Techinic-rekan nuppi
Kirjoittaja legorides 
Kirjoittaja
Viesti
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Techinic-rekan nuppi - 25/02/2013 06:25
Rekan nuppi suunnilleen mittakaavassa 1/16 kaveriksi VW camperille.

Aloitan taka-akselista ja paineilmajarruista.







Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:04.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 25/02/2013 19:19
Jos tekijä jaksaa mennä niinkin pieniin yksityiskohtiin, kuin rekan jarruihin, kertoo se, että muustakin työstä on tulossa upea! Lisää odotellessa.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 26/02/2013 06:44
Pätkä runkoa ja paineilmajouset.

Jarruja on vähän paranneltu. Piti saada jarruhihnat keskemmälle,
jotta rumpu mahtuu pyörimään. Myös jarrukenkien niveliä on
siirretty alemmas, jotta hihnat koskettaisivat rumpuun koko
pituudeltaan eivätkä vain yläkärjestään.









Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:21.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 27/02/2013 19:19
Neljän sylinterin ilmajouset. Kantavuus ei lopu ihan heti.













Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:21.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 27/02/2013 20:44
Mestari työssään.

Alku on kyllä todella lupaava

---------------------------------------
"Suomalaiset rakentajat on tehty sisulla"
---------------------------------------
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 28/02/2013 16:50
Aika tukeva jousitus, veikkaan että renkaiden akselit vääntyvät ennen kuin ilmajousten kantavuus *iskee silmeen*.

Todella hieno idea, melkein kadehdin kun en itse ole keksinyt tehdä rumpujarruja tuolla periaatteella.

Yksi kysymys, riittääkö tuossa rakenteessa sivuttaistukevuus jotta tuo ei luiskahda alta, vai suunnittelitko jotain watt vivustoa tai panhard tankoa tukemaan akselistoa sivusuunnassa.

Terveisin,
Ultimario_______________________________________
WIPit ja puolijulkaisukelpoiset testirakennelmat Flickrissä.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 01/03/2013 06:29
Löysin tuon rumpujarruidean netistä.

Akseli on kyllä ihan tukeva sivusuunnassa, koska sylinterit nojaavat runkoon.
Noissa sylintereissä on vain sellainen ongelma, että ne ovat niin pitkiä.
Oikea ilmajousihan on lyhyt ja leveä. Pienet sylinterit olisivat kyllä lyhempiä,
mutta liian ohuita. Nämä pitkät tulevat rungon yläpuolelle eikä se ole hyvä juttu.

Ratkaisin ongelman näin. Vain kaksi jousisylinteriä, joiden yläpäät on saatu
piiloon vetopöydän saranaan. Vetopöytä ja jouset on nivelletty samasta pisteestä,
jolloin paino välittyy suoraan vetopöydästä akselille.















Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:22.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 04/03/2013 06:46
Pari XL-moottoria liikutteluun.











Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:22.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 04/03/2013 11:01
Ei voi muuta sanoa kun että on mahtava projekti,nuo jarru on hieno yksityiskohta. Kuis lujaa tuo kulkee noilla välityksillä?
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 05/03/2013 06:24
Kiitos!

Ihan kohtalaisen kovaa se kulkee. Nopeutta on vaikea sanallisesti määritellä, kun ei ole nopeusmittaria.
Ahtaassa huoneessa ei voi montaa sekunttia ajaa, kun tulee jo seinä vastaan. Jos joku tietää XL-
moottorin pyörimisnopeuden, niin siitä voisi teoreettisen vauhdin laskea.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 05/03/2013 11:09
[www.philohome.com]

Kiintoisa sivu, joka vertailee eri Legon moottoreita. taitaisi tuon mukaan 1,5V paristoilla XL pyöriä n. 220 rpm
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 06/03/2013 06:46
Hieno sivu, joku on nähnyt vaivaa.

Taulukosta löytyi XL-moottorille 9 voltilla nopeus 146 rpm.
Tästä saadaan laskemalla ajonopeudeksi n. 0,34 m/s eli 20,4 m/min.

Ohjaus lisätty.











Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:23.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 06/03/2013 15:08
Tätäkin projektia on mukava seurata kuten 'Hollantilaista kaupunkiasi' :)

Kommentoin vielä tässä nyt kun projetki on taas edennyt. Tuostakin ajattelin vaan kun kerroit edellisissä kommentissasi, että tämä vekotin kulkee '20.4 m/s' niin nopeuhan tulee varmasti tottakai muuttumaan
kun rupeat lisäämään lisää palikkaa.

Joten ei voi muuta kuin kiittää kun olet sitten joskus saanut tämän teoksen valmiiksi.

---------------------------------------
"Suomalaiset rakentajat on tehty sisulla"
---------------------------------------
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 07/03/2013 06:50
Kiitos!

Unohdin mainita että tällä rakenteella ohjauksessa on myös caster-kulma kuten oikeissa autoissa.

Tuo nopeus on vain laskennallinen, ei mitattu. Käytännössä se on hitaampi kuten sanoitkin.
(nopeus oli siis 20,4 m/min ei m/s, joka olisi vähän yli 73 km/h eli maantienopeuksia. Siihen
tämä ei kyllä pysty).
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 08/03/2013 06:53
Paineilmajousiin lisätty automaattisäätö.



Tukivarsi on yhdistetty venttiiliin yhdystangolla. Kun lastin paino lisääntyy,
painuvat jouset kasaan. Tukivarsi lähestyy runkoa, jolloin yhdystanko avaa
venttiilin ja kompressori työntää lisää ilmaa jousisylintereihin. Jouset nostavat
rungon takaisin alkuperäiselle korkeudelle.

Kun lasti kevenee, jousien paine nostaa runkoa korkeammalle. Tanko avaa taas
venttiilin, mutta tällä kertaa ohjaa paineen sylinterien alapäähän ja runko laskee,
kunnes saavuttaa normaalitason ja venttiili sulkeutuu.



Halusin jousiin vielä erikseen säädettävän korkeuden, jonka toteutin siten, että
mikromoottorilla voi nostaa ja laskea venttiilin korkeutta.







Tuli vastaan pieni ongelma. Venttiili on sen verran jäykkä, että venttiilin moottorille
yhdistävät akselit joustavat. Automaattinen korkeuden säätö ei toimi toivotulla
tavalla, koska venttiili ei pysy samalla korkeudella. Kun yhdystanko välittää tuki-
varren liikeen venttiilille, venttiilin vipu ei käänny, vaan venttiili liikkuu mukana,
koska moottorille vievät akselit antavat periksi. Tätä pitää vielä miettiä.



Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:23.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 08/03/2013 09:21
Tuohon ongelmaan on olemassa ruma mutta hyvä ratkaisu. Avaa venttiili ja hio pois lovet jolloin vipu liikkuu vapaasti. Näin ovat toteuttaneet nuo LPE power pneumaattiset lego moottorit. Muistaakseni oli jopa ohjeet jollain sivulla miten tuollainen modifikaatio tehdään.

Sitten kun olet tehnyt niin palaa tänne ja kerro miten onnistui niin minä tiedän ennen kuin puran omani :D

Terveisin,
Ultimario_______________________________________
WIPit ja puolijulkaisukelpoiset testirakennelmat Flickrissä.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 08/03/2013 18:58
En löytänyt ohjetta. Kiinnostavat sivut, joista en tiennyt mitään.
Kuulostaa sen verran rajulta toimenpiteeltä, että yritän käyttää ensin
muut kikat.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 09/03/2013 00:53
Ymmärrettävää. Omiinkin korviin kuulostaa niin rajulta että en ole vielä rohjennut kokeilemaan, vaikka on ollut tarve helpommin liikuteltaville venttiileille. Sen takia koetan rohkaista mahdollista venttiilin muokkaamiseen pioneeria.

Terveisin,
Ultimario_______________________________________
WIPit ja puolijulkaisukelpoiset testirakennelmat Flickrissä.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 09/03/2013 21:48
Voisin ehkä avata jonkin vanhan vuotavan venttiilin ja harjoitella.
Pitää katsoa ehdinkö/uskallanko.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 10/03/2013 14:51
Uskomaton projekti, varsinkin nämä paineilmajouset lämmittävät mukavasti sydäntä.

Tuo venttiilin muuntaminenkin vaikuttaa varsin helpolta, kunhan on vain kärsivällisyyttä olla kiiruhtamatta (itsekin olisin jo venttiilini muokannut tuollaisiksi jos omistaisin niitä enemmän).
Tässä vielä pari modifointi ohjetta lisää:
How to modify Lego pneumatic switch in 10 steps
How to modify Lego pneumatic switch for optional air flow

-LEGO LOGO
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 11/03/2013 07:45
Kiitos linkeistä!
Tuo venttiilin avaaminen ja liimaaminen tuntuu aika hankalalta operaatiolta.
Taitaa jäädä minulta väliin ainakin toistaiseksi.

Sijoitin ventiilin kokeeksi taakse. Täällä taka-akselin liike on suurimmillaan ja
automaattisäätö toimii herkemmin kuin edellisessä paikassa.











Pari ongelmaa on tässäkin ratkaisussa.

Runkopalkkien väli on niin ahdas (3 nuppia), että korkeuden-
säätömoottori pitää sijoittaa kauemmas. Sinne johtaa siis
pitkä akseli punaisesta korkeudensäätövivusta ja pitkä
akseli taipuu eli vipu ei pysy asennossaan, kun taka-akseli
joustaa.

Toinen ongelma on ulkonäkö.



Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:25.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 11/03/2013 14:16
Tällaista ketjua on kiva seurata, vaikka en tekniikkaa ymmärräkään. Paljo mielenkiintoisempaa kuin pelkkä valmiin teoksen esittely.



Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 13/03/2013 06:41
Siirsin säätötangon akselin etupuolelle ja lisäsin herkkyyttä muuttamalla
liikkeen kolminkertaiseksi hammaspyörien avulla.













Tämäkään ei oikein toiminut. Tässä on vielä tällainen kokeilu.
Nyt venttiili pysyy paikallaan, mutta nyt puuttuu erikseen
säädettävä korkeus.





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:26.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 15/03/2013 06:34
Nyt taisi löytyä toimiva ratkaisu.





Punainen mikromoottori liikuttaa aktuaattoria, joka liikuttaa venttiiliä
toisesta kiinnityspisteestä. Se toinen on helalla kiinni rungossa ja toimii saranana.
Kun taka-akseli joustaa ylös ja alas, ei venttiilin runko pääse enää liikkumaan,
koska voima tulee suoraan aktuaattoria vasten éikä se anna periksi. Eipä tarvinnut
ruveta modaamaan venttiiliä, huh.



Tässä on paineilmajarrujen venttiili ja sitä ohjaava moottori.



Olen pyrkinyt asentamaan kaikki sähkölaitteet siten, että ne saa helposti irrotettua
ja siirrettyä johonkin toiseen malliin (ja tarvittaessa takaisin).







Kompressori paineilman tuottamiseen ja sen moottori. Nupissa on
nyt jo 6 moottoria.






Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:27.

R2-D2

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 15/03/2013 09:18
Täytyy minunkin muistaa tässä kiittää ja kehua Ridesiä tästä ketjusta.
Paitsi että työn jälki on yhtö tinkimätöntä kuin aina, Rides onnistuu mielestäni oivallisesti tuomaan tässä esille Technic rakentamisen perimmäiset piirteet.
Sen jatkuvan, äärettömän koukuttavan pulmapelin, joka tarjoaa jatkuvaa itsensä haastamista ja kokeiluja kokeilujen perään. Palkintona toimivasta laitteesta syntyvän onnistumisen tunteen.

terv. R2-D2
********************
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 15/03/2013 18:30
Se on kone, tuo legorides!



Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 18/03/2013 06:40
Kiitos kommenteista! Pulmapeli on osuva sana.

Jarruvalot lisätty.
Paineensäätäjä lisätty. Se siis pysäyttää kompressorin moottorin, kun
painetta on riittävästi ja käynnistää sen uudelleen, kun paine on liian
pieni (oikean etupyörän takana).



Jarrujen käyttömoottori on käännetty eri asentoon, jotta johto yltäisi
vastaanottimelle asti.



Jarrusysteemiin on lisätty myös momenttipyörä varmuuden vuoksi.





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:27.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 18/03/2013 11:08
Ei voi muuta sanoa kun mahtavaa jälkeä,on mukava seurata tämmöstä projektia missä on monia eri toimintoja ja ne vielä toimiikin :D Tuo perän automaatti säätö on hieno ominaisuus ja myös nuo jarrut ovat hauska yksityis kohta.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 20/03/2013 06:18
Helmakatteet.















Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:28.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Techinic-rekan nuppi - 22/03/2013 06:31
Lisäsin moottorin. Sen pitäisi olla rivikutonen. Pakoputkien
perusteella sen pitäisi olla V8, mutta ne ovatkin vain koristeena.

Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: joko rakentaisin realistisen näköisen
rivikutosen, joka ei toimi tai liikkuvamäntäisen rivinelosen, koska
isommalle ei ole tilaa. Koska tämä kuitenkin on technic-malli, jossa
liikkuvat osat ovat pääosassa, päädyin neloskoneeseen.









Legon mäntämoottoreissa on perinteisesti ollut sellainen
kampiakseli, että joka toinen mäntä on ylhäällä ja joka toinen
alhaalla. Näinhän asia ei ole todellisessa elämässä. Niinpä
tein kampiakselin, jollainen on oikeissa neloskoneissa eli
kun reunimmaiset männät ovat ylhällä, ovat keskimmäiset
alhaalla ja päinvastoin.





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/04/2013 06:29.


Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään