Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää?
Kirjoittaja BrickKing 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 14/09/2019 20:27
Voisin kirjoittaa tästä aiheesta pidemmänkin tykityksen, mutta yritän pitää viestin jokseenkin luettavan pituisena. Esitän siis asian jokseenkin tiiviissä paketissa.

Kysymys siis kuuluu: kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? Tämä on yksi minua itseäni (ja kenties muitakin) eniten kiinnostavista asioista muissa AFOL-yhteisön jäsenissä. LEGO on meille kaikille tärkeä asia ja yksi olennaisimmista harrastuksessa mukana pitävistä seikoista on LEGO-tuotevalikoima. Lähivuosina olen kuitenkin saanut huomata, että yhä enemmän on harrastajia, joita TLG:n nykyinen tuotevalikoima ja teemat eivät kiinnosta - eivätkä ole kiinnostaneet enää useampaan vuoteen. Kuulun myös itse heihin.

Kun selaan lähivuosien LEGO-kuvastoja ja valikoimaa, niistä on hyvin vaikea löytää settejä ja teemoja, joista itse olisin kiinnostunut tai ylipäänsä pitäisin. On Ninjagoa, Friendsiä, Nexo Knightsia ja Chimaa sekä iso määrä lisenssiteemoja kuten BrickHeadz, Super Heroes, Disney, Harry Potter, Jurassic World, Overwatch, Star Wars ja Minecraft. 2010-luvulla on ollut vuosittain noin parisenkymmentä teemaa valikoimassa. Valikoiman laajuudesta huolimatta juuri mikään ei tunnu kiinnostavalta tai huomionarvoiselta eikä oikeastaan kuulu alkuunkaan minun kiinnostuksen kohteisiini. Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”

Sen sijaan katsellessani vanhempia kuvastoja ja valikoimaa edellisiltä vuosikymmeniltä (n. aikaväliltä 1985-2009) ne pursuavat mielikuvitusta ja “legomaisuutta” aivan eri tavalla. Teemoja on vähemmän, mutta ne viehättävät minua paljon enemmän kuin 2010-luvun vastaavat: Castle, Space, Pirates, Agents, Adventurers, Bionicle, Aquazone, Exo-Force ja Western. Joitain näistä on nähty 2010-luvullakin, mutta vain “pikapaluina”. Muutama lisenssiteemakin toki sopii mukaan: Indiana Jones, Batman, Spider-Man. Tosin ennen ne olivat harvinaisempaa herkkua - nykyään valikoima pursuaa lisenssejä joka lähtöön eikä niiden olemassaolo ole varsinaisesti erikoisuus. Vuosienkin jälkeen monet setit teemasta riippumatta ovat paljon innovatiivisempia, miellyttävämpiä ja jopa järkevämpiä* kuin uudet (toki lukuun ottamatta vuosituhannen vaihdetta!). Erikoisosia on sopivasti ja väripaletti oli varsinkin 2000-luvulla vielä sopivan hillitty.

Totta kai on otettava huomioon muutokset kuluttajien kiinnostuksen kohteissa ja ajankuvassa sekä kaikki se nostalgian määrä, joka minunkin mieltymyksiäni vahvasti ohjailee. Meillä kaikilla on kuitenkin yhtä lailla omat henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteemme, eikä niitä yleensä ole mahdollista päättää itse vaan ne ovat osittain sattuman kauppaa. En kaikesta huolimatta voi muuttaa mieltäni silloinkaan, vaikka riisuisin nostalgialasit päästäni, unohtaisin omat mieltymykseni ja arvioisin valikoimaa kaikkein objektiivisimmalla tavalla. LEGO on vuosien mittaan kehittänyt hurjasti mallien tukevuutta ja yksityiskohtaisuutta ja tämä kehitys on täysin ymmärrettävää ja loogista. Se ei silti muuta sitä, että minua ei vain yksinkertaisesti kiinnosta Star Wars, Minecraft eikä Ninjago. En ajakaan takaa sitä, mikä olisi paras mahdollinen LEGO-valikoima tai miksi nykyinen ei olisi sellainen, vaan haluan pelkästään tietää, mitä porukka henkilökohtaisesti siitä nykyisellään ajattelee.

Muistutuksena vielä, että nykyinen LEGO-teemakattaus on siis kutakuinkin seuraavanlainen:

- Architecture
- BrickHeadz
- City
- Classic
- Creator
- Creator Expert
- DC Comics Super Heroes
- Disney
- Duplo
- FORMA
- Friends
- Harry Potter
- Hidden Side
- Ideas
- Juniors / 4+
- Jurassic World
- Marvel Super Heroes
- Minecraft
- Minifigures
- Ninjago
- Overwatch
- Speed Champions
- Star Wars
- Technic
- The LEGO Movie 2
- Toy Story
- Xtra

*Tarkoittaen karkeasti “ei turhia uusia osia siellä, missä niitä ei välttämättä tarvita”.

~BK~

"Ei sinun tarvitse kaikkea saada. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?"

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 14/09/2019 20:28.

Samppu92

Lego-ambassador Hallituksen jäsen

RY:n jäsen

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 14/09/2019 21:54
Lainaus
BrickKing
Voisin kirjoittaa tästä aiheesta pidemmänkin tykityksen, mutta yritän pitää viestin jokseenkin luettavan pituisena. Esitän siis asian jokseenkin tiiviissä paketissa.

Kysymys siis kuuluu: kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? Tämä on yksi minua itseäni (ja kenties muitakin) eniten kiinnostavista asioista muissa AFOL-yhteisön jäsenissä. LEGO on meille kaikille tärkeä asia ja yksi olennaisimmista harrastuksessa mukana pitävistä seikoista on LEGO-tuotevalikoima. Lähivuosina olen kuitenkin saanut huomata, että yhä enemmän on harrastajia, joita TLG:n nykyinen tuotevalikoima ja teemat eivät kiinnosta - eivätkä ole kiinnostaneet enää useampaan vuoteen. Kuulun myös itse heihin.

Kun selaan lähivuosien LEGO-kuvastoja ja valikoimaa, niistä on hyvin vaikea löytää settejä ja teemoja, joista itse olisin kiinnostunut tai ylipäänsä pitäisin. On Ninjagoa, Friendsiä, Nexo Knightsia ja Chimaa sekä iso määrä lisenssiteemoja kuten BrickHeadz, Super Heroes, Disney, Harry Potter, Jurassic World, Overwatch, Star Wars ja Minecraft. 2010-luvulla on ollut vuosittain noin parisenkymmentä teemaa valikoimassa. Valikoiman laajuudesta huolimatta juuri mikään ei tunnu kiinnostavalta tai huomionarvoiselta eikä oikeastaan kuulu alkuunkaan minun kiinnostuksen kohteisiini. Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”

Sen sijaan katsellessani vanhempia kuvastoja ja valikoimaa edellisiltä vuosikymmeniltä (n. aikaväliltä 1985-2009) ne pursuavat mielikuvitusta ja “legomaisuutta” aivan eri tavalla. Teemoja on vähemmän, mutta ne viehättävät minua paljon enemmän kuin 2010-luvun vastaavat: Castle, Space, Pirates, Agents, Adventurers, Bionicle, Aquazone, Exo-Force ja Western. Joitain näistä on nähty 2010-luvullakin, mutta vain “pikapaluina”. Muutama lisenssiteemakin toki sopii mukaan: Indiana Jones, Batman, Spider-Man. Tosin ennen ne olivat harvinaisempaa herkkua - nykyään valikoima pursuaa lisenssejä joka lähtöön eikä niiden olemassaolo ole varsinaisesti erikoisuus. Vuosienkin jälkeen monet setit teemasta riippumatta ovat paljon innovatiivisempia, miellyttävämpiä ja jopa järkevämpiä* kuin uudet (toki lukuun ottamatta vuosituhannen vaihdetta!). Erikoisosia on sopivasti ja väripaletti oli varsinkin 2000-luvulla vielä sopivan hillitty.

Totta kai on otettava huomioon muutokset kuluttajien kiinnostuksen kohteissa ja ajankuvassa sekä kaikki se nostalgian määrä, joka minunkin mieltymyksiäni vahvasti ohjailee. Meillä kaikilla on kuitenkin yhtä lailla omat henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteemme, eikä niitä yleensä ole mahdollista päättää itse vaan ne ovat osittain sattuman kauppaa. En kaikesta huolimatta voi muuttaa mieltäni silloinkaan, vaikka riisuisin nostalgialasit päästäni, unohtaisin omat mieltymykseni ja arvioisin valikoimaa kaikkein objektiivisimmalla tavalla. LEGO on vuosien mittaan kehittänyt hurjasti mallien tukevuutta ja yksityiskohtaisuutta ja tämä kehitys on täysin ymmärrettävää ja loogista. Se ei silti muuta sitä, että minua ei vain yksinkertaisesti kiinnosta Star Wars, Minecraft eikä Ninjago. En ajakaan takaa sitä, mikä olisi paras mahdollinen LEGO-valikoima tai miksi nykyinen ei olisi sellainen, vaan haluan pelkästään tietää, mitä porukka henkilökohtaisesti siitä nykyisellään ajattelee.

Muistutuksena vielä, että nykyinen LEGO-teemakattaus on siis kutakuinkin seuraavanlainen:

- Architecture
- BrickHeadz
- City
- Classic
- Creator
- Creator Expert
- DC Comics Super Heroes
- Disney
- Duplo
- FORMA
- Friends
- Harry Potter
- Hidden Side
- Ideas
- Juniors / 4+
- Jurassic World
- Marvel Super Heroes
- Minecraft
- Minifigures
- Ninjago
- Overwatch
- Speed Champions
- Star Wars
- Technic
- The LEGO Movie 2
- Toy Story
- Xtra

*Tarkoittaen karkeasti “ei turhia uusia osia siellä, missä niitä ei välttämättä tarvita”.

Kiitos, mielenkiintoinen aihe!
Vannoutuneena Star Wars -fanina toki joudun olemaan eri mieltä monesta asiasta henkilökohtaisista syistä: uudet osat ja värit ovat ainoastaan tervetulleita (poikkeuksena 4+ tarkoitukseen suunnitellut uudet jumbo-osat, mutta niiden olemassaolon tarkoitus onkin kokonaan eri asia ja omasta näkökulmastaan ymmärrettävää) ja ainakin Star Wars -teeman osalta settien laatu on keskimäärin parantunut koko ajan, vaikka Sequels-termillä tunnetut episodit 7 ja 8 ovatkin tuoneet käsittämättömiä notkahduksia (varmaan eniten kuitenkin siksi, että ovat vain huonoja elokuvia eivätkä tarinoidensa ja maailmansa puolesta sovi Star Wars -universumiin). Uusi Harry Potter -sarjakin on mielestäni mitä mainioin.

Yhdyn kuitenkin voimakkaasti havaintoon, että Lego-teemat ovat kokeneet 2010-luvulta ja jo hieman aikaisemminkin voimakkaan "modernisaation", jonka myötä perinteiset, ei-lisensoidut seikkailuteemat ovat kadonneet kokonaan. Ei ole enää perinteistä Castlea, ei Adventuresia, ei realistisia Ninjoja. Joidenkin tilalle on tullut lisenssejä kuten Lord of the Rings korvaamaan Castlea, Jurassic World Adventuresia jne. Joidenkin kohdalla on tosiaan käynyt tämä hämmentävä modernisaatio. Ninjat muuttuivat Ninjagoksi, joka on kummallinen sekoitus ninjataistelua, amerikkalaista high school -musical saippuaoopperaa ja supersankarikonseptia. Perinteisten ritareiden tilalle tuli Nexo Knights. Sitten oli Chima. Agentsitkin saivat aivan uusia sfäärejä 2010-luvun versioissa, joissa vanha kunnon Ogel oli korvattu parhaimmillaan konkreettisestikin lähes Men In Black -henkisillä muukalaisörkeillä. Ja sitten on tapaus Friends.

Näiden muutosten taustalla on varmasti paljon psykologista tutkimustyötä ja markkinatutkimusta. Muista teemoista en osaa sanoa, mutta ainakin Friends-hahmojen lanseeraaminen oli ilmeisesti Lego-yhtiölle itselleenkin vaikea valinta. 6000 lasten leikkejä seuranneiden lukuisten tutkimusten jälkeen yhtiön palkkaamat tutkijat lopulta päätyivät havaintoon, että tyttöjä kiinnostaa rakentaminen lähes yhtä paljon kuin poikiakin, eikä tyttöjen tapa rakentaa juurikaan poikkea poikien tavasta. Minihahmot eivät kuitenkaan kiinnostaneet heitä läheskään yhtä paljon kuin poikia keskimäärin. Tutkimuksissa käytetyt Friends-hahmojen nukkejen kaltaiset varhaiset prototyypit ja pinkit värit kuitenkin korjasivat asian. Liekö jotain samoja päätelmiä saavutettu poikiin ja Ninjagohon liittyen? Lelukaupassa työskennelleenä erilaiset perinteiset ritarihahmojen kaltaiset figuurilelut eivät ainakaan olleet kovin suosittuja missään vaiheessa.

Mistä voisi sitten johtua lasten kiinnostus modernisoituihin teemoihin? Luulen, että taustalla on ainakin osittain muna-kanaongelma: lapset ovat kiinnostuneita asioista, joihin he törmäävät maailmassa ympärillään. Jos lasten animaatioissa, satukirjoissa, nuorten kirjoissa, YouTubessa tai koulumaailmassa ei tule vastaan kovin inspiroivia tarinoita esim. viikingeistä, niistä on vaikea kiinnostua. Markkinalogiikkaan ja varmoihin ratkaisuihin nojaavat isot studiot ja lelujätit kuitenkin mieluummin puskevat esille asioita, joiden jo tiedetään olevan suosittuja, joten liekö tässä vain jääty molemmin puoliseen kierteeseen: lapset pitävät modernisoiduista teemoista, koska muita ei ole tarjolla, ja muita teemoja ei tule tarjolle, koska ajatellaan, että lapset pitävät modernisoiduista teemoista?

Yksi selkeä kehityslinja on myös entistä tiukempi sensuuri varsinkin EU-alueella sen suhteen, mitä lapsille voidaan TV:ssä esittää (ironista kyllä, YouTubessa kontrolli puuttuu täysin). Esimerkiksi erinomainen ja opettavainen 90-luvun animaatioklassikko Kaukametsän pakolaiset on nykyään kielletty lapsilta raakuutensa vuoksi. "Saippuakuplamodernisaatio" on ollut joidenkin studioiden ratkaisu tähän ongelmaan. Kummallinen esimerkki on Clone Wars -animaatio, jossa koko sarja yrittää kuvata raakaa sodankäyntiä lapsiyleisölle. Hahmoista on pakko olla ollut tehdä epärealistisen kökköjä. Laserammukset eivät aiheuta minkäänlaista haavaa, eikä kuolevia kloonisotilaita noteerata juuri mitenkään. Tarinat keskittyvät seikkailuihin, joissa sankarit pelastavat päivän joltain random-ongelmalta tai pikkupahikselta. Taistelut muistuttavat luonteeltaan enemmänkin urheilua kuin sotaa, eikä kukaan ole koskaan erityisen huolissaan siitä, että kas tässä muuten voi kuollakin. Liekö jotain samaa taustalla myös Ninjagon kaltaisten teemojen luomisessa?

Vastaus kuitenkin alkuperäiseen kysymykseesi: kuulun joka tapauksessa siihen osaan harrastajista, jotka eivät välitä seteistä muutenkaan vaan ostavat niitä ainoastaan minihahmojen ja osien takia. Viimeisen vuoden ajalta melkeinpä kaikki Lego-ostokset olleet Bricklinkistä.

- Samppu

---------------------------------------------------------------------------

Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein

Muokattu 3 kertaa. Muokattu viimeksi 14/09/2019 22:02.

R2-D2

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 15/09/2019 08:58
Morjens,

vaikka allekirjoittanut onkin varsin profiloitunut rakentaja,
viime aikoina olen itsellenikin yllätyksenä tullut hankkineeksi myös muutamia uusia settejä!

- Unikitty figuja, outoa viehätystä hahmoon ja tapaan jolla nämä on rakennettu
- CUUSOO, kuka tämän ikäpolven rakentaja voisi katsoa esimerkiksi keltaista sukellusvenettä hymyilemättä?
- Harry Potter, jänniä figuja joille voi keksiä vaikka mitä rooleja
- LEGO House, WRO, Technic 40v, jne, jotkin pienet painokset menevät toki hiukan myös keräilyn puolelle

Onko tämä sitä outside of the box -ajattelua, mene ja tiedä,
mutta monenlaista settiä on olemassa kun kulkee silmät avoinna ja jotkin niistä ovat yllättäneet oikein positiivisesti.

Ps. Pitää myöntää, että kun katson peiliin, sieltä katsoo takaisin tässä suhteessa valtavirrasta melko tavalla poikkeava kuluttaja

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/09/2019 10:13.

Pate-keetongu

Sihteeri Varapuheenjohtaja Hallituksen jäsen Moderaattori

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 15/09/2019 10:08
Minä olen vahvasti eri mieltä ketjun aloittajan kanssa, mutta ei siinä mitään - aihe on mainio. Ja näkynyt Takomolla vahvasti; eihän täällä paljon seteistä puhuta tai innostuta. Sampun mieitinnöistä löydän enemmän vastakaikua (paitsi että uudet episodit voittavat esiosat mennen tullen. Niiden settien epämääräisyys johtuu osittain siitä, että vuotojen estämiseksi oheistuotevalmistajilla ei ole hirveästi hajua siitä mitä elokuvissa lopulta on. New Order AT-ST -fiaskoa se ei kyllä selitä).

Mutta niin. Minusta setit ovat muuttuneet tasaisesti paremmiksi. Ankeaa kehitystä on ollut minusta lähinnä lisenssiteemapainotuksen kasvaminen, joka tekee settien keskihinnasta kalliimpaa ja vahvistaa keskittymistä minihahmoihin. Ja no, CubeDudet oli aika ankea yritys kaupallistaa hahmorakentaminen, eikä se vissiin hirveän hyvin onnistunutkaan - hahmoissa on tärkeää siluetti, asento, painopiste, eli jutut, jotka tiukalla mallilla tehdyssä sarjassa jäävät kokonaan pois. No, yksittäistapaus!

Setit ovat rakenteiltaan monimutkaisempia, osia käytetään useammin jännillä tavoilla, värien käyttö on vapautuneempaa etenkin Friends-sarjassa ja (valitettavaa kyllä edesmenneissä) haltioissa. Ninjago yhdistelee hienosti itämaisia vaikutteita ties mihin; LEGO-elokuvat tarttuvat Mad Maxiin ja vaikka mihin! Ideas (CUUSOOta ei ole ollut vuosiin) puskee useamman hyvän setin ulos vuodessa. Ja värit! Minusta värinkäyttö on ihan rakentamisen keskiössä, ja väripaletin laajentaminen on lisännyt mahdollisuuksia hurjasti. Kyllä kelpaa!

En minä silti osta settejä.

Miksi ostaisin? En minä tarvitse esineitä. Enkä tässä laske tavaroita, joiden sisältö on olemustaan laajempi; ostelen ihan mielelläni kirjoja ja äänilevyjä. En näe mitään tarvettaa pitää esillä jotain tavaraa, settiä, joka on monella muullakin hyllyssä. Ja älkää ymmärtäkö väärin; minulla ei ole mitään keräilyä vastaan. Se ei ole vain koskaan ollut oma juttuni. Eikä opiskelijakaksioon mahdu muutenkaan loputtomasti tavaraa. En yleensä pura rakennelmiani, ja niissäkin on tarpeeksi päättämistä, että mitä pitää esillä, kun tehdas puskee uutta koko ajan. Mutta setit - ne kuuluvat lapsuuteeni. Eero 8-14v oli ihan ymmärrettävästi pähkinöissään Lohikäärmelinnoituksesta, tai Kääpiöiden kaivoksesta, tai (hyvä luoja sentään!) Lehvak-Kalista. Mutta elämä menee eteenpäin, ihminen ei asetu aloilleen. LEGO-harrastus on yhä hiton tärkeä, ehkä tärkeämpi kuin koskaan aikaisemmin. On inspiraatiota ja resursseja, välillä aikaakin. Mutta ei seteillä tai niiden leikittävyydellä enää ole väliä. Kiinnostuksen kohteet vaihtelevat. Samaan tapaan kun en ole enää niin innoissani LEGO-seteistä kuin 10 vuotta aikaisemmin, myös innostuminen esimerkiksi dinosauruksista ja Jedin paluusta on jäänyt vähemmälle. Mutta jotain tulee aina tilalle. Suomen jugend? Jethro Tull? Öljyvärimaalaus? Todella jees! Muutummeko me, muuttuuko maailma? Vai molemmat?

Muoto on muuttunut. Enää ei ole tärkeää, minkälaisia settejä tulee, tai paljon ne maksavat. "Setti" ei ole enää yksikkö. Yksiköitä on nuppi, ja levy, ja osa, ja keskeneräinen rakennelma, valmis rakennelma, Pii Poon pussin tilavuus, LUGBULKin osamäärä; Kuinka monta rakennelmaa saa harmonisesti hyllyyn? Kuinka monta saa kuljetettua julkisilla näyttelyyn? Saako näitä uusia pyöristettyjä laattoja jo seuraavasta LUGBULKista? Kuinka kauan kestää, että SW-toimintahahmojen osat tekevät kierroksen ja päätyvät Pii Poon pöytään? Noin kaksi vuotta.

Viimeksi kun muutin marraskuussa vajaa vuosi sitten, sitä ensi kertaa tajusi, miten hiton paljon osia sitä omistaa. Aina oli tottunut siihen, että Takomolaisissa on useita rakentajia, joilla on paljon enemmän osia (vaikka siitä syystä, etten ole kuitenkaan hirveän vanha, ja aika kerryttää paloja). Ja se pätee tietty vieläkin. Mutta se, että irto-osia oli useampi jätesäkki tai IKEA-kassi, ja siihen päälle vielä useampi pahvilaatikko rakennelmia, puhumattakaan Joensuussa lymyilevistä vanhemmista rakennelmista. Irto-osa on välitila matkalla kohti rakennelmaa; eipä sitä savikönttä tai tuubissa oleva maalikaan hirveän innostava ole, tai tiili, tai säkillinen sementtiä, letkullinen vettä. Ja silti sitä, ihmisparka, jotenkin hirveän traagisenä voivottelee, kun tämäkin projekti vie kaikki nämä herkulliset osat. Vähän liioittelua ehkä, mutta minkäs teet; pitäisi oppia päästämään irti. Raaka-ainetta ne vain ovat.

Irtoan koko ajan aiheesta, mutta ei kai siinä mitään. Tämä ei ole maksettu mainos, mutta Pii Poon irtopalikkamyynti tekee Suomessa harrastamisesta tosi helppoa, ainakin minulle. Bricklinkiä tulee käytettyä ehkä kerran vuodessa, kun se, että osista joutuu maksamaan kappalehintaa joskus useita kymmeniä senttejä tuntuu hurjalta. Olen saanut siirrettyä tyyliä osalähtöisemmäksi - ensin hankin jännittäviä osia, sitten katson, mitä niistä saa aikaan. Paljon limenvihreitä lonkeroita kokoelmassa? Jollekin vihertävä kuontalo. Magentoja kattopalikoita kriittisen massan ylittävä määrä? Jotain missä sen kauniin sävyn saa esille, ja niin edespäin. Plus onhan se hienoa, että tavara on kierrätettyä.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini - Flickr - Myyrä ~ LEGO Ideas[]

Monarth

LUG-Ambassador Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 15/09/2019 21:33
Bionicle-harrastajana omat tottumukset ovat paljon niukempia, joten on ymmärrettävää, että nykyiset setit eivät oikein sytytä. Bioniclen paluu oli mukava välinautinto, mutta sen toteutus jäi jokseenkin puolitiehen, kun tarina jäi hyvin yksinkertaistetuksi. Tulihan muutama Star Wars-suurfiguuri hommattua sen jälkeen, mutta sekin oli lähinnä osien takia, seteillä itsellään ei ollut minulle merkitystä.

Tällä hetkellä minua sytyttää vain Technic, mutta kiinnostavien settien kriteerit menevät usein niiden osatarjonnassa ja soveltuvuudessa konstraktiorakentamiseen. Jokin jättisetti on aina joskus kiva rakentaa, mutta harrastusta ajatellen pienet ja keskikokoiset setit tarjoavat parhaiten sopivan kokoisia paneeleita ja muita pienosia. Viime talven helmi oli Technic Corvette ZR-1.

Ymmärrettävästi toivoisin Bioniclelle jatkajaa, joka olisi tarinassaan ja markkinoinnissaan yhtä syvä kuin esi-isänsä. Settien skaalaa voisi tosin pienentää, jotta ne olisivat edullisempia ja siten keräiltävämpiä.

JK

Admin

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 16/09/2019 11:56
Settejä en ole juuri koskaan koonnut seteiksi, vaan modannut tai käyttänyt omiin rakennelmiin osat. Hahmojen ja esineiden vuoksi tulee jotain settejä toki valittua ostoslistaan. Välillä toki ärsyttää sillisalaatin lajittelu, ja siksi ostan suurimman osan legoistani Bricklinkistä jolloin lajittelu yleensä jää pois.

Settejä ostan noin 50kpl vuodessa (+ kaikki minifiguboxit) , joten kyllä sieltä mielenkiintoisia on löytynyt.
Useimmin ostan Creator Expert, Creator, City, IDEAS ja Jurassic World settejä, mutta kyllä Ninjago- ja LotR-settejäkin on tullut hankittua.

Setit ovat viime vuosina monipuolistuneet ja kuten esim. Pate ansiokkaasti kirjoitteli, nin väripaletin laajeneminen on vain plussaa.

Uutena aluevaltauksena on meillä nyt DUPLOt, joita on kertynyt jo 4 IKEAn isoa muovilaatikkoa. Nämä lienee ainoita legoja jotka menee myyntiin sitten muutamien vuosien päästä. (paitsi duplopalikat, jotka menee tukirakenteiksi) ja voi olla että jatkossa n. 3v kuluttua settien kirjo Max:n myötä laajenee muuhunkin kuin edellä lueteltuun.

Voin siis sanoa että LEGO-valikoima kiinnostaa, joskus jopa liikaa ja vuosittainen budjettikatto uhkaa rikkoutua aina jo kesällä...

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

tlo1970

Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 16/09/2019 19:15
Lainaus
BrickKing
Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”

Minulla on taas aivan päinvastainen käsitys . olen aina ajatellut että Legosetti on vain suuntaa antava ja aina rakentelussa on se miten siitä saisi paremman . minua on ihan lapsesta asti ärsyttänyt se että rakennukset ovat aina "puolikkaita" , ei ne sitä oikeasasa elämässäkään ole muutenkuin kuin silloin kun ne ovat vasta rakenteilla. joten itse katselen settejä kaupassa aina sillä silmällä miten sen voi parantaa . Settejä tosin ostan suurimmaksi osaksi vain sukulaisilla lahjaksi tai sitten jos sopivia osia sisältävät setit on reilussa alennuksessa.

ja mitä tulee nostalgiaan niin itselleni on hyllyssä vielä oma ensimmäinen juna , set 216 muistaakseni , sekä lego town sarjasta poliisin patrol vene. ja vain ja ainoastaan nostalgia syistä . Toki meillä on kymmeniä settejä hyllyssä lähinnä SW kun poika niihin aikoinaan hurahti . kunnia paikalla meillä säilytetään x-wingiä koska siihen settiin pääättyi meidän "musta kausi" ja aloimme taas rakentaamaan koko perheen voimin.

Ja minä olen mitä suurimmassa määrin Friends settien kannalla, en tosin niiden Friends hahmojen takia vaan siksi että Friends paketeissa on enemmän käyttökelpoista osaa , paljon enemmän värivalikoimaa kuin useassa muussa teemassa mm SW ja tuiki tavallinenn City teema.

Joten ehkä tuo sinua ärsyttävä ajatus siitä miten setistä saisi paremman on ihan tervellinen, sillä Lego antaa v setin mukana vain pienen viitteen ja oman mielikuvituksen on tarkoitus hoitaa loput . ja lisäpalikkaa on mahdollista hankkia niin kirppareilta , Piipoosta kuin Bricklinkistäkin joten aika helposti jostain setistä saa oman mieleisensä mukaisen ja itselleen sopivan .

Niin minä ainakin teen ja se on mielestäni yksi legoilun parhaimpia puolia. tehdä niistä oman mielen mukaiset ja mikä riemastuttava fiilis tuleekaan kun näyttelyssä tulee messuvieraita kommentoimaan niin puolin kuin toisinkin.

Ja kuinka mukavaa onkaan tehdä niitä vanhan ajan lego teemoja. Koska sitä mukaa kun ikää tulee me kaikki palataan siihen aikaan kun itse olimme pieniä ja leikimme itse niillä meitä eniten mielyttävillä leluilla.

ja en voi lopettaa kuin näillä sanoin:

Fabuland forever! :)

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 16/09/2019 19:31.
Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 16/09/2019 19:37
Hyviä kirjoituksia kaikilla. Minulla sama kuin monilla muilla, eli nykyään ostan settejä lähinnä osien takia omia teoksia ajatellen, katsomatta teemaa tai varsinaista settiä itse, mutta itseäni miellyttäviä settejä joko modailen tai kasaan ohjeiden mukaan, jos en keksi mitään paranneltavaa. Uudet osat ja värit ovat aina tervetulleita.

Ninjago on jännä tapaus siitä, että ninjojen lisäksi sarjassa on vuosien varrella käytetty kaikenlaisia fantasiavaikutteisia teemoja (taivaspiraatit, motoristikultti, madmax) mitkä eivät omina sarjoinaan välttämättä menestyisi. Tämän vuoksi teema on yksi suosikeistani, jokin niissä lohikäärmeissä, temppeleissä ja jättiroboteissa viehättää tällaista aikuislasta.

Ymmärrän silti aloittajan näkemyksen. Itsekin pidän klassisista teemoista kuten Castle ja Pirates, joiden toivoisin palaavan. Sitten on vastaavasti teemoja joista en kummemmin piittaa, esim. lisenssiteemat eivät pääasiassa kiinnosta. Harvasta elokuvasta pidän NIIN paljon että minun olisi saatava niihin perustuvia settejä hyllyilleni.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 17/09/2019 01:14.
Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 18/09/2019 19:47
Kylläpäs on tullut mukavasti vastauksia.

Friends on henkilökohtaisesti ollut minusta ihan OK teema ja parannus Belvillen sangen omituiseen maailmaan. Samojakin elementtejä toki molemmissa on pyörinyt.

Lainaus
Samppu92
Mistä voisi sitten johtua lasten kiinnostus modernisoituihin teemoihin? Luulen, että taustalla on ainakin osittain muna-kanaongelma: lapset ovat kiinnostuneita asioista, joihin he törmäävät maailmassa ympärillään. Jos lasten animaatioissa, satukirjoissa, nuorten kirjoissa, YouTubessa tai koulumaailmassa ei tule vastaan kovin inspiroivia tarinoita esim. viikingeistä, niistä on vaikea kiinnostua. Markkinalogiikkaan ja varmoihin ratkaisuihin nojaavat isot studiot ja lelujätit kuitenkin mieluummin puskevat esille asioita, joiden jo tiedetään olevan suosittuja, joten liekö tässä vain jääty molemmin puoliseen kierteeseen: lapset pitävät modernisoiduista teemoista, koska muita ei ole tarjolla, ja muita teemoja ei tule tarjolle, koska ajatellaan, että lapset pitävät modernisoiduista teemoista?

Sinäpä sen sanoit.

Lainaus
Pate-keetongu
En minä silti osta settejä. Miksi ostaisin? En minä tarvitse esineitä. Enkä tässä laske tavaroita, joiden sisältö on olemustaan laajempi; ostelen ihan mielelläni kirjoja ja äänilevyjä. En näe mitään tarvettaa pitää esillä jotain tavaraa, settiä, joka on monella muullakin hyllyssä. Ja älkää ymmärtäkö väärin; minulla ei ole mitään keräilyä vastaan. Se ei ole vain koskaan ollut oma juttuni.

Ymmärrän tämänkin suuntauksen. Itselle on setit olleet aina tärkeitä ja ovat edelleen nyt parikymppisenä. Olen kahtia jakautunut harrastaja-keräilijä: tykkään sekä seteistä että MOCeista - molemmissa on hyvät puolensa. LEGO on tuottanut vuosien varrella mestarillisia ja legendaarisia settejä, joita pidän ikään kuin "ikoneina". Tunnen harrastusylpeyttä saadessani pitää niitä hyllylläni. En vain itse ole usein kykeneväinen tekemään niin hienoja malleja, kuin mitä LEGO:lla on minulle tarjota. Vapaa rakentaminen on kuitenkin mielestäni vähintäänkin yhtä tärkeää: siitähän tässä kaikessa on oikeastaan kyse. Setitkin ovat niiden suunnittelijoiden MOCeja. Aion tulevaisuudessa yrittää itsekin rakentaa entistä monimutkaisempia ja suurempia omia teoksiani.

Lainaus
tlo1970
Lainaus
BrickKing
Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”

Minulla on taas aivan päinvastainen käsitys . olen aina ajatellut että Legosetti on vain suuntaa antava ja aina rakentelussa on se miten siitä saisi paremman .

Tämäkin on totta. Itselleni tulee tosin vain hyvin harvoin mieleen modata koko setti kauttaaltaan. Mieluummin korvaan vain yhden tai kaksi osaa toisenlaisella ratkaisulla, jos kovasti joku kohta haittaa. Setti on minulle kokonaisuus, jonka haluaisin olevan paras mahdollinen taidonnäyte LEGO:lta, koska luotan heidän osaamiseensa.

Vaikka LEGO ei pidäkään enää valikoimissaan allekirjoittaneen lemppareita, on ajateltava positiivisesti: Bricklink ym. kauppapaikat tarjoavat edelleen vanhoja settejä niille, jotka niitä kaipaavat. Voihan sitäkin toki pitää hyvänä asiana, ettei tarvitse miettiä, ostaisiko jotain uutta vai vanhaa.

Ja mitä väripaletin laajuuteen tulee - itselleni on ihan fine esimerkiksi se, että nykyään on olemassa vaaleansinisiä osia, mutta en tarvitse niin montaa samankaltaista: medium blue, medium azure, dark azure, bright light blue. Medium blue riittää minulle. Vaikka eihän nuo asuurit toki minulta poiskaan ole. :)

~BK~

"Ei sinun tarvitse kaikkea saada. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?"
Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 21/09/2019 16:08
Omalla kohdalla ainakin kiinnostusta on laskenut tasaisesti ja varmasti se massa mitä tungetaan pihalle, kokoajan "mallisto" tai vanhoja settejä uusiksi ja tuntuu hínnat vaan nousevan.

Isojen technicien ostot on jääny hyvin minimiin, saatika tavan settien.
Figut oli pitkään se mitkä aina ostin heti kun tuli, useamman laatikollisen, mutta nyt tuntuu että jo useampa sarja niitäkin on vain randomien tarjousbongausten varassa.

Eipä tuota ostovimmaa ole herätellyt roadtrippi Legolandiin tai Tukholman lego shoppiinkaan.

Kyllähän tuolla omalla varastolla jo hyvin tukisi taloudellisesti muita harrastuksia jos pistäisi kaikki myyden mitä yli 10v aikana on tullut hoardattua.
Tosin, poitsu muutti pois kotoa loppukesästä ja tyhjentynyt huone on remontin alla, että sinne saa harrastehuoneen. Auttaako sekään, sitä ei tiedä.
Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 07/11/2019 08:07
Olen uusi foorumilla ja legojen parissa.

Minusta legot ovat muuttuneet "pelkistä lasten leluista" myös (vakavaksi) aikuisten harrastamiseksi. Jos katsoo näitä ihan uusimpia settejä esim. 2017- eteenpäin, niin mieleeni tulee insinööritaito ja luovuus. Setit ovat todella hienoja monella tapaa. Kaikki tuntuu erittäin hiotulta värimaailmasta siihen miten rakennat mallin. Erilaisia osia on käsittääkseni yli 50,000 mikä tarkoittaa että ei ole oikein mitään sellaista asiaa mitä ei voisi legoista rakentaa.

Aloittelijana (n. 3 kk) minua kiehtovat: supersankarit, dinosaurukset, tähtien sota, turtles, ghostbusters, mm. eli näitä settejä olen hankkinut. Bricksetin mukaan 27 settiä. Jostain syystä olisi hienoa joskus pystyä rakentamaan sellainen Kuolontähti, Death Star, joka olisi mitoiltaan 1 x 1 x 1 metriä. Tämä projekti vaatisi myös paljon suunnittelua sekä selkeät työvaiheet.

Ymmärrän sen että aikanaan on ollut varmasti paljon luovuutta, mutta kun katsoin tuossa videota YouTubesta kuinka esim tämä: 70620-1: NINJAGO City ... oli rakennettu, niin huh huh. Melkoista tykitystä. Nyt jos lähtisi vaikkapa tuota mallia tuunaamaan ja ostaisi siihen lisäosia esim. Turtles tai nämä Alien Invasion sarjat, vaikka molemmista. Ghostbustersista haamuja tuonne jne.

Toinen setti oli tämä Harry Potter linna, jossa oli paljon mini-mini-figuja. Kyllä siitäkin saisi tuunattua vaikka koko tylypahkan. Minusta legot ovat ylittäneet itsensä. Ei ole olemassa mitään niin hienoa "lelua". Minusta edes pienoismallit eivät yllä samaan. Myös mini-figut kehittyvät koko ajan elävemmiksi. Tällä hetkellä tosiaan rakennan T-Rexin päälle jotain tämän tyylistä... [ideas.lego.com]

Elikkä ainakin itse huikean pitkän kokemukseni mukaan olen täysin hurahtanut legoihin, joista tosiaan voit tehdä tänä päivänä vaikkapa sen oman jättimäisen lego-aluksen ja laittaa projektiin seuraavat 2 vuotta... esim. tämä näyttää alkuun rumilukselta, mutta tuo yksityiskohtien määrä on aivan käsittämätön ja kuinka hyvin tämä herra suunnitteli ensin rungon jonka sisään / päälle "aluksensa" rakensi... [youtu.be]
Aihe: Re: Kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? - 14/10/2020 19:18
Tämä ketju on ollut jonkin aikaa hiljainen, mutta ajattelin tuoda esiin myös oman näkemykseni asiasta.

Itselläni kun tuo technic keräily on saanut vallan on valittavissa melko suuri määrä erilaisia settejä. Itse pidän toisin kuin moni muu lisensoiduista seteistä, koska olen melko realistisuuden haluinen ja technicit ja varsinkin lisensoidut sellaiset antavat siihen mahdollisuuden. Tosin en niinkään pidä lisenssin tuomasta "ylimääräisestä hinnasta". Suurin osa tällaisista seteistä on kuitenkin sen verran siistejä toiminnoiltaan tai ulkonäöltään, etten niitä voi sivuuttaa.

Sellainen seikka jonka olen huomannut myös techniceiden osalta on se, että lisenssi setit lisääntyvät kyllä tasaisesti. Sen lisäksi valikoimasta on poistunut kaikki omasta mielestäni sopivan kokoiset mallit eli noin 1000- 2000 osan kokoiset. Monet tuntuvat olevan valtavan kokoisia tai todella pieniä nimen omaan pienemmille lapsille suunnatuja settejä, jotka on selkeästi tehty leikittäviksi. Ne eivät ainakaan itseäni keräilijänä säväytä, tulee niitäkin toki ostettua säännöllisesti. Toinen puoliska on nämä suuret setit, joiden hinnat alkavat hipomaan pilviä. On alettu siis selkeästi alettu eriyttää techniciä kahdelle eri käyttäjäkunnalle.

Technic keräilyn ohella settejä tulee ostettua verrattain harvoin, koska nuorempana saadut city setit ja irtopalikka ostokset ovat suoneet vapaan rakentelun. Valmiita settejä ostan lähinnä, jos niissä on oman kokemukseni perusteella jotakin hyviä osia, kuten tietyt renkaat tai jokin eläin jota kaipaan. Joskus sitä tarttuu kaupasta käteen tietenkin jotakin.

Kokonaisuudessaan olen siis hyvin huono sanomaan, koska oma mielenkiintoni rajautuu tosiaan vahvasti technic, city, creator expert ja architecture haarukkaan. Poikkeuksena täytyy mainita Pirates of the caribean, josta pidän elokuvien vuoksi. Näitä settejä on kuitenkin oman havaintoni perusteella niukasti tarjolla.
Mielestäni kokonaisuutena setti tarjonta on silti hyvää.
Settejä on kuitenkin noin kolmentoista vuoden aikana kertynyt paljon. Site ennen kun käteen sopivat lähinnä duplot :)

Silti voin hyvin samaistua myls Pate-Kengookun näkemykseen asiasta, ettei aina tarvitse olla hirvittävää määrää settejä. Hyvä että meitä harrastajia on moneksi.

-Leg0mies

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 14/10/2020 19:24.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään