Basebrick.com
Kirjoittaja MB 

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Basebrick.com - 30/01/2017 22:46
Pakosti heräsi tässä ajatus, että eikös Palikkatakomo.org:n palvelimella ole yllinkyllin kaistaa ja tilaa, että basebrickin saisi sinne pyörimään?
Vai haluaako MB pitää muistakin syistä omaa webhotellia?

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 16:31
Lainaus
JK
Pakosti heräsi tässä ajatus, että eikös Palikkatakomo.org:n palvelimella ole yllinkyllin kaistaa ja tilaa, että basebrickin saisi sinne pyörimään?
Vai haluaako MB pitää muistakin syistä omaa webhotellia?

Mielenkiintoista. Riittääkö palvelimen nopeus? Aika raskaita mysql queryjä basebrickissä.

JK

Admin

Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 17:11
Nopeudesta en lukuja osaa sanoa.
TheQ hallinnoi tämän saitin webhotellia. Hän tietänee asiasta ja puhuu sun kanssa "samaa kieltä" tästä.
Platinum paketti kai takomolla on eli 25Gt tilaa ja kaistaa 100 Gt /kk käytettävissä.

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 31/01/2017 17:11.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 17:39
Takomolla ei ole sen kummoisempia tietokantoja (foorumi + CMS) joten en ole tarkistellut niiden nopeuksia tarkemmin. Yleensä ottaen tietokantaqueryjen nopeus riippuu enemmän datasta ja itse queryn rakenteesta kuin serverin nopeudesta. Mitä tulee meidän palvelimeen niin käytämme siitä hyvin pienen osan (tammikuun luvut: 11 GB / 97.66 GB bandwidth, 0.5 GB / 24 GB disk usage, josta tietokanta vie 0.2 GB). Basebrick tuskin hirveästi vie tilaa tai kaistaa joten sen pitäisi mahtua ihan siivosti Takomon tilaan. Ainoaksi kysymysmerkiksi jää tuo Basebrick-domainin siirto Takomon palvelimelle mutta se pitäisi kyllä hoitua, saattaa tosin maksaa pienen huoltosumman kun webhotelleista kyse.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 18:09
Juu basebrick tuskin vie paljoa kaistaa eikä tilaa, taitaa mahtua 0,5G:aan kaikkinensa.
En oikein osaa tarkkaan sanoa, koska nykyinen web hotelli ei anna MITÄÄN statistiikkaa eikä muutakaan dataa. No eipä ole laskuakaan näkynyt pariin vuoteen :D Ei ihme että menee nurin.

Toki nopeus riippuu suuresti queryistä ja niitä varmasti saisi fiksummiksi, mutta kokeilin kerran vaihtaa hotellia Louhelle ja siitähän ei tullut yhtään mitään. Pitkään yritin, mutta sama data, samat queryt ja hakuaika siellä oli 50 kertainen verrattuna nykyiseen.

Mitä tulee maksuihin, ne tuskin ovat päätähuimaavat. Olen valmis maksamaan sen mitä basebrick vaatii. Se tietysti edellyttää että minulla on vapaa pääsy hallinnoimaan sivustoa.
Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 18:57
Lainaus
TheQ
Takomolla ei ole sen kummoisempia tietokantoja (foorumi + CMS) joten en ole tarkistellut niiden nopeuksia tarkemmin. Yleensä ottaen tietokantaqueryjen nopeus riippuu enemmän datasta ja itse queryn rakenteesta kuin serverin nopeudesta. Mitä tulee meidän palvelimeen niin käytämme siitä hyvin pienen osan (tammikuun luvut: 11 GB / 97.66 GB bandwidth, 0.5 GB / 24 GB disk usage, josta tietokanta vie 0.2 GB). Basebrick tuskin hirveästi vie tilaa tai kaistaa joten sen pitäisi mahtua ihan siivosti Takomon tilaan. Ainoaksi kysymysmerkiksi jää tuo Basebrick-domainin siirto Takomon palvelimelle mutta se pitäisi kyllä hoitua, saattaa tosin maksaa pienen huoltosumman kun webhotelleista kyse.

Domaini siirto toiseen paikkaan nyt maksaa sen verran mitä nykyinen haluaa siitä ottaa että vapauttaa domainin asiakkaalleen käyttöön ja nimiin jos ei jo ole.
Jokerin domaininhallinnasta sitten saa itse kliksutella dns tiedot jne ihan oman halunsa mukaan, ja se ei maksa kuin tekemisen (joitain minuutteja).

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Basebrick.com - 31/01/2017 22:26
Mitä maksuihin tulee , näkisin sivuston toiminnan tärkeäksi Palikkatakomolle ja muutenkin lego harrastusta tukevana toimintana, niin josko jäsenistö ja hallitus vaikka hyväksyisi avustuksen ylläpitäjälle!?

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 21/02/2017 11:34
TheQ antoi minulle tunnukset takomon palvelimelle, siirsin basebrickin tänne ja testailin miten toimii.
Valitettavasti se ei oikein toiminut. En oikein tiedä mikä on ongelmana mutta tietyillä sivuilla hakuajat heittelee ja raskaimmilla hauilla sivunlataus päättyi "Internal Server Error 500" virheeseen.

Siirrän siis Basebrick:n Neutech.fi serverille toistaiseksi. Se maksaa aika lailla, mutta näyttäisi olevan ainoa vaihtoehto tähän tilanteeseen. Jännityksellä odotan riittääkö suunniteltu palvelimen suorituskyky basebrickille.

Olen kuitenkin halukas edelleen siirtää basebrick.com kokonaan takomon suojiin. Se saattaa kyllä vaatia laitteisto päivityksiä joiden kustannuksiin olen valmis osallistumaan. Olisi myös hienoa jos takomo ry voisi tässä auttaa kuten Awis tuossa yllä ehdottaa.

Mutta teknistä apua tarvittaisiin ensiksi. Ehkä täältä löytyisi ihmisiä jotka olisivat kiinnostuneita selvittämään miksi basebrick ei toimi takomon serverillä tällä hetkellä?

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Basebrick.com - 21/02/2017 13:53
Äkkiseltään mulle tulee mieleen latausajat. Eli palvelimella voi olla tiukka sääntö että jos PHP ajaa yli 30 sekunttia, se katkaistaan.

-Q

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 21/02/2017 14:01
Lainaus
TheQ
Äkkiseltään mulle tulee mieleen latausajat. Eli palvelimella voi olla tiukka sääntö että jos PHP ajaa yli 30 sekunttia, se katkaistaan.

Ehkä. Mutta miksi yli 30 sek kun ed. palvelimella 1 sek?
Jos vertaan sivuja joissa on ihan yksinkertainen query, hakuaika on samansuuruinen. Mutta monimutkaisempi (useita UNION komentoja), hakuaika pompsahtaa moninkertaiseksi.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Basebrick.com - 21/02/2017 14:20
Jos aikaisemmalla palvelimella ei ollut muita virtuaali-palvelimia (eli vain yksi sivusto pyörimässä yhdellä palvelimella) niin se voisi selittää tehoerot. Lisäksi palvelimien MySQL palvelimien asetuksissa voi olla eroja. Mutta anyway, usea UNION komento kuulostaa kyllä erikoiselta, hyvin harvoin itse joudun UNIONia käyttämään?

-Q

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 21/02/2017 15:07
Lainaus
TheQ
Jos aikaisemmalla palvelimella ei ollut muita virtuaali-palvelimia (eli vain yksi sivusto pyörimässä yhdellä palvelimella) niin se voisi selittää tehoerot.

Hyvin epätodennäköistä sanoisin. Alunperin palvelu oli webhotelli. Maksoin siitä n. satasen vuodessa, eli normihinta webhotellista. Lisäksi phpmyadminissa näkyy 100 muuta yrityksen tietokantaa. En niihin sisään pääse, mutta nimi näkyy.

Lainaus

Lisäksi palvelimien MySQL palvelimien asetuksissa voi olla eroja.

Tätä epäilisin yhtenä "ongelmana"

Lainaus

Mutta anyway, usea UNION komento kuulostaa kyllä erikoiselta, hyvin harvoin itse joudun UNIONia käyttämään?

En tiennyt minäkään siitä paljoa, mutta MySQL foorumilla sen tekniikkaa minulle opetettiin kun pähkäilin basebrickiin sopivia hakuja. Eikä sen pitäisi olla mitenkään sen hitaampi kuin esim. JOIN. Tai ainakaan noin paljon hitaampi :)

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 21/02/2017 15:08.
Aihe: Re: Basebrick.com - 11/09/2017 17:27
Muuten kiva sivusto mutta hirmu sekava ja hankala käyttää.
30 minuutin tökkimisen jälkeen sain laitettua settini kokoelmaani. Mutta kyllähän sitä itse tietää mitä settejä omistaa. Idea olikin siinä että oisi voinut listasta kahtoa mitä kaikkia settejä pystyy omilla osilla rakentamaan. (koska netissä on ohjeet) mutta hirmu hankala tuolta on navigoida että missä sellanen lista löytyy.

Ehdottaisin "Mitä voin rakentaa/what can i build" nappia josta voisi vaan suoraan klikata hakutyökaluun jossa näkyy lista kaikista seteistä ja moceista mitä voi tehdä.

Acticis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Basebrick.com - 25/03/2019 17:11
Basebrick muuttaa ilmeisesti uudelle palvelimelle?

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 26/03/2019 08:42
Lainaus
Acticis
Basebrick muuttaa ilmeisesti uudelle palvelimelle?

Jep jep

Acticis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Basebrick.com - 01/10/2019 14:41
Joskus MB:ltä viestillä tiedustelin voisiko lisätä napin jolla hajottaa setit irto-osiksi.

Keksin äsken, että voin hoitaa tämän kätevästi itse lataamalla omista tiedoista kaksi inventaariolistaa, toiseen valitsen pelkät setit "setteinä" ja toiseen pelkät setit "irto-osina".

Tämän jälkeen lisään settilistan massalisäystoiminnolla ja poistan kaikki settini järjestelmästä. Sitten vain lisään äsken poistamani setit irto-osina samalla toiminnolla.

Useita settejä kerralla lisätessä, tämä tapa on myös nopeampi kuin ladata ja lisätä yksittäisiä inventaariolistoja Bricklinkistä.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

MB

Aihe: Re: Basebrick.com - 27/10/2019 12:55
Olen luonut sinne toiminnon jolla voi luoda omia osalistoja (inventory).
En ole julkaissut sitä kun on hieman testaamaton mutta jos jollekulle semmoiselle on tarvetta niin ilmoitelkaa niin aktoivoin sen halukkaille.
Idea on että lisätään sarja (tai MOC) ja sille ladataan osalista. Sitten sen voi joko ynnätä (+1) omiin sarjoihin, jolloin listan osat lisätään omiin osiin. Tai sitten se merkataan negatiivisesti (-1 kpl) tällöin osat vähennetään omista osista - osat siis "varataan" käytetyiksi kyseiseen MOCiin.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään