Palikat järjestykseen / Työtilat harrastukselle
Kirjoittaja Kullervo 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Palikat järjestykseen / Työtilat harrastukselle - 26/07/2009 19:55
Hei vaan kaikille! :)

Eli kuinkas olette ratkaisseet tämän ikiaikaisen ongelman?

Itse olen huomannut, että ainakin Ohlssonilta saatavat Raaco lokerikkolaatikot ovat aivan oivan kokoisia, kuin juuri Legoille suunniteltuja.

Ovat lisäksi olleet alennuksessa ja aivan järkky halpoja, semmoiseksi 29 lokeron laatikoksi (10,90€).

t. K.

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 11/12/2011 10:56.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 28/07/2009 20:59
Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, mutta itse oolen vielä ns "kenkälaatikko" vaiheessa, eli osani on järjestetty väreittäin eri kokoisiin laatiokoihin, mutta on minulla yksi lokerikko pienimmille osille, ja siihen mahtuu aikas paljon palikoita. Olen kyllä etsiskellyt lokeriokoita, mutta en ole vielää ehtinyt ostaa.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 28/07/2009 22:53
Joo, ja FYI, sen olen itse huomannut, että kun vähän järjestelee uudelleen, niin ei enää muista missä kohtaa mitäkin osia on, ja yhtä lailla saa haeskella niitä. Joskus jopa tuntunut siltä, että helpompi jos olisivatkin yhdessä läjässä :P

No, saa nähdä mitä käy, kun menee 50 000 rikki.

Vielä itselläkin tosin kenkälaatikot ahkerassa käytössä. Ovat loistavia erityisesti ohjeiden säilyttämiseen, kun ne saa kipattua nurin ja plärättyä siis kannen päällä pohjastakin alkaen. Ohjeiden pystyssä säilyttäminen ei oikein ole tuntunut hyvältä vaihtoehdolta, ja ei niitä nyt kovin usein muutenkaan tarvitse hakea.

Kävin muuten ostamassa Sellon Ohlsonista uuden laatikon, mutta siellä ei ollut kuin rivin korkeampia tarjouksessa enää. Oiskohan olleet 14,90...

Prismassa muuten nyt ihan OK LEGO tarjouksia, mm. creator House 4956 on 42€
Ostin itselle Volkkari WIP:iä varten Cool Convertible 4993 setin, niin sain vähän lisää valkoisia. Lisäksi tuli noukittua talteen 2 kpl Ovet ja ikkunat settejä, niin saa jatkettua paria talo projektia.

t. K.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 29/07/2009 11:57
Hahaa. Itelläni legot aina pahvilootassa, josta kippaan ne lakanan päälle rakentelua varten. Vähän on osien ehtiminen vaikeata, muttei se mua haittaa.

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 29/07/2009 12:12
Mulla on ton tapasia kaks kappaletta, pari kenkälaatikkoo, sellasia ikean "legopalikan muotosia" laatikoita joku 12, 12 semmosta 4x ne ikean vetolaatikoita ja pari isoo muovilaatikkoo sekalaista.(tällä hetkellä)
Voin laittaa jossain vaiheessa kuvia.

Hyvää joulua kaikille!

Flickr: [www.flickr.com]
Brickshelf: [www.brickshelf.com]
Youtube: [www.youtube.com]

Pate-keetongu

Sihteeri Hallituksen jäsen Moderaattori

RY:n jäsen

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 29/07/2009 12:26
Itse käytän muutamaa tämäntapaista:

Sitten on muutamia isompia laatikoita laatoille, palikoille, isoille osille, kiiloille jne. Suuremmat Bionicle-osat ja raadot ovat tarjottimella.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini
Flickr
Mies ei kasvata partaa. Parta kasvattaa miehen.
Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 24/09/2009 09:26
Näin meillä:

Linkki 1

Linkki 2
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 24/09/2009 19:22
Aika hienot laatikot olet saanut aikaan!

Sekalaisessa näyttää olevan ainakin järjestely"-mielessä" haastetta vähäksi aikaa :). Oiskohan lapsityövoimasta hyötyä...

t. K.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 25/09/2009 07:43
Jep, esim. karkkipäivänä saa jo parilla eurolla ihan hyvin lajiteltua LEGOja (:D
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 21/12/2009 21:09
Pitääpä koittaa bongailla lokerikkoja tammikuun alemyynneissä, omat osat tällä hetkellä kenkä- ja karkkilaatikoissa, joitain pienimpiä minigrip-pusseissa. Printteri löytyy, ja ajattelin printata ihan laput jotka kiinnittää lokerikkoon että tietää mistä löytyy mitäkin osia, vähentää hiukan säätämistä... Jostain syystä kaipaa hiukan enemmän järjestystä kuin pienempänä kun kaiveli ja etsiskeli sitä yhtä tiettyä pikkuosaa valtavan muovilaatikon pohjalta. X)

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 27/01/2010 19:56
Noniin, vihdoin voin laittaa kuvia uusista ja vanhoista laatikoista:
[www.brickshelf.com]

Kuvat 1 ja 2:
Iskä osti pari päivää sitten tämmöisiä hyviä laatikoita.
En oo vielä kerennyt niihin palikoita laittamaan mutta hyviltä näyttää.
(vanhat isot laatikot oli niin sukkia)

Kuvat 3 ja 4:
On ollut jo vähän kauemmin, ja olen todennut että on hyviä!
pari päivää sitten ostettiin noita kolmas, kun kaks oli jo täynnä.
oon tonne lajitellut kaikkia pikku- ja erikoisosia.

Kuva 5:
Jotain ikean laatikoita, hyvän kokoisia ja näköisiä ja muutenkin käytännöllisiä.
Ainoa ongelma, että ne joutuu pinoamaan.

Kuva 6:
Todella kätevät vetolaatikot!
Kaikin puolin todella hyviä, ei mitään vikoja.
Hyvän kokoisia.

Tässä nämä tällä kertaa!

Hyvää joulua kaikille!

Acticis

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 31/01/2010 18:35
Itelläni on tollanen glass Ohlssonilta ostettu Boxi.

Mutta Kullervo, mistä sait noita väli-juttuja, kun mulla ei ollu niitä?

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 01/02/2010 17:48.
Aihe: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 19:18
Kaksi ketjua liitettiin toisiinsa

Hei.

Haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on palikoiden lajittelusta. Laitatteko palat muotojen, värien, teeman tai jonkun muun vastaavan mukaan järjestykseen?

Millaisen säilytysmuodon olette huomanneet parhaimmaksi? Onko minigrip-pussit kovassa käytössä vai erilaiset säilytyslokerikot?

Itse olen käyttänyt minigrip-pusseja valmiiden MOC:ien säilytykseen ja väliaikaiseen palikoiden lajitteluun värin perusteella. Palikoiden lajittelu omalta osalta on siis vielä hyvin hakusessa. Ois kiinnostavaa kuulla millaisia ratkaisuja olette huomanneet käytännölliseksi ja helpoksi.

-Mateo

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 13/03/2011 01:20.
Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 19:50
No, itse pidän palikoita säilytys lokerissa. Osan värien mukaan ja osan tyypin mukaan ja jne.
Omasta mielestäni tämä käytäntö on itselleni hyvä, koska olen opetellut palikoiden paikat ulkoa ja itselläni on lista mistä löydän millaisen palikan (eli olen merkannut meilkein jokaisen palikan laatikon muistiin). Aika hullua.

ptLeskinen

Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 19:51
Tätä olen pohtinut itsekin. Nyt käytössä vain väriin perustuva jako mikä osoittautuu melko nopeasti näissä tavoitteellisissa rakennusprojekteissa huonoksi.

Seuraavaksi kaiketi mentävä kokoon ja väriin perustuvaan pienempiin lokeroihin.

Sen olen huomannut että yksivärisyys ei myöskään toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla mutta vastaväriyhdistelmät (musta/valkoinen, sininen/oranssi, ruskea/keltainen, punainen/vihreä) helpottavat osien löytämistä.

Jos jollakulla on vinkkiä mistä järkevän kokoisia läpinäkyviä lokerikkoja löytyy niin kiinnostaa?

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/03/2011 19:52.
Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 20:11
Lainaus
ptLeskinen
Jos jollakulla on vinkkiä mistä järkevän kokoisia läpinäkyviä lokerikkoja löytyy niin kiinnostaa?
Tälleinen on hyvä.
Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 20:24
Tuo laatikosto näyttää oikein hyvältä erilaisille pikkuosille.

Mites isommalle määrälle peruspalikoita? Onko jotain vastaavanlaista hyvää ideaa isommille määrille tai isommille palikoille?

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 20:28
Minulla on isommille
tuommoisia

Ja tuommoisia

Hyvää joulua kaikille!

legorides

Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 23:40
Rakennellessa ja ideoiden tulviessa ei haluaisi tuhlata aikaa osien etsiskelyyn.
Siksi olen asettanut omalle säilytysjärjestelmälleni tavoitteen, että osan kuin osan
oikean värisenä täytyy löytyä alle 15 sekunnissa. Haastavuutta lisää se, että osia
on satoja kiloja. Olen ratkaissut asian näin:

Ns. käyttöpaikassa on 1-40 osaa nopeasti saatavilla. Loput samanlaiset osat ovat
vaikeammassa paikassa ja osan loppuessa käyttöpaikasta haetaan varapaikasta
40 kpl lisää.

Yhden levyiset palikat olen säilönyt kirjoituspöydistä otettuihin vetolaatikostoihin,
aina 2 väriä samaan laatikkoon.

Erittäin käteviä ovat vähän vanhemmat lego-technics-paketit ja muutkin tuon ajan paketit, joissa on avattava kansi ja sen alla ikkunan takana muovilokerikko. Olen repinyt sen
muovi-ikkunan pois ja leikannut pois pahviset "ikkunaruudut" ja jättänyt vain ikkunan
"kehykset", jolloin laatikko pysyy vielä koossa. Näin kannen avaamalla pääsee heti käsiksi
lokeroihin, joihin voi lajitella osia. Näitä laatikoita on monen kokoisia. Samankokoiset
kannatta pinota päällekkäin, jolloin ei jää hukkatilaa.

Minulla on esim. yhdessä 8480-sukkulalaatikossa sähköosia ja harvinaisempaa technics-
sälää, toisessa samanlaisessa pyöriä ja lokasuojia ja kolmannessa paineilmaosia.
Neljännestä olen ottanut sen muovilokerikon pois tilaa viemastä ja se on täynnä mustia,
harmaita, keltaisia ja punaisia kiiloja (siis kattopalikoita).

Säilytän suurinta osaa näistä laatikoista vaatekaapissa, jonka ne täyttävät kokonaan.
Pienempiä laatikoita mahtuu kaksi pinoa peräkkäin samalle hyllylle. Enimmässä käytössä
olevat laatikot kannattaa sijoittaa silmän korkeudelle ja käyttöasteen mukaan muut siitä
alas- ja ylöspäin. Olen joutunut vahvistamaan lähes kaikkia laatikoita teipillä, sillä kannen
sarana ja nurkat ovat hajonneet kovassa käytössä. Hyllyjen vieressä on taso, johon
laatikon voi laskea, avata kannen ja ottaa toisella kädellä osan.

Myös legon musta-keltaiset technics-salkut ovat käteviä joillekin osille.

Kannattaa suosia säilytyspaikkoja, joissa toinen käsi avaa ja toinen ottaa.
Minigrip-pussit ovat huonoja, koska niiden avaamiseen tarvitaan molempia käsiä.
Myönnän kyllä käyttäväni niitä itsekin. Laatikoiden kannattaa olla litteitä ja leveitä.
Sellaisesta on huomattavasti nopeampaa nähdä haluttu osa kuin syvästä ja kapeasta.

Harvinaisemmat värit olen lajitellut värin mukaan, muut osat tyypin mukaan.

Ylivoimaisesti eniten kuluu levyjä, ainakin minulla. Yksi iso lego-technics-laatikko
(ks.edellä) on varattu 4- ja 6-leveille levyille ja toinen 1- ja 2-leveille. Olen pinonnut
samanväriset levyt 40 kappaleen pinoiksi tilan säästämisesksi ja etsimisen helpottami-
seksi. Kun pino on käytetty, avaan 70 x 80 cm vetolaatikon, joka on rakennustasoni alla
ja otan sieltä uuden 40 kpl pinon. Ne ovat vetolaatikossa valmiina riveissä värin ja koon
mukaan.

Biltemasta ostin 2 miljoonalaatikostoa, joissa on pienempiä osia. Kun jokin näistä
laatikoista on aivan täynnä, sitä on vaikea avata ja osat putoilevat laatikon reunojen yli.
Tämän ongelman olen ratkaissut ns. ylivuotolaatikolla. Minulla on miljoonalaatikoiden
vieressä pahvilaatikko, johon laitan laatikostosta ylimääräisiä osia, niin että pieniä veto-
laatikoita on helppo käyttää. Kun jokin osa loppuu laatikostosta, täytän puuttuvia osia
tästä ylivuotolaatikosta.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 13/03/2011 06:12
En ollut huomannutkaan tuota aiempaa ketjua.

Täällähän näyttää olevan takojilla hyviä järjestelyitä käytössä. Taidan ottaa mallia ainankin noista pienista vetolaatikoista ja Legoridesin palikoiden pinoamisideasta.

Kiitos vinkeistä.

-Maeto

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 20/03/2011 22:52
Nonih, nyt sain vihdoin paremmin dokumentoitua omaa säilytysjärjestelmää. Aikomuksena on myös jossain vaiheessa ottaa kuvatkin järjestelmästä mutta se joutuu odottelemaan parempia aikoja.

Lajittelen palikkani osien muodon mukaan. Käytän erilaisia minigrip-pusseja, laatikoita ja koreja lajittelemaan koko kokoelmani pieniin osiin joita on sitten helpompi käyttää rakennusvaiheessa. En yleensä välitä eri värien sekoittamisesta sillä se vain helpottaa eri väristen palikoiden erottamista.

Yläpuolella oleva kappale ei tarkemmin kertonut järjestelmästäni joten alla tarkempi lista eri lajittelukamppeista mitä käytän:
  • 9 kpl 15 litran laatikoa, joissa säilytän suurimman osan palikoistani. Nämä laatikot sisältävät seuraavaa:
    • Yhdessä on 4x4 ja isommat levyt sekä isommat siipilevyt
    • Yhdessä 2x2 ja isommat perus-palikat (kukin palikka kiinni muissa samanlaisissa palikoissa)
    • Lopuissa seitsemässä on paljon erikoisempia harvemmin käytettyjä osio kuten figuurien kamppeita.
  • Yhdessä 30 litran laatikossa on pussitettuina harvemmin käytettyjä suuria osia (esim. 9v radan pätkät ja kallio-osat)
  • 10 kpl uistinlaatikoita, joissa on pieniä osia (TECHNIC pikkuosia, läpinäkyvät 1x1 osat)
  • Yksi sängynaluslaatikko, jossa on sekalaista, lajittelematonta tavaraa
  • 6 kpl ruuvilaukkuja, joissa...
    • Yhdessä siniset, mustat ja punaiset peruspalikat (1x1 - 1x8)
    • Yhdessä valkoiset, keltaiset ja loppujen väriset peruspalikat (1x1 - 1x8)
    • Yhdessä TECHNIC-palikat
    • Yhdessä TECHNIC-palkit
    • Yhdessä TECHNIC akselit ja pinnit
  • Yksi ruuvilaatikosto jossa on sekalaisesti usein tarvittavia palikoita (esim. juustot ja 1x1 levyt)
  • Yksi 545 setistä tullut laatikko, jossa VanhatVaaleatHarmaat palikat (1x1 - 1x8)

Eli tässä jonkinlainen lista minun järjestelmästä. Kyselkää jos haluatte lisää tietoja.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

JK

Palikkatakomon Admin (Foorumi, YouTube, FB)

Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 20/03/2011 23:34
Aikaisemmin jo oli 2009 vuoden kuvaa palikoistamme, nyt tilanne on sikäli muuttunut, että 9L muovilaatikot saivat viime kesänä suunnittelemani kirjahyllymäisen telineen:

Peruspalikat ja levyt värin mukaan lajiteltuina:
kuvalinkki

Näiden lisäksi sitten rakenteluhuoneessa on pienempiä muovilaatikoita parikymmentä kpl + 4 isoa "ruuvilaatikostoa", joiden pienissä vetolaatikoissa on kaikki pienet osat. Sitten on vielä pinottavia ruuvilaatikoita, joissa on minifigujen varusteet (aseet, työvälineet, jne). Valmiit setit ja mocit ovat kaapeissa hyllytilaa syömässä.

Tarkoitus on tänä tai ensi vuonna pitää taas inventaariota ja kuvata kaikki LEGOt.

Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 11/09/2012 18:19.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 25/07/2011 18:41
Selaillessani Flickriä tuli tällainen ryhmä vastaan ja ajattelin että siellä voisi olla mukavia asiaan liittyviä kuvia:

LEGO Storage Extravaganza

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 05/09/2011 18:58
Vaikka tämä kuulostaakin todella, todella tyhmältä pidän osien etsimisestä joten 3 todella suurta sängynaluslaatikkoa sekä yksi isohko pahvilaatikko hoitavat homman.
Tottakai rakennuspöydilläni lojuilee kymmenkunta muovirasiaa joissa sitten vähän "hienompia" osia.
Sellaista meillä...
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 29/09/2011 19:36
on tommoine ehdottomasti saatava siis toihan on tärkeä ei palat mene sekaisin ja siis toi on siis cooli tosiaa

Finland Brick

Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 27/11/2011 21:32
Itselläni on käytössä muovilaatikoita(joissa on ollut irtokarkkeja,makuunista sain)
Palikat ovat järjestetty väreittäin + renkaat,ovet/ikkunat,kasvit ja sitten lipastossa kaikki figujen osat ja varusteet sekä aidat,laatikot,monitorit yms.
Olen itsekin ajatellut ostaa yhden tai kaksi tuollaista jonkin sortin lokerikkoa ¨slope:lle¨,litteille osille ja muille mukaville palikoille. :D(kannattaako?)
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 11/12/2011 18:27
Itse säilyttelen palikoita 50x20cm kokoisessa työkalupakissa :)
Aihe: Re: Palikat järjestykseen - 27/12/2011 10:22
Paljon palikoita. Itehän olen vain ettinyt laatikon johon saa kannen laittanut legoja niihin (lajitellut siis värit jne.) Sitten kun olen miettynyt minkä värisiä mihinkin otan teippiä laitan laatikkoon sen kirjotan teippiin esim: ''Punaiset Palikat''. Ja kun olen sitten animaatioon vaikka lavastetta tekemässä niin Katon mikä palikan väri otan alustan ja PUFF aloitan rakentamisen

Tämä on helppo ja nopea keino Saada ongelma poistumaan ;)

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Palikat järjestykseen / Työtilat harrastukselle - 18/02/2012 23:01
Meillä on nyt ollut jonkun aikaa kokeilussa tälläinen proto hyllykkö palikoitten hallitsettoman kaaoksen pysäyttämiseksi. Pölyltä tämä ei suojaa, mutta helppoa siitä on kyllä ottaa aina laatikko sitä lajia palikkaa mitä kaipaa tekemiseen, tai no ylimmät tarvii tikas apua;)

Tälläinen on yksittäinen laatikko;

Parannuksia mitä pitäs tehdä on;
- Välirimat pitäs vaihtaa levyiksi, jolloin hyllykkö olisi tukevampi, sekä laatikot liukuisivat paremmin ja torniin mahtusi enemmin laatikoita päällekkäin.
- Ovellinen kaappi tai kannet laatikoihin suojaisi palikat pölyltä.
-Lisää laatikoita, kun lajikkeita on niin paljon.
- Maalia pintaan tai pinnoitetut levyt antasi näköä,( epäolennainen seikka)

awis
Aihe: Re: Palikat järjestykseen / Työtilat harrastukselle - 19/02/2012 21:10
Mitä luulet, saisiko tuollaisen upotettua Ikean kaapin sisään? Meillä on lähiaikoina saatava palikat haltuun ja olen miettinyt Ikean 60x180x230 kaappia liukuovilla.
--
Janne

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään