WIP: MonLe Gorlo
Kirjoittaja JK 
Kirjoittaja
Viesti
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: WIP: MonLe Gorlo - 05/05/2016 13:30
Jostain isokin projekti on aloitettava. Tämä alkaa rautatien ja maantien risteyksestä. Täytyy koittaa dokumentoida tätä projektia, kun nyt ensi kertaa KastleVanian jälkeen jotain isompaa yritän tehdä.

Tavoitteenani on nyt viimein sen oman LEGO-kaupungin rakentaminen. Olkoon työnimenä nyt MG. (lue rakennusloki 11, eli MonLe Gorlosta kyse)
9V-radat ja junat ovat liian kauan (yli 10v) odottaneet pääsyä joskus teoksen osaksi. Nyt se tapahtukoon. Lisäksi PF-junarata täytyy sommitella myös mukaan teokseen ja modulaaritalot ja satama ja ties mitä muuta.

Erityishaasteen projektilleni heittää se, että kaiken tämän pitää mahtua neljän pöydän yhdistelmälle. Kokoa yhteensä 120x300cm. Toki jossain vaiheessa pöytätila voi kasvaa, mutta nyt aluksi tämä on sopiva rajoitus ja pakottaa rakentamaan tiiviisti ja panostamaan yksityiskohtiin. Kaiken pitäisi myös olla Palikkatakomon moduversen sääntöjen mukaista (ainakin reunoiltaan), jotta sen voi tarvittaessa yhdistää muiden rakentajien teoksiin.

Tässäpä sitä päänvaivaa siis. Olen kolmisen viikkoa pelkästään paperilla ja tietokoneella suunnitellut ja laskenut palikkatarvetta, radan kääntösäteitä yms.

Rakennusloki 1:
Tänään pääsin viimein aloittamaan ja oheinen risteys tuli ensimmäiseksi työstettäväksi. Kuten ensimmäisestä kuvasta näkyy, rata on 2 platen korkeudella. Model-Expossa takomon rata on tainnut olla 7 platen korkeudella?





Halusin tässä nyt ehdottomasti upottaa radan moduuliin. Näin tien pinta jatkuu samassa tasossa koko ajan, eikä radan kohdalle tule mäkeä. Jalkakäytävät on pakko laskea 2 platea alemmas, koska muutoin junien pohjarakenteet ottavat kiinni. Risteyksen tekeminen oli mielenkiintoista, ja nyt kun malli on selvillä, voin jatkaa.
Näitä risteyksiä tulee projektiini 3-4kpl.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 7 kertaa. Muokattu viimeksi 29/11/2016 22:17.
avatar

Luuranko

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 05/05/2016 18:35
Jee, projektiketju! Näitä on mukavaa seurata, toivottavasti maltat dokumentoida edistymistäsi yhtä ahkerasti kuin legorides aikanaan hollantilaisen kaupunkinsa kanssa. Suunnitelmiesi perusteella tämän tiimoilta riittää puuhaa vielä hyväksi toviksi.

-Pluurankeli

No, oikea elämä on vielä sairaampaa.

Brickshelf
Vuhvelituotanto

avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 06/05/2016 19:25
Rakennusloki 2:

Haaste:
sijoittaa mutka mahdollisimman pieneen moduulipohjaan + tehdä rataan pieni kallistus sallimaan nopeampi ajo mutkankin läpi.

Toteutus:


Nurkassa on 16x16 moduulin osa, joka voisi olla olemattakin, mutta tässä ensimmäisessa nurkkauksessa laitoin sen tuomaan jäykkyyttä + siihen nurkalle tulee ohjausyksikkö ja kuten näkyy virransyöttö on koitettu piilottaa moduuliin myös mahdollisimman huomaamattomiin.


Tässä näkyy yhden platen verran kallistusta, ehkä kaksikin voisi olla?



Legoridesin tyyliin käytän baseplaten pohjaksi, tämä ratkaisu sallii säästää rakennusmateriaalissa ja moduuleista tulee kuljetuskelpoisempia. Jotkut teistä varmaan eivät tätä mallia hyväksy, mutta suosittelen joskus kokeilemaan. Antaa uusia mahdollisuuksia moduuleihin.


Kuva ylhäältäpäin selventää vielä rakennetta.


tasoristeys ja mutkamoduuli perätysten. Tästä se pikkuhiljaa. Koko projektiin ei paljoa identtisiä paloja tule, joten jokainen pala tulee uusia ideoita kaipaamaan.

Tässä joku voi ihmetellä miksi rata on maastossa montussa, eikä selvästi koholla kuten vaikka Suomen rataverkko... No, tämä on tällainen valinta ja kun maaston verhoaa puilla ja kasveilla niin saan ehkä aikaan mukavan ilmeen kun juna puskee menemään siellä kasvillisuuden lomassa. Sit vielä joskus kamera junan keulaan kiinni ja testaamaan toimiiko, mutta siihen menee vielä aikaa.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 06/05/2016 19:31.

Awis

Hallituksen jäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 06/05/2016 20:18
"Legoridesin tyyliin käytän baseplaten pohjaksi, tämä ratkaisu sallii säästää rakennusmateriaalissa ja moduuleista tulee kuljetuskelpoisempia. Jotkut teistä varmaan eivät tätä mallia hyväksy, mutta suosittelen joskus kokeilemaan. Antaa uusia mahdollisuuksia moduuleihin."

Tuomaksen kanssa kun aikoinaan suunittelimme moduja, testasimme kyllä baseplatet moneen kertaan ja päätettiin jättään ne pois laskuista heti ensi metreillä.

1. Moduuleista tulee liukkaita, hankaloittaa useita moduja yhdisteltäessä.

2. Basepalet on lerppa ja rupeaa irroittelemaan siihen kiinitettyjä paloja pienistäkin iskuista ja vääntävistä
liikkeistä,joita syntyy varastoinissa ja kuljetusten yhteydessä. Ilmenee erityisesti painavissa teoksissa.
Tämä heikkous on jo nähtävissä Legon omissa seteissä erityisesti!

3. Pyöreät kulmat ja korkeus erot jo sovittuun moduuli korkoon tuo turhaa kikkailua.

4. Baseplaten hinta on 9.95e eli mitään suurta säästöä ei kyllä synny, (kaikilla on jo vanhoja ja bb saa niitä halvalla "vastaajan topedo")...

5. Pidetään Suomi baseplatettomana ja annetaan ulkomaiden näytellä niitä

Mitkä ne uudet paremmat ulottuvuudet sitten ovatkaan?

Awis
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 06/05/2016 22:20
Kiitos Awis kommentista.
Kaikessa on hyvät ja huonot puolet.

1. Itse olen joka vuosi expolla kaivannut moduulille liukkautta, koska kun nykyisiä siirrellään kankaan päällä, niin joko kangas menee syrttyyn tai sitten moduulin pohjasta tippuu plateja pois. Kitkaa liikaa.

2.-3. Toki minulla edelleen talot onkin modupohjalla, mutta ratasysteemeissä totesin kokeilun kautta baseplate pohjan ylivoimaiseksi, koska siellä on se yksi "ilmainen" nuppikerros lisää tukemassa, joka ei nosta platen verran koko korkeutta. Lisäksi se sallii radan laskemisen paremmalle pohjalle, kun on bb+2 platea vs vain 2 platea. Ja säästää palikkaa, koska ei tarvitse tehdä niin lujaa pohjaa kuin ilman. Ja 2 palikkaa voi pinota suoraan bb:lle = moduulikorkeus, eli säästyy 3 platekerrosta.
Pyöreät kulmat ei ole mikään ongelma, ne on piilossa siellä muiden rakenteiden alla, eli ei minulla ole tarkoitus jättää bb:n reunoja missään näkyviin.

4. Jes näin juuri, vanhoja bb on iso laatikollinen ja tässä niille löytyi viimeinkin käyttöä.

5. Tässä vuosien jälkeen päädyn kuitenkin JVVV:n ja legoridesin kanssa samalle linjalle, eli bb on hyvä runko tietyissä tilanteissa. Itse näen sille käyttöä junaradan alla, tien alla ja ehkä vesialueiden liitoskohdissa sitomaan. Raskaammat rakennelmat toki sitten jämäkälle modupohjalla, joka pärjää yksinkin tai sitten tarv. voi alle sujauttaa bb:n.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


R2-D2

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 07/05/2016 15:54
Omat kokemukseni noista base plateista sijoittuvat samaan kategoriaan kuin surullisen kuuluisat Tile 8x16 ja Brick, Modified 1 x 2 with Masonry Profile (Brick Profile). Eli yleisestä tasosta poikkeava mittatarkkuus voi aiheuttaa sellaista ihan mittaamatonta potutusta.

BasePlateja voin muuten sanoa kokeilleeni itsekin tasan kaksi kertaa yhteisteoksessa. Ensimmäisen ja viimeisen kerran (ekassa WeeGee:ssä).
Jos oikeasti haluaa mukavasti pöytäliinan päällä liukuvia moduja, vaikka kotistudioon, Plate, Round 2 x 2 with Rounded Bottom (Boat Stud) on todella toimiva vaihtoehto.

terv. R2-D2
********************
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 07/05/2016 16:10
Jeps, näitä laivanpohjan sileitä paloja joskus itsekin ehdotin modupohjaan käyttöön.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 07/05/2016 17:27
Olen tosiaan käyttänyt baseplateja rakennusten alla säästämässä levyjä ja antamassa
tukevuutta, mutten koskaan niin, että normaalin levy-levy-palikka-levy-rakenteen alle
olisin lisännyt baseplaten. Se aiheuttaa korkoeron, joka taas on paha juttu yhteisteok-
sessa. Olen korvannut sen alimman levykerroksen baseplatella ja sitten kiinnittänyt
vahvalla kaksipuolisella Tesan mattoteipillä 1,5 mm paksuisen vanerilevyn sen alle.
Vinkin ja vanerin sain aikoinaan R2-D2:lta.Olen täyttänyt palikkakerroksen 70-100%.
Rakenne on niin jäykkä, ettei baseplate irtoa, vaikka yrittäisi taivuttaa. Minulla ainakin
on toiminut erinomaisesti.

Veden alla käytin baseplateja ja rakenteesta tuli vahvempi kuin levy-levy olisi ollut.
Uskalsin tämän tehdä, koska satamani ei ollut yhteydessä muuhun veteen expoilla 2015.
Tänä vuonna sitten 2 moduulin verran oli naapurissakin vettä, mutta sen rakensi JVVV
samalla värillä ja rakenteella ja sopivat yhteen oikein hyvin. Näistä kyllä saa levyt vään-
tämällä irvistelemään, muuta säilytän niitä laatikon suoralla pohjalla alimmaisena, jossa
pysyvät suorassa.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 07/05/2016 18:01
rakennusloki 3:

Tasoristeys 32x32 moduulissa.
Toteutin tässä expojen uhkaukseni ja tein tien reuniin valkeat reunaviivat, keskelle valkea katkoviiva ja ohituskielto tuplakeltaisella ennen rataa. Toki kaikki "liian pienessä" mittakaavassa, mutta ei tässä nyt mitään 3 modun mittaista tuplakeltaista ole mahdollista sovittaa ennen rataa :)
Tykkään tästä miltä suomalaiset tiemaalaukset näyttää käytännössä. Eka kerta siis kun näin tein.







Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 09/05/2016 16:43
rakennusloki 4:

32x32 tiemoduuli on monessa paikkaa liian iso. Siksi päätin tehdä 16x16 tiemoduulin, jossa jalkakäytävät ovat vain 2 tai 4 nuppia leveät ja tiestä puuttuu myös kaikki tiemerkinnät. Tämmöisiä kapeita teitä ja kujia näkee vanhoissa kaupungeissa paljonkin, joten miksei myös takomolandian modukaupungissa? Aiemminhan olin käyttänyt ihan vaan lbley jalkakäytävien laajennuksia kujina talojen välissä, mutta ehkä tämä malli on parempi.
Tässä kuvissa pala johon myös rata upotettuna.







Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


Awis

Hallituksen jäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 09/05/2016 20:19
Hienoja on nämä JK kehittelyt ja muidenkin kannataan ottaa mallia ja parannella omia tekemisiään.

Kun tälläisiä 32x32 standardista poikkeamisia tehdään, pitää ottaa huomioon muut rakentajat ja erityisesti kaavottajalle on hyvä ilmoittaa poikkeavat mitat näyttelyitä suunniteltaessa. Paras tapa huomioida muita on tehdä oma rakennusalue moduulimittoihin täsmääväksi ja rajapinnoiltaan seuraavan helposti jatkettavaksi.

Noita kapeita asvaltti ja hiekka teitä voisi käyttää yhteisteoksissa enemminkin eri rakentajien toimesta, vaatii vain runsasta etukäteissuunnittelua ja yhteistyötä rakentajien kesken. 16x16 ja 16x32 moduuleja voisi kyllä kehitellä jonkin asteisiksi rinnakaisstandardi moduuleiksi helpottamaan palikkakulutusta per rakentaja.

Samoin nuo tiemerkintöjen väritykset tulevat herättämään keskustelua jatkossa yhteisteosten ympärillä, että kummalla suuntauksella loppupelissä mennään milläkin katuosuudella. Jonkinlainen sopuisa yhteispäätös olisi kyllä hyvä saada aikaiseksi, jotta saadaa näyttäviä yhteisteoksia aikaiseksi tulevaisuudessakin.

On kyllä haaste mihin malliin lopulta päädytään niin teissä kuin muissakin moduuleissa, varsinkin uusille rakentajille on haasteellista lähteä etsimään "oikeaa"mallia moduulin tekoon näiden keskustelujen jälkeen.

Näistä kehittelyissä olevista ja vanhoista moduuleista jotka saavuttavat yhteisön hyväksynnän voitaisin tehdä helposti löydettävät ohjeistukset tuleville ja jo oleville rakentajille!

On herkullista "lietsoa" JK;n Klaania rakentamaan isompaa yhtenäistä aluetta tuleviin näyttelyihin.

Rakentavasti
Awis
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 09/05/2016 20:45
Niin, tottakai tällaisten soolooluiden takana on vankka ajatus siitä että omaa moduulimallia käytetään vain oman alueen sisällä. Olkoon se sitten messuilla vaikkapa 6x6 tai mikä tahansa, niin oman alueen reunat muita rakentajia kohtaan on takomon yleisen standardin mukaiset.

Perusmallista pidettävä kiinni rajapinnoissa, mutta muuten voi ja pitääkin mun mielestä kokeilla erilaisia asioita. Niistä se kaupungin elävyys syntyy. Ei siitä että joka paikassa on samanlaista katupohjaa ym.

Tiemerkinnöistä en stressaisi. Yleisö tuskin edes huomaa jos osassa kaupunkia on valkoista katkoviivaa ja osassa keltaista. Ja jos huomaa, niin senhän voi selittää suurkaupungin tieviranomaisten sähläyksellä, tuli eri tilauksissa eri maalit tiehen :)
Minulla on edelleen myös ne keltaisen katkoviivan tiemodut olemassa, käytän niitä jos näyttelyyn tuon pientä teosta ja tietä sen eteen. Valkea viivoitus tulee nyt tähän projektiin, koska tykkään siitä enemmän.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 30/08/2016 21:32
rakennusloki 5:

Kesä mennä livahti niin, ettei MG edistynyt käytännössä juuri yhtään. Nyt yksi tasoristeys lisää ja pienet tienpätkät siihen. Alkuperäinen karttasuunnitelmakin on kokennut jo muutoksia, koska esim. satamanostureita ja satama-aluetta en saa mahtumaan tähän mukaan, mutta vesistöä kyllä tulee, ehkä satama minimallisena...
Projektilla ei onneksi ole mitään deadlinea, saa kestää niin kauan kuin on tarpeen että lopulta koko 4 pöydän tila on täytetty.







Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 03/09/2016 21:26.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 03/09/2016 21:24
rakennusloki 6:

Poikkikatu valmistui. Pituus on 4,5 modua ja siinä on kaksi tasoristeystä, uudenmallinen reuna- ja keskiviivoitus (HUOM! Vain omassa käytössä, tämä ei ole takomon näyttelyohjeen mukainen).




ja uutena pohjalla: tein ensimmäisen tasoristeysmoduulin nyt ilman baseplatetukea. Toki se näinkin onnistuu, mutta siirreltävyys ei ole niin hyvä kuin mun aiemmissa, joissa on baseplatetie alla tukemassa:

rata kulkee siis 2 platen korkeudessa moduuleissa. Tämän ratkaisun koin parhaaksi, koska tässä tosiaan rata uppoaa maastoon, eikä könötä korkealla moduulin päällä.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 03/09/2016 22:24.
avatar

Samppu92

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 04/09/2016 12:32
Wou, rata upotettuna moduuliin näyttää herkulliselta! (ja työläältä...)

Viivoitus on mielestäni hienompi tuollaisena Suomi-versiona.

-Samppu

---------------------------------------------------------------------------


Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 04/09/2016 21:56
rakennusloki 7:

Vesialueeseen yhdistämistä pohdin jonkin aikaa.
Savonlinnan keskustan satamassa kävin kesällä ja siitä jotain viitteitä tässä ehkä voi huomata.
Nyt tällainen ratkaisu alkoi sitten syntyä, jossa vesimoduulin ja talomoduulin väliin tulee 8 nuppia leveä kaistale, jossa on 6 nupin jalkakäytävä + 2 nupin korotettu uloke. Betonitolpat ovat puoliksi 16x16 vesimodun päällä ja puoliksi tämän 8 nupin kaistaleen alueella.

Kuvissa nyt tämänpäiväinen ensimmäinen kehitysversio:







Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 04/09/2016 21:58.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 05/09/2016 11:49
rakennusloki 8:

On väitetty, että 9V junaa ei pidä laittaa mäkiin. No pakkohan se on kokeilla. Sopivasti layoutissani vesistön ylitys edessä, joten kokeilen 4platea nousua/16 nuppia kulmaa ja tämmöistä siitä syntyi nyt:









Tämä käynee noin 6-7 palikan korkeudessa ja laskeutuu sitten takaisin 2 platen standardikorkeuteen takaisin.
Silta tosiaan vasta nyt muutaman tukipalikan varassa näin testaillessa, muuttuu sitten aikanaan.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

Samppu92

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 05/09/2016 12:31
Oho, tuosta tulee vielä hieno. =)

-Samppu

---------------------------------------------------------------------------


Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein
avatar

Luuranko

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 05/09/2016 16:37
Mainiota radankäyttöä niin tasoristeyksissä kuin nousuhommissakin. Jollakin tuollaisella upotuksella voisi saada aikaan vaikkapa raitiovaununkin omalle lenkilleen kaupunkiin, mikä olisi virkistävää vaihtelua perinteisesti identtisillä kiskoilla kulkeviin juniin nähden.

Rannan toteutus toimii, joskin itsellä vähän silmille hyppii tuo pylväiden sahalaita. Todennäköisesti se kyllä unohtuu, kun maisema tästä aikanaan elävöittyy.

-Pluurankeli

No, oikea elämä on vielä sairaampaa.

Brickshelf
Vuhvelituotanto

avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 06/09/2016 18:47
rakennusloki 9:

Vanhat kunnon 90-luvun satamalaiturit (joita on vino pino kaapissa) piti jotenkin integroida mukaan. Nämähän ovat sopivasti 16x16 minimodun kokoisia ja 2 palikkaa korkeita, joten niitä piti nyt korottaa vielä 4 platen verran, että ne istuvat sopivasti moducityn standardiin = tie tulee juuri samalle tasolle, kuin modutie:



Laituri koostuu nyt 5 palasta + 16x16 sillasta. Tämän isompaa pinta-alan uhrausta satamalleni en tässä vaiheessa antanut:









Maxin Varustekala-myymälä paistattelee nyt aika monessa kuvassa sijaintinsa vuoksi :)



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 06/09/2016 18:47.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MG - 14/09/2016 18:20
rakennusloki 10:

Kapeat tiet jatkuvat, tällä kertaa tulevan rautatieaseman edustalle. Tuohon oikealle puolen tulee ehkä 1,5x2,5 modun kokoinen asemarakennus, jossa 4-5 rataa, joista 2 läpiajettavia ja 2-3 varikkopaikkoja.








Tällainen risteys yhdistää kaksi kapeaa (8 ja 10 nuppia) kujaa ja satamakadun (12 nuppia):




Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 27/11/2016 23:38
rakennusloki 11:
2kk tauko pääsi tähän väliin nyt lipsahtamaan, mutta tänään työskentelin junaradan U-käännöksen parissa.
Työnimi MG tietenkin tarkoittaa MonLe Gorloa, tuota salaperäistä monimuotoista kaupunkia joka tiimimme animaatioissa esiintyy. Jättimäisen kaupungin sisään mahtuu monenlaisia kaupunginosia ja tarinoita ja siksi se sopii hyvin myös alati muuttuviin modulaarirakennelmiin.

Aiemmin tein pöydän toiseen päähän rataan kallistetun kurvin baseplate-pohjalle. (ks. aiempana ketjussa)
Tänään päätin kokeilla U-käännökseeni (1,5x3 modua) tavallista takomon plate-pohjaa.

Tämä antoi oman haasteensa lujuudelle ja kuljetuskestävyyttä* tähän muotoon oli lähes mahdotonta saada, koska rata kulkee 2 platen korkeudella, joista toinen on greeblausta. Baseplate kanssa alle sai sentään ns. kaksi kerrosta sitovaa osaa. Radan kallistin yhden platen verran kuten aiemminkin.
Ympäröivät moduulit on vielä tekemättä, niissä huomioin sitten maaston korkeuden varsinkin tuolla sisäkaarteessa.

(*=tarvitsee huolellista tukea ja siirtää pitää varovasti, mutta pystyy kuitenkin kuljettamaan)

Sitten kuviin, muutamat rakennuskuvat ja sitten lopputulos pöydällä:



















Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 29/11/2016 22:16.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 14/12/2016 20:00
rakennusloki 12:
Tein tänään maastopalaa 16x32 koossa junaradan U-käännöksen sisälle. Samalla pieni päivitys keskimmäisen talon takapihan arkkitehtuuriin, koska ennenhän messuillakin käyneenä siinä oli 32x32 normaali modu, jossa puistoa, parkkipaikkaa, grilli yms.
Modu ei voinut olla standardi puolikasmodu, koska nurkissa täytyy alentaa junaradan vuoksi, joten käytin keskelle 16x16 green platen ja sen ympärille kokosin pienemmistä paloista reunat.









ja viimeisessä kuvassa nyt huomaan, että 3 nupin matkalla musta technic palikka kurkistaa platen korkeudelta. No siihen vihreää platea pitää lisätä vielä.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 14/12/2016 20:18.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 26/12/2016 22:09
rakennusloki 13:

Aloitin näin tapaninpäivänä rautatieaseman pohjan rakennuksella. Kokoa tulee 2,5 x 1,5 modua, maantasoon 3 raidetta, joista yksi on läpiajettava eli osa rataverkkoa, muille kahdelle tullaan vaihteiden kautta parkkiin.
Radat on MG-tyyliin upotettuna ja laiturit tulevat vielä 2 palikkaa nousemaan. Suht hyvän jäykkyyden sain rakenteeseen, vaikka toki vahvempi se saisi olla. 2 platen korkeus ei vaan kauheasti anna mahdollisuuksia jäykistää, kun rata pilkkoo jättimoduulin kolmessa kohtaa.

Tässä kuvat rakennusvaiheista:
















Asemarakennuksen suunnittelu ja toteutus on sitten seuraava askel.
Mietin vielä että tuleeko asemalle myös ns. yläradan asema, koska olen koko projektia rakentanut sillä optiolla, että noin 20 palikan korkeuteen tulisi toinen rata.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 27/12/2016 22:02
jatkoa vielä edelliseen lokiin:

Asemalaiturin tarvitsi olla 2,66-3 palikkaa korkea, mutta 8 nuppia leveä ei tietenkään käynyt, koska sitten leveimmät junat tarttuisivat kiinni niihin.
Näin ollen päädyin kuvan mukaisesti tekemään 7 nuppia leveä laiturit, jolloin radan reunille jää puolen nupin tyhjä tila.




Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 29/05/2017 18:06
Jestas miten aika menee. Tammi-huhtikuu oli niin kiirettä töissä, etten ehtinyt oikeastaan mitään rakentaa.
Tänään nyt sitten jatkoin rautatieasemani hahmottelua hieman.
LUGBULK-palikoitahan se tontin päätyyn tuleva asemarakennus vielä odottaa, mutta laiturin sadekatoksia kokeilin laittaa kokoon nyt:




Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 04/06/2017 21:01
rakennusloki 14:

0,5 x 5 moduulin osio valmistui tänään.
Halusin 9V radan kulkemaan järvialueen yli kaarevasti, tässä piti tehdä useampi kokeilu että oikea nousu löytyi jonka junat jaksaa mennä ja toisaalta radan pituus antaa tehdä, koska nousuhan lyhentää vakiomittaisen ratapalan ulottuvuutta maantasossa. Tässä mallissa sopivat mittasuhteet löytyivät ja homma onnistui.














Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

OskariN

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 11/06/2017 12:19
Hienolta näyttää, hienolta näyttää.

Odotan silti näkeväni vielä joskus 2010-luvulle päivitettyjä versioita vanhoista MonLe Gorlon rakennuksista. *hymyilevä*

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 11/06/2017 18:02
Lainaus
OskariN
Odotan silti näkeväni vielä joskus 2010-luvulle päivitettyjä versioita vanhoista MonLe Gorlon rakennuksista. *hymyilevä*

Ehtinee tulla 20-luku meille eteen ennenkuin tämä kaupunkini valmistuu :)



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


tlo1970

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: MonLe Gorlo - 15/06/2017 16:42
Jaksaa jaksaa painaa vaan eteenpäin. kyllä se modernismi sitten tulee jossain vaiheessa . ja sitä paitsi eurooppa on täynnä pieniä kaupunkeja jotka ovat kuin viime vuosisadalta ja hyvä niin . kaikkea ei tarvi aina korvata uudella .

tämä olisi kyllä kiva nähdä ihan livenä mutta onko sinulla jo logistinen ratkaisu mietittynä . kuljetuslaatikot , auton tilavuus ja kokoamis aika. ei taida muutama tunti tähän riittää .


Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään