WIP: RX3
Kirjoittaja JK 
Kirjoittaja
Viesti
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: WIP: RX3 - 24/08/2018 21:17
Seuraa pientä selostusta mitä olen tässä vauva-arjen ohessa yrittänyt kyhätä PiiPoo-tapahtumaan.





Kaikki alkoi pari päivää pojan syntymän jälkeen kun posti toi LEGOn vuoristorata-setin. Alkujaankin oli selvää että en tätä koskaan rakenna ohjeiden mukaiseen muotoonsa, vaan ostin setin lähinnä osiksi.

Lisäksi BL:stä löyty mukavasti myös ratapaloja irrallaan ja alkoi radan kehittely jo ennen varsinaisen setin avaamista:



LEGO:n ratahan ei tarjoa kuin tasaisia mutkia, mutta huomasin heti alkajaisiksi että tällä mallilla voi tehdä kallistetun mutkankin.



Sitten ratapaloja alkoi kertyä BL:stä aina vain lisää ja lisää:




En tykännyt näin 3D teoksessa ollenkaan paperilla suunnittelusta, vaan paras oli aina vaan rakentaa isompaa ja isompaa modupohjaa tälle ja mallintaa mahdollisia ratakiemuroita huterien tukien varaan.
Näitä rataprofiileja kertyi heinä-elokuun aikana varmaan kymmenen erilaista tai enemmän. Suuri osa ajasta meni tähän suunnitteluun, koska painovoiman pahin vihollinen on kitka... Aina tuntui vauhti vähentyvän liikaa.



Heinäkuun lopulla rata alkoi nousta pilareiden varaan ja tässä kuvia:






Sitten seurasi seuraava päänsärky - Hissit. Näitä ketjunostimia rakensin kanssa varmaan 10 erilaista, kunnes tämä malli alkoi toimia.







Nostureita kertyi alunperin suunnitellun sijaan lopulta kolme. (huomautan, että LEGOn "isossa" valmissetissä oli vain yksi nosturi...)

Hissilinjat olivat minulla pitkään selvästi eri korkeuksilla ja eri kohdissa rataa, mutta käytännön syistä pakotin ne samalle 1x2 moduulin pohjalle lopulta ja melkein samalle lähtökorkeudelle, minkä huomasin ongelmalliseksi seuraavassa rakennusvaiheessa vasta....




Liian samalla tasolla olevat hissit toki helpottivat voimansiirron rakentamista ja yksi XL-moottori pyörittää koko komeuden, mutta eri linjojen syöttö kävi sitten hankalaksi: kaikki radat sumppautuvat nyt samaan paikaan...




Vaunut sentään sain kokoon ongelmitta :)




Tässä vaiheessa raavin päätä kunnolla... Tuntui ettei mikään ratajärjestelmä mahdu mihinkään järjelliseen pinta-alaan ja aina jokin kohta radasta oli ongelma - joko vauhti loppui - tai sitä oli liikaa. Kallistetun mutkan alastulo nimittän kiihdytti vaunut sellaiseen kyytiin, että syöksyvät vaunut alkoivat rikkoa kolmatta sisintä hissilinjaa: ketju katkesi koeajoissa toistuvasti.






Rakennusprojektin etenemisestä raporttia lisää myöhemmin, monta mutkaa on tästä eteenpäin vielä ratkottavana, ja rataprofiilikin koki muutoksia läpi elokuun. Lopulta palapelin palat osuivat yksiin ja riemukas oli ensimmäinen koeajo kun vaunut kiisivät pitkän kolmoisradan läpi, kiipesivät ongelmitta kolme mäkeä ja kaikki pelasi. Rata sai oman teemansa ja pohjamoduulikin koki vielä muutoksia. Tästä jatkan raporttia tosiaan myöhemmin, kaikkea ei paljasteta vielä.

Tässä pidemmälle edenneestä teoksesta kuva, jossa HOViNET team (JK, Blaitteri ja Sandmänchen) ovat päässeet jo koeajolle..




Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 3 kertaa. Muokattu viimeksi 24/08/2018 21:41.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 26/08/2018 08:43
Huomaan, että olet nähnyt kovasti vaivaa.
Olisit ennen suunnitelun aloittamista voinut ehkä tutkia myös enemmän
vuoristoratojen toimintaperiaatetta. Se olisi ratkaissut monta ongelmaa.
Laitan tähän jotain lyhyesti.

Vaunuilla on potentiaalienergiaa, joka perustuu niiden korkeuteen alimmalta
tasolta. Potentiaalienergia nostetaan maksimiin nostomäen avulla, joka nostaa
vaunut pohjalta radan korkeimmalle kohdalle. Sitten seuraa alamäki, jossa
potentiaalienergia muuttuu liike-energiaksi. Jotta kierros olisi mahdollisimman
pitkä, täytyy energiaa säästää. Energia kuluu kitkaan (=muuttuu lämmöksi) ja
jarruttaminen se vasta sitä kuluttaakin. Ylämäillä muutetaan liike-energia takaisin
potentiaalienergiaksi. Siksi aina syöksyn jälkeen pitäisi vaunut nostaa niin korkealle,
kuin ne vain suinkin nousevat. Ajon rytmi on hidas-nopea-hidas-nopea...
Jokainen huippu on aina hiukan alempana kuin edellinen.
Huomaat tämän, jos katsot sitä alkuperäistä legon rataa. Tällä periaatteella yksi
nostomäki riittää. Nostomäki on ajon ikävin vaihe ja siksi niitä yleensä vältetään
keskellä rataa.

Kallistettu mutka on hauska kohta, mutta siinä on huonona puolena se, että näissä
lego-vaunuissa ei ole pyöriä sivuttaisliikettä varten vaan muovi hankaa muoviin ja
kitka kasvaa. Ei se haittaa jos vauhtia on tarpeeksi.

Toivottavasti tästä on apua, jos vielä joskus suunnittelet uusia ratoja.
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 26/08/2018 21:00
@Legorides: kiitos kommentista. Nousut sain aika nopeiksi, joten niitä voi ajaa portaattomasti millä tahansa XL-moottorin nopeudella, eli tylsiä kohtia ei juuri jää tässä.
Toki fysiikan perusteet on hallussa, mutta lähinnä tosiaan ongelmia muodosti se, etten arvannut miten paljon kitkaa nämä vaunut tekee. Herkästi tuli aina rakennettua pätkiä, jotka on toimivuuden rajoilla ja sitten kun testiajossa esim yksi ajo kahdestakymmenestä hyytyy vauhdin loppuessa johonkin kohtaan, niin taas sai alkaa suunnitella uutta mallia rataan. Myös radan päällä on oltava riittävästi tyhjää risteämiskohdissa, koska esim 6 palikkaa on liian vähän tukirakenteet huomioiden ja tämä legon ratahan menee 3 tai 6 jaotuksella/elementti, joten aina piti saada risteämiin se 9 palikan ero tai sitten joku kallistus toiseen rataan.
Lisäongelmia antoi 5x2 modun tilaraja ja se että rata on jäykkää ja ei-muotoiltavaa kuten se vuosien takainen epälegorata, jota meillä molemmilla sun kanssa on myös...

No, näistä ongelmista pääsin yli ja sain radan pelaamaan. Nyt vain pitäisi saada maisemointi ja koristelu valmiiksi ja sitten pakkaus PiiPoota varten.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 26/08/2018 21:01.
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 27/08/2018 08:23
Odotan innolla tämän näkemistä toiminnassa Piipoossa.

Jvvv

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 28/08/2018 12:48
Vaikuttaa upealta! Oma huomioni kiinnittyi kanssa tuohon vauhdikkaaseen vinokurviin. Innolla odottaen PiiPoota!
avatar

JK

Admin

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 08/09/2018 22:19
Jatketaanpas pajaketju loppuun nyt.



Eli rakentelu jatkui elokuulta vielä syyskuun alkuun.


Luulin ensin, että en tarvitse koko rataan näitä rengaskuljettimia, mutta koeajot näytti toisin. Minun oli pakko rakentaa tämä systeemi, mutta ei radan huipulle, vaan pohjalle. Kyllä...
Toisaalta tästä sain sitten poikkeuksellisen paikan "asemalle" kaarteeseen.



12.8. radan profiili oli yhtä pientä muutosta vaille valmis:




Sitten alkoi maisemointi:





Lohikäärmekin sai tulensa palamaan:




Tässä pajaketjun viimeisessä kuvassa teos on hajotettu 5 osaan (+etukoristeet) kuljetusta varten:



Varsinaiset teoskuvat ja radan tiedot laitan omana ketjunaan gallerian puolelle jatkossa.



Foorumin Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube





Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 08/09/2018 22:20.
avatar

OskariN

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: WIP: RX3 - 09/09/2018 19:03
Komealta näyttää.
Piipoossa sitten tarkemmat tutkielmat.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!


Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään