Model Expo 2014 - CITY -yhteisteos
Kirjoittaja ptLeskinen 

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 12/01/2014 14:07
Lainaus
R2-D2
Model Expo on siis aivan huikea tapahtuma!

Onhan se, galleriakuvien lisäksi kannattaa muistella aiempia tapahtumia Palikkatakomon YouTube-kanavankin kautta: Koostevideo 2013

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 23/01/2014 18:53
Varaisin 2x2 moduulin alueen Oulun kaungintalolleni, voin tehdä tiemoduulit sen eteen. Suunnitelmissani oli laittaa kapea vesialue (Laanaoja) talon viereen ja nostaa tiemoduulia kahden palikan leveyden (eli viiden levyn korkeuden) verran sen kohdalla. Nosto ja lasku tapahtuisi wedgeillä joten tienpinta pysyisi sileänä. Tässä kuva suunnitelmasta: linkki kuvaan.

Jos ei löydy ketään joka haluaisi moduulin jonka edessä on katusilta eikä halua rakentaa kanavaa lisää voin tehdä siihen itse moduulin johon lopetan veden. Jos ajatus korotetusta sillasta kadulla ei miellyttä, voin muuttaa kanavanpätkän vesialtaaksi ja tehdä katumoduuleista normimallit.

ptLeskinen

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 24/01/2014 12:00
Viikonlopun aikana tulossa ensimmäistä karttavedosta.

Onko joku tuomassa junarataa yhteisteokseen?

Jos, niin millaista laajuutta?
Huomiokaa että myös ko. pohjamodulit on järjestettävä jostain, niitä ei ole tässä vaiheessa tiedossa.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 26/01/2014 12:39
ööööö...haittaako jos törmäilyautoistani ei tule moottorisoituja? Kun tuo GBC vie suuren osan vähäisistä moottoreistani niin ei oikein riitä voimaa enää autoja pyörittämään...*nolo*mutta kyllä niistä törmäilyautoista ihan siedettävät tulee ilman moottoreitakin! *pepsodent-hymy*

ptLeskinen

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 26/01/2014 13:18
Yleisnäkymä tällä hetkellä, tilaa on ja jos loppuu niin tehdään lisää.

HUOMATKAA "Asuntomessualue"!
- Palikkatakomon kilpailu jossa tehtävänä tehdä 1-2 modulin tontille max 2. kerroksisia taloja
- Messuyleisö äänestää voittajat
Tähän liittyen oma ilmoittautumisketju aukeaa tammikuun aikana!!

Pöytä A (ensimmäinen vasemmalta varatun alueen jälkeen)

HUOM vasta yksi Terminaali tulossa (ptLeskinen), voi tehdä lisää ja lennonjohtoa, hangaareita jne. toivotaan lisää

Pöytä B, muuttunee vielä pohjaltaan kunhan keksitään miten täytetään

Pöytä C, sisältää mahdollisen CASTLE-alueen, tuleeko muita kuin FinlandBrick?

Lähettäkää lisää tonttivarauksia, huomioikaa että nyt julkaistu tonttisijoittelu voi elää vielä paljonkin. Mikäli toiveita jo nyt sijoitetuista ottakaa yhteyttä.

Kiitos
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 26/01/2014 22:30
Lainaus
ptLeskinen
Pöytä C, sisältää mahdollisen CASTLE-alueen, tuleeko muita kuin FinlandBrick?
Olin ymmärtävinäni aloitusviestiä niin, että Castle-alue voisi saada vielä oman topiikkinsa johon ilmoittauttaisiin, mutta jos näin ei ole niin kerrottakoon sitten tässä topiikissa, että tarkoituksenani on tulla Castle-alueelle mukaan vähintään kuudella moduulilla, ettei osallistuminen ainakaan viime vuotta pienemmäksi jäisi.

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 27/01/2014 06:57
Kiitos kartasta!

Voisiko siihen lisätä vielä koordinaatiston, jotta olisi helpompaa
viitata tiettyyn tonttiin?
Parista tekstistä pöydässä A en saanut selvää.

Ukkopalikka

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 27/01/2014 11:48
Täältä löytyisi osanottaja Castle -alueelle. Tarve olisi 16 moduulipaikkaa (ainakin) ja ideana olisi örkkien satamakaupunki. Jos örkit eivät sovi teemaan, niin täytetään kaupunki keltanaamoilla vihreiden sijaan.

Luvassa olisi satama-alueelle laituripaikat kahdelle isommalle sotakaleerille ja yhdelle pienelle kauppa-alukselle. Alustavasti rakenteilla tosin vain yksi sota-alus ja kauppa-alus. Näiden lisäksi laiturien yhteyteen varastotilaa ja satamamestarin toimisto.

Kaupunkia valvoo santarmi. Heille tulee toimistorakennus, selliosasto ja taverna. Kaupungissa on myös sotavaunuseppä ja hänen paja-alueensa. Hevostallit ovat pajan yhteydessä. Sotavaunuja tulee kolme valmista ja keskeneräisenä pajassa eri työvaiheissa on kaksi vaunua.

Sitten on tietenkin kalakauppias, patsaiden veistäjä ja kenties vielä jotain muuta. Varsinaista asemakaavaa ei vielä ole, mutta eiköhän se muodostu kun hieman sommittelee.

Sen verran on valmiina rakennelmaa, että laitan kuvia heti kun opin sen tekemään. Pyrin laittamaan myös osion: joitakin kyläläisiä, joka on tuttu Asterixien alkulehdeltä. Olen uusi Palikkatakomossa, joten ehkäpä kuvat antavat sitten painoarvoa sanoille.

ptLeskinen

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 27/01/2014 12:55
Lainaus
Haltiamieli
Olin ymmärtävinäni aloitusviestiä niin, että Castle-alue voisi saada vielä oman topiikkinsa johon ilmoittauttaisiin,

Totta, pahoittelen että jäi muodostamatta, nyt täällä: [www.palikkatakomo.org]

JK

Admin

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 27/01/2014 17:49
Toivoisin 2x2 tontilleni kadunkulmausta, niin että tietä olisi kahdella sivulla, suunnittelen sitten ne kaksi muuta sivua ei-kadunvarsi-tyylillä. (ei oikein istu se kortteli pöydän reunalle jos vaan tietä jää yhdelle sivulle)
Koitan tuottaa messuille myös toivotun 1kpl tiemoduulia.

Toinen kysymys koskien asuntomessualuetta eli kilpailua: Milloin ja miten sen koko määräytyy? Toteutuuko se torikisan tapaan?

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 28/01/2014 06:56
Leirintäalueen tontti on erittäin hyvä.

"Hollannin" alue on hiukan laajentunut, koska rakensin eilen
niitä katumoduuleja ja ne tulevat samalle alueelle.
Alueen koko on 8 moduulia ja ne sijaitsevat seuraavasti:

2 x 5 moduulin alue, jossa ylärivissä (pohjoisessa) 5 moduulia:
Lännessä talo, seuraavana kadun mutka (etelästä itään, eteläreunassa
läntinen jalkakäytävä 6 nuppia, itäinen 8 nuppia). Sen jälkeen 3 suoraa
kadunpätkää (asfaltointityömaa, pohjoinen jalkakäytävä 6 nuppia).
Eteläinen rivi: 2 läntistä tonttia ilman moduulia, sitten 3 taloa.

Tämä kokonaisuus mielellään pöydän reunaan eli jos "Hollantia" siirtää
nykyisestä paikasta itään kaksi pykälää, niin pitäisi mahtua. PtLeskisen
alueen jälkeen tiehen voisi laittaa T-risteyksen ja johtaa tien sitten
"Hollannin" ja lentokentän välistä. Näin katu jatkuisi sitten suoraan
idempänä olevaan katuun. Pohjoisen tien minun alueeni itäpäästä voisi
liittää tähän eteläisempään tiehen. Näin ei koko liikenne tukkeudu, koska
pohjoisen reitin työmaa sulkee koko kadun.

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 30/01/2014 07:23.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 29/01/2014 11:18
Minua ei haittaisi jos kaupungintalon jompikumpi pääty osoittaisi pöydän reunaa kohti eli tie tulisi pohjois-etelä suuntaan: julkisivu näkyisi paremmin ja koska rakennus on vajaan kahden moduulin levyinen mutta vain vajaan yhden syvyinen se ei peittäisi takanaan olevia moduuleja niin paljoa. Voin väkertää siihen vaikka kolme tiepalaa lisää jos se helpottaa asettelua.

TRR
TRR
TTT T=tie R=rakennus

Sitten muutama yleisempi kysymys:

Onko keskikaupunki oikea paikka lentokentälle? Tuntuisi että siinä olisi luonnollisempaa olla pienteollisuutta, varastoja yms. ympärillä kuin asuinrakennuksia. Jos Awikselta ja ptLeskiseltä tulee kortteliauleet joissa on korkeita tornitaloja tuntuisi että vihonviimeinen paikka johon lentokentän voi laittaa on niiden väliin. :) Näin siis realismin puolesta, en ole messuilla vielä kertaakaan käynyt enkä Palikkalaa livenä nähnyt joten kysehän voi olla ihan visuaalisesta tasapainosta kaupungin eri osien kesken.

Onko lentokenttään jotain visuaalista ohjetta? Esim. vaalean (sini)harmaa moduulipohja ja x värisiä rakennuksia, terminaali/hangaari moduulin lentokentän puoleisessa rajassa kiinni tai irti siitä? Millainen itse Lonkka71:n lentokentästä tulee? Harmaa/musta sileä kenttä vai harmaita moduuleja joissa teiden malliin tehty kiitoratoja ja muutama rakennus?

Onko tiemoduulien katulamppuihin jotain yleistä mallia? Viime vuoden teoksessa näkyi ainakin valkoisia peruskatulamppuja läpinäkyvällä päällä ja valkoisella roskiksen kannella ja isompia lamppuja joiden kaikista osista en nyt saa selvää kuvia tiiraamalla.

Onko ollut mitään puhetta yhteneväisistä bussikatoksista? Kahdeksan nupin levyisiin jalkakäytäviin saisi varmaan ihan kivasti neljän palan syvyisen bussikatoksen reunan puolelle olettaen että moduuliin liitetyn rakennuksen julkisivu ei ole aivan moduulien rajassa kiinni.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 29/01/2014 11:19.

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 29/01/2014 13:45
Viime vuonna kaikki katulamput olivat muistaakseni R2-D2:n tekemiä ja niitä ripoteltiin pitkin
kaupunkia sopiviin paikkoihin. Ehkä ne ovat vielä tallella.

Pitäisikö lentokentän rakennukset rakentaa moduulille vai ihan irtonaisina rakennuksina, jotka
sitten asetellaan Lonkan tekemälle lentokentän pohjalle?

ptLeskinen

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 29/01/2014 14:04
Lentokenttä 3 x 10 modulia on vain yksittäinen pätkä kiitorataa.

Koneiden renkaille on tilaa baseplate-tien verran. Muu tila on siiville.

Erillistä kenttää helikoptereille ei ole, sen voi joku tehdä laidalle.

Kenttämodulien ulkolaidat "green" perusvihreää.

Kentän sijoittelu, realismi ja legot....
Kenttä on jotakuinkin tuossa, jotta ripustusrakenne palvelee sitä parhaiten.

Messutilanteessa ja varsinkin yhteisteoksessamme asiakkaiden katseen ja ymmärryksen ylitäyttää legot. Katsojat kiinnittävät huomionsa eri asioihin ja tässä tapauksessa harvat tutkivat itse kenttärakennetta kovin pitkään vaan siihen liittyviä teoksia, joko koneita tai rakennuksia.

Tämä lentoalue on uutta ja kokeilu nostaa teoksia lentämään ilmatilaan.
Saa olla mitä tahansa lentäviä legoteoksia. (avaruusraketit voi nostaa jopa kattoritilän yläpuolelle jos itse kehittää järkevän tavan sen tehdä, ripustuspiste messuhallin kattoon maksaa vain 300e +alv24%)

Lentokenttä pöydällä ei toki olisi edes välttämätön, voisivathan ko. laitteet olla tulossa/menossa pöydän ulkopuolelle mutta tehdään nyt jokin sidoskohta pöytään kun lentäviä on.

Lentokenttään liittyvät rakennukset tehdään omille modulipohjilleen, jokainen rakentaja tuottaa itse omat modulinsa alusta loppuun. Suunnitelkaa niin että lentokenttämodulit 3x10 kpl ovat sitä koneiden käyttämää pintaa jolle ei ole asiaa kuin hätätapauksissa (sellaisen hätätapauksen mahdollinen rakentaja ilmoittautukoon).

Toivottavasti selvensi?
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 29/01/2014 18:18
Joo selvensi. Vaaleanharmaalle moduulipohjalle voisin itsekkin kokeilla jonkinlaisen matalan terminaalin/varastorakennuksen tekoa. Itsellä rajoittaa lähinnä se että kuinka saa tavarat pakattua mahdollisimman tilaa säästävästi kuljetusta varten.

Tottakai lentokenttä on hyvä olla olemassa, irrallisiltahan kaupungista iso määrä lentovehkeitä vaikuttaisi ilman sitä. Ei ollut tosiaan tarkoitus alkaa järjestäjiä moittimaan, exponoviisina sitä vain haluaa kysellä kaikenlaista. :)
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 29/01/2014 18:56
Hei

Minulla on tuossa yksi 60cm korkea 'pilvenpiirtäjä' (tehty yhden piirretyn malliin)tuollaisella moduulilla, ja voisin muutakin rakentaa (Tekisi mieli rakentaa jonkinlaista linnajuttua, voisin myös tehdä eläintarhaa)), mutta kuljetus on vähän ongelmana.

Asun Töölössä, mutta minulla ei ole autoa enkä saa luultavasti ketään tuttua auttamaan kuskaamisessa, joten löytyisikö kuljetusapua? En asu kaukana.

Muuten voin vain tuoda jotain minkä saan kulkemaan ratikassa.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 29/01/2014 19:43.

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 07:41
Ahaa, nyt ymmärrän jo paremmin. Tuo lentokenttäselitys auttoi paljon.
Lentokentän pohjoispuolella oleva rivi on siis varattu lentokenttärakennuksille ja
niistä ensimmäinen (vaaleanpunainen ptleskisen 2x3 alue) lännessä on siis terminaali 1.

Hollannin siirto sopisi siten kuten kuvasin eli 2 pykälää itään. Siihen ptLeskisen tien
päähän ei tulisikaan T-risteystä vaan mutka pohjoiseen ja koko tie kulkisi Hollannin kautta
(ja olisi siis nyt väliaikaisesti suljettu asfaltoinnin takia). Eli lentokentän viereinen tie
poistettaisiin. Tie jatkuisi pöydän pohjoisreunassa Variksen kaupungintalolle asti ja sen edestä
se kääntyisi nykyiselle linjalle. Tätähän Varis toivoi, jos ymmärsin oikein. Näin säästyy
katumoduuleja. Jos lentokentälle tarvitaan vielä lisätie tuon Leskisen terminaalin vierestä
kulkevan lisäksi, voidaan vaikka minun alueeni itäpuolelta vetää tie etelään lentokentälle.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 30/01/2014 07:47.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 14:37
Meinasitko näin: linkki kuvaan? Kyllä tuollainen minulle käy.

Jätän joka tapauksessa katusillan pois toistaiseksi, sittenkun tiedän mitä vastapäätä tulee niin voin tuoda sen takaisin jos se ei ole tiellä. Helpottaa varmaan moduulien järjestelyä.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 17:30
lego-lukki : mulla on 10.4. eli kaupungin kasaamispäivä otettu vapaaksi. tuon omat rakennelmani vaimon tila-autolla (..kunhan saadaan takapenkit pois paikoiltaan..) jos tuo pilvenpiirtäjä ei ole kovin montaa modua pitkä / leveä voisin koukata töölön kautta.

terveisin mikko aka rokkisoi

-saattaapi kyytiin mahtua muutakin rakennelmaa jos otan keskipenkkejä myös pois paikoiltaan..
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 18:14
Lainaus
rokkisoi
lego-lukki : mulla on 10.4. eli kaupungin kasaamispäivä otettu vapaaksi. tuon omat rakennelmani vaimon tila-autolla (..kunhan saadaan takapenkit pois paikoiltaan..) jos tuo pilvenpiirtäjä ei ole kovin montaa modua pitkä / leveä voisin koukata töölön kautta.

terveisin mikko aka rokkisoi

-saattaapi kyytiin mahtua muutakin rakennelmaa jos otan keskipenkkejä myös pois paikoiltaan..

Tuo pilvenpiirtäjä on yhden moduulin kokoinen. Onko sille tilaa? Se on tuollaisella 32x32 moduulilla ja jos kaupunkiin oli tulossa jotain supersankarijuttua se sopisi siihen. Voin tehdä siihen jotain teemaan liittyvää juurelle.

Tekisin mielelläni eläintarhaa lisäksi. Olisiko tuossa raviradan ja leirintäalueen välissä hyvä paikka? Jos sopii, voisin ottaa siihen 2x3 moduulin paikan. Yritän sen miettiä sitten niin että se on helppo kuljettaa. Tuossa pilvenpiirtäjässä on se että sitä ei ole rakennettu kuljetusta silmälläpitäen.

-Laura
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 22:03
eiköhän ne kaikki kyytiin saada.

-m
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 30/01/2014 22:42
Lainaus
rokkisoi
eiköhän ne kaikki kyytiin saada.

-m

Okei. Hyvä.

Tuota, mikä on kanta modattuihin minifiguihin? Minulla on pari mistä olen tehnyt joittenkin hahmojen näköisiä maalaamalla niitä vähän ja tekemällä niille uudet hatut/hiusosat ja haluaisin laittaa ne jonnekin kaupunkiin.

Jos jotain sitten se haittaa että siellä seikkailee Tintti tai Ahmed Ahne niin ne saisi helposti pois.

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 31/01/2014 06:36
Lainaus
Varis
Meinasitko näin: linkki kuvaan? Kyllä tuollainen minulle käy.

Nimenomaan, hieno kuva.

Voiko lentokentälle kiitoradan viereen nurmikolle (siipialueelle) tuoda parkkiin pienkoneita vai onko alue pidettävä tyhjänä?

Minua ei ainakaan haittaa minifigujen modaus, onhan se eräs lego-harrastuksen alalaji ja näin esiteltäisiin
sitäkin puolta. Jollakulla puristilla saattaa tietysti olla eriävä mielipide.

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 31/01/2014 14:25.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 01/02/2014 17:44
Lainaus
ptLeskinen

Itse henkilökohtaisesti olen toteuttamassa MARVEL teemaista kaupunginosaa jossa tulee olemaan melko isojakin superroistoja ottamassa mittaa mm. Hämähäkkimiehestä ja Kostajista.

Sopisiko tuo minun 60 cm korkea 'pilvenpiirtäjäni' tuohon yhteyteen mitenkään?

Se on tämä tönö:[static2.wikia.nocookie.net]

Phineas and Ferb-piirretystä. Nuohan ovat molemmat Disneyn omistuksessa, ja ovat esiintyneet samoissa jutuissa, joten se sopisi siihen Marvel-ukkeleiden mellastukseen mukaan.

R2-D2

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 01/02/2014 18:59
Moi,
voisin tehdä ennakkovarauksen.
Sellaiset 20- max 30 modua "dead zonea" voisi syntyä.
Siis vaikka yksittäisiä fillereitä. Aiheet tilanteen mukaan,
aina sitä jotain pientä keksii.

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 02/02/2014 06:24
Lainaus
R2-D2

Siis vaikka yksittäisiä fillereitä. Aiheet tilanteen mukaan,
aina sitä jotain pientä keksii.

Voisiko Akarrin autoradan viereen saada joitakin noista moduuleista
tivolin pohjaksi? Itselläni on vain 1 x 4 harmaa pohja.
Mitä isompi alue, sen parempi. Silloin voisin tuoda niitä isompia
laitteita, joissa on vikkuvaloja. Katseen vangitsijana voisi toimia
vaikka Condor (samanlainen kuin Tykkimäen Taifun). Se on yli metrin
korkuinen ja siinä on 216 lediä. Pohjaksi se tarvitsee 2 x 2 modua ja
vähän päälle.
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 02/02/2014 09:26
Heh, ainahan lisää laitteita sammaan syssyyn on parempi, minulle sopii
Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 02/02/2014 12:37
ehdottomasti taifun mukaan

R2-D2

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 02/02/2014 13:39
Pientä ja "pientä",
liittäisinkö nimimerkkiin muutamat """" -merkit.

Modaillakkin tietysti voisin, tässä kun asia on käynyt esillä. Vaan sitten kyllä veisin tekeleeni muovimallareiden pöytään asianmukaiseen kilpasarjaan. Vaan mitä olen katsellut, muovimallareilla on kyllä niin jäätävän kova taso modaajinakin, että jumbosijaa ylemmäksi ei näillä taidoilla olisi varmaan mitään asiaa. Taidan siis siis pysytellä ihan oikeana Lego rakentajana.

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !

legorides

Aihe: Re: CITY -yhteisteos Model Expo 2014 - 06/02/2014 06:55
Varaisin alustavasti vielä 1x3 moduulia kiitoradan vierestä ptLeskisen terminnalin naapurista (siis omien
Hollantitonttien ja kiitoradan välistä). Tarkoitus olisi tehdä lennonjohtotorni, pieni terminaali ja helikopteri-
kenttä.

Lainaus
ptLeskinen
HUOMATKAA "Asuntomessualue"!
- Palikkatakomon kilpailu jossa tehtävänä tehdä 1-2 modulin tontille max 2. kerroksisia taloja
- Messuyleisö äänestää voittajat
Tähän liittyen oma ilmoittautumisketju aukeaa tammikuun aikana!!

Tammikuu taisi jo loppua. Olisi kiva tietää tästä kilpailusta vähän tarkemmin, jotta tietäisi, minkä verran
täytyy säästää tiettyjä palikoita sitä varten. Näin tietäisi myös, mitä pystyy rakentamaan muualle cityyn.
Tonttien varausaikaahan on jäljellä enää viikon verran.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 06/02/2014 07:01.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään