Ponsse beaver
Kirjoittaja lare_95 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Ponsse beaver - 11/09/2015 11:05
Hei taas foorumi,rakentamis taukoa on nyt ollu pidemmän aikaa johuen armeijasta ja muusta mikä on vienyt kaikein ajan :( Nyt kun taas opiskelut jatkuu niin on hyvää aikaa jatkaa rakasta harrastusta ja tutuissa merkeissä eli metsäkoneissa pysytään edelleen,osa foorumilla olijoista saataa muistaa valmetin ajokoneen jonka väsäsin muutama vuosi sitten.Nyt olisi taas tosiaan tarkotus alotella uutta projektia tällä kertaa on tarkoituksena tehdä ponssen hakkuukone,malli on vielä auki johtuen lähinnä siitä että vielä ei ole saatu kääntökehän kestävyyttä parannettua,eli joko joku perus biever tai sit tämä uusi scorpion jos joku osaa vain kertoa hyviä ideoita miten kääntökehän saa tukevaksi ja kestämään kovan sivuttais väännön? Ylipäätään projekstin aikana toivon kovastikin että jos jolla kulla on jokin parannus ehdotus/kysymys johonkin toimintoon osaan liittyen ni kysykää/kertokaa rohkeasti. Tämän on nyt tarkotus olla ehkä hieman pidempi projekti koska tarkoitus olisi selvitä mahdollisimman vähillä kompromisseillä koko työmaasta ja saada mahdollisimman aidon oloinen kone.

Nyt kun tosiaan on vähän aloiteltu niin aloitin siis hakuupäästä ja sen kehittelystä Ja tämä on saatu vaiheeseen jossa tiltti ja sen liikeradat toimii (siis kouva pystyyn nurintoiminto minkäavulla puukaadetaan hallitusti).sekä kouva auki kiinni toiminto sekä jonkin moinen "sahan" liikerata.

Tämän lisäksi lähdin jatkojalostamaan telin rakennetta edellisessä koneesta nähdystä,se toimi jo vedon osalta moitteetta ja tuntui varsin järeältä,mutta lopuksi kun koneen paino oli päällä oli ongelmia pyörien kanssa meinasivat taipua ja kone näytti notkahtaneelta,No lopputulos oli se että käytönnössä katsoen koko telien päätyjen rakenne tehtiin aivan uusiksi ratastus on juuri sama kyllä kun edellisessäkin :) ohessa vähän kuvia telistä ja kourasta!(huonoja sellasia mutta kokeillaan jatkossa paremmilla taustoilla)






[c1.staticflickr.com]

[c2.staticflickr.com]


toivotaan hyvää keskustelua aiheesta :)



Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 17/09/2015 12:17.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Kokeilaan tällä kertaa Ponssea - 12/09/2015 13:36
Onnea projektille, ainakin kouran koon perusteella aika massiivinen metsäkone tekeillä!

Pahemmin en osaa sanoa miten kääntöpisteestä saisi kestävän. Ehdottaisin käyttämään samanlaista kääntöpyöräosaa kuin telissäsi on, niin ainakin pysyisi kestävänä. Kääntyminen isolla laitteella tulee vaatimaan aika paljon voimaa, joten yhtenä mahdollisuutena on kääntymisen rakentamin lineaarimoottoreilla. Olkoot yksi keskeinen kääntymispiste ja molemmilla puolilla sitä lineaarimoottori siten, että toinen supistuu ja toinen aukeaa yhtä aikaa.

Toivottavasti tuossa löytyy jotain ideoita.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Kokeilaan tällä kertaa Ponssea - 12/09/2015 18:03
Heppuneppu Juu siis kääntö koko koneeseen onkin tehty lineaarisesti tai siis tullaan tekemään tän päivityksen kuvissa jos paikallaan :) ja siis kääntökehää olen itsekkin ajatellut nosturin alle,mutta kun siinä scorpion vaihto ehdossa se kääntö kehä halkeaa kovan sivuttais väännön takia. Ohessa kuva scorpioonista niin se selittänee sen kääntökehältä vaaditun kestävyydyn koneen mitta kaavassa. Lähinnä hakusessa tapa joten kääntökehään saadaan vääntöjäykyyttä lisää?



Ja nyt näillänäkymin teen ainakin ensiksi perus ponssen beaverin missa on ainoastaan nosturi kiinni kääntökehässä,ohessa kuva myös nyt siitä mitä tästä pitäisi tuleman:

[bfw.ac.at]

Ja nyt itse rojektiin,innoistuin vielä eillen iltana rakentamaan koneen takaosaa,ja sainkin tehtyä yksiöpyörä akselin ja sen keinunnan sekä lukituksen(eli runkolukon joka estää akselia kallistumasta koneeseen nähden kun ollaan paikallaan ja viedään nosturi sivulle,tarkoituksena siis vakauttaa konetta). tämän osalta on vielä auki se että saisiko siitä jotenkin automaattisen niin että on ajaessa pois päältä ja pysähdyttäessä kytkeytisi itse päälle.Takaakselissa on myös pneumattiikka sylinteri käyttömässä tasauspyörästön lukkoa.

samalla myös hahmotelin niitä lineaareja käännölle ja niiden käyttöratastusta,taitaa mennä aikapaljon rattaista....pitää yrittää yksinkertaistaa sitä vielä.
Taka akselin rakennetta
[c2.staticflickr.com]
[c2.staticflickr.com]
[c2.staticflickr.com]
Sitten vähän keinuntavaroja ja runkolukkoa.
[c1.staticflickr.com]
[c1.staticflickr.com]
Sitten vähän hahmotelmaa laitteen koosta
[c2.staticflickr.com]
[c2.staticflickr.com]
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 17/09/2015 12:24
Taas on vähän edetty nosturista pieni hahmotelma paikallaan,lähinnä sylintereiden sijoituksesta,voiman siirto linjat on alustavasti saatu mahdutettua rungon sisään. ja rungosta saatu vielä kohtuu jäykkä nyt tästä taas edeten runkoa vahvistaen ja pieniaä lisähienoiksia lisäten. kuvat kertoo taas enemmän kun tuhat sanaa joten:
[c2.staticflickr.com]

[c1.staticflickr.com]
[c2.staticflickr.com]
[c1.staticflickr.com]
[c2.staticflickr.com]
[c1.staticflickr.com]
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 17/09/2015 17:57
Aika paljon on liikkuvia osia ängetty pieneen tilaan. Toivottavasti välys rattaiden välissä ei kasva liian suureksi! Ainoa asia mistä mallissa tässä varhaisessa vaiheessa kritisoisin on tuo nivelnosturi. Jotenkin kolmen ison lineaarimoottorin änkeminen yhdelle akselille tekee siitä liian massiivisen verrattuna alkuperäisen Beaverin melko siroon nosturiin. En tiedä pystytkö jotenkin pärjäämään kahdella taikka mahdollisesti vaihtamaan jonkun näistä sellaiseen uuteen pienempään lineaarimoottoriin?

Toisena pienenä asiana: Mukava, että postissa tulee monta kuvaa eri vinkkeleistä, mutta jokaisen kuvan erilline avaaminen ja tarkastelu on hankalaa. Olisko mahdollista joko linkata kuvat suoraa tänne foorumille, tai antaa yhden linkin, joka veisi albumiin jossa kaikki kuvat ovat kerralla?
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 17/09/2015 19:40
kiitokset taas kommentista heppuneppu,nämä auttaa kehittämään projektia,kun saa muitakin näkökulmia. ja sinä varmaan osaatki auttaa kuva ongelman kanssa mikä niitten kanssa on ongelma koska lisään kaikki kuvat samalla tavalla ja vain ensinmäinen tulee foorumille näkyviin lopuista vain linkki,toki jatkossa voin pistää myös koko albumin linkin jos niin helpompi?

Rattaiden kanssa vähän hirvittää itteänikin että paljonko rattaat kestää voiman siirtoa sekä nämä ristikko niveleet on myös koetuksella. Rattaiden aiheuttamaa välystä liikkeissä on pyritty vähentämään sillä että akseleiden pyörintä nopeus pudotettaan vasta mahdollisimman lähellä pistettä missä pyörintä voimaa käytetään,toki tämmönen ratkasu on itselle uusi tähän asti olen aina asettanu moottorin lähes suoraan pisteeseen missä voimaa tarvittaan joten saa nähdä mitä ongelmia tämä tuo tullessaan.

Niin ja nosturiin nuo lineaarit näyttää liian massiviselta niinkun sanoitkin,tässä ollaan vielä kahden vaiheilla millasen nosturin teen että teenkö tollasen lineaarin minkä kuvan aikasemmin linkkasin vai teenkö niin sanotun ruoskapuomin ja lähinnä ruoskaa ajatellen nyt sijoitettu nuo lineaarit mutta se voi toki muuttua moneen kertaa. tuo ruoska malli vain antaisi enemmän tilaa rakentaa kaikki toiminnot,mietityttää vain nuo kaksi sisäkkäistä jatkoa että kuinka niiden kanssa onnistuu.nuo uudet pienenmalliset lineaarit kiehtoisi toteutuksessa,valitettavasti niitä ei vielä löydy omista kokoelmista,eikä niistä ole mitään tietoa. onko niissä kuinka paljon voimaa?pärjääkö isolle pneumatiikka sylinterille?

Ja hei kertokaapas mistä fiksummat mistä olisi järkevään hintaan,varmalla toimituksella mahdollista tilata esimerkiksi näitä pienempiä lineaareja ja power fungtions sarjan moottoreita,vastaan ottimia ja muita kaukoohjaus sarjan osia?

kuvaa ruoskapuomi versiosta:
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 27/09/2015 14:36
Tässä taas pienetä edistystä,lähinnä puomin suhteen ja sit etuvaunun takapakkia kun ensinmmäinen ei ollut rakeenteeltaan riittävän järeä.

[www.flickr.com]



Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 27/09/2015 14:40.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 29/09/2015 19:59
Etuvaunun takapakki... Nyt tulee kyllä sellaista ammattisanastoa, että huh huh. Onko tuo musta palkki siis tulossa jatkovarreksi puomiin? Kestävältä se kyllä ainakin näyttää! Kuinka sujuvasti tuo ohjaus toimii, jääkö pyörät hankaamaan käännöstä vasten liikaa? Kitkaketjut ovat ainakin mukavat.

Kuvat näkyy tällä kertaa hyvin. Sen verran katsoin tuota edellistä viestiäsi kuvista, että vika saattaa olla niiden tänne siirtämisessä. Jos oikein katsoin, niin viestissä oli vain yhden kuvan ympärillä
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 30/09/2015 09:31
Juu siis etuvaunu=runkonivelen etupuolella oleva osa :D ketjut auttaa nimen omaan tässä kääntymis ongelmassa kun kitka ei ole niillä maata vasten niin kova ni ei taita niiden ansiosta renkaita niin paljoa alle,toki pyörän akselit on kovilla ja pyörien taakse pitää tehdä jonkin näkönen napa joka tukee pyörää. Mutta yllättävän hyvin nyt kestää. ja kun rungon kääntymisen pitää malttillisena että ei kone käänny ihan äärrettömän paljon niin sekin säästää pyöriä. Juu kyllä kuvissa on puomin kaksi sisintä jatkoa,pyrkimyksenä on siis tehdä puomi missä tulee ulkoputken sisältä kaksi jatkoa,jotka tulee ulos yhtä aikaa,niinkuin oikeassakin. saa sitten nähdä onnnistuuko tehdä kaksi sisäkkäistä jatkoa toimimaan vai ei. Pistän tähän vielä linkkiä puomin kokeilusta,ullommainen putkipuuttuu vielä.

[www.flickr.com]

Kuvista vielä,siis kaikki kuvat lisäsin samallalailla mutta vain eka tuli näkyviin,mutta jos viimesessä kuvat on hyvin ni laitan samalla lailla :)



Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 30/09/2015 10:33.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 19/04/2016 11:39
No niin pitkästä aikaa palataan tännekkin päivityksen muodossa,vähän syönyt koulu liikaa aikaa tältä projektilta mutta hitaasti edetään. Ja tässä pian alkamassa kesäloma joka menee töiden parissa joten voi olla että kesäkin on hiljaista aikaa. toivon että tämä vielä joskus valmistuu omaa silmää miellytävään kuntoon. Edelleen jotain pieniä ongelmia on elikkä kääntökehän läpi olisi mukava saada 3 pyörivää akselia lineaari moottoreiden ohjausta varten,tällä hetkellä olen tyytymässä kahteen ja sijoitamassa yhden moottorin kääntökehän yläpuolelle. Tämä vain iheuttaa ylimääräistä painoa nosturiin sekä tuo haasteen naamioida moottori kokonaisuuteen istuvaksi. Perään on nyt rekenneltu vaihteistot joilla saaddaan moottoreiden toimintoja muutettua,koneen ohjauksesta puomin hallintaan,se on kokoaisuutena vähän sekva ja niiden yhtenäinen hallinta voi olla vielä haaste toteuttaa(ainakin kauko ohjatusti).


Jostain syystä en taas saa kuvia suoraan tähän joten tyhmästi linkin kautta mennään.

[flic.kr]

Myöskin pientä koe ajoa on suoritettu ja voima tuntuu ajopuolella riittävän hyvin,ohjaus on paikallaan voimaton mutta liikkeessä pelaa(tämä poistunee kun saan toisen xl moottorin kääntöä varten). Samalla kokeiltiin nosturin liikeratoja hakea kohdilleen ja niistäkin löyty yllättävän mieluisat mahdollisuudet,siellä vain sama että nosto sekä tiltti tarvitsevat molemmat xl moottorin jotta vaoima on riittävä ja nopeus edes kohtalainen,joten edessä on pakolla sen xl moottorin hommaus. loput toiminnot tuntuvat pelaavan hyvin pienillä moottoreilla ilman tuskaa.



Muokattu 6 kertaa. Muokattu viimeksi 19/04/2016 11:57.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 05/07/2016 22:41
Iltoja Lare! Onkos biiveri missä vaiheessa? Olisi mukava nähdä kun tosi hienolta näytti kuvissa!

Terv. Aleksi
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 09/07/2016 13:22
Valitettavasti aivan samassa tilanteessa vielä odottelee,kesä menee töissä ja kaukana palikoista joten syksyllä kun ankea ammattikorkea arki jatkuu toivottavasti tämäkin kone etenee silloin taas lisää.
:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 02/12/2016 16:00
Iltapäivää! Onkos Beaveri edistynyt vielä? Olisi mukava nähdä kuvia että miten olet toteuttanut runkoa ja muuta! Itsellä on runkolukko vielä tekeillä mutta muuten aika valmis'
avatar

ptLeskinen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Ponsse beaver - 25/03/2017 06:51
Tämä kiinnostaisi varmasti nähdä Model Expoilla vaikka WIP muodossa?


Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään