Art Deco -pilvenpiirtäjä
Kirjoittaja konseli 
Kirjoittaja
Viesti

konseli

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 27/02/2011 23:04
Tämä rakennelma saattaa jo joillekin olla tuttu, sillä se oli osana kaupunkia Pii Poon LEGO-tapahtumassa - tosin hieman laajemman esplanadin kanssa. Nyt "viimeistellymmässä" versiossa puisto on pinta-alaltaan supistunut ja muodostaa selkeämmän kokonaisuuden rakennuksen kanssa. Puiston supistaminen mahdollisti lisäksi suurempien puiden rakentamisen. Silti tarkkaavaisimmat huomannevat yhden puun puutteen; lehvästöön ei riittänyt vapaita osia.

Itse rakennuksen olen rakentanut ilman sen kummempaa suunnittelua tai esikuvia tunteella ja aika nopeasti. Sommittelua ja rakennetta ohjasi tosin löyhästi Art Deco -tyylisuunta ja sitä edustavat 1900-luvun alkupuoliskon pilvenpiirtäjät Ameriikoissa. Olen kuitenkin ottanut sen verran vapauksia ja yhdistänyt rakennuksen epätyypilliseen puistokokonaisuuteen, ettei arkkitehtuurista sen enempää kannata keskustella. Lisäksi palikoiden rajallisuuden vuoksi olen myös jättänyt joitain yksityiskohtia rakentamatta.

Inspiraation puiston rakentamiseen sain turhista vihreistä jalkapallokentän palasista. Rakennusta lähdin tekemään ylhäältä alaspäin, kun "keksin" kääntää tämän osan pystyyn. =)

Lisäkuvia seuraavasta osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/konseli/kuvat/lego/keltainen/

Muokattu 4 kertaa. Muokattu viimeksi 27/02/2011 23:15.

MB

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 28/02/2011 00:03
Ihan käsittämättömän hieno teos :O

En ikinä tajua miten tälläisiä voi kehittää, rakentaa. Tarvitaan ensinnäkin visio/idea, artistisia taitoja ja arkkitehtuurin vikaa.
Legot leluja, joopa joo :)

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 28/02/2011 09:49
Pilvenpiirtäjäsi on erittäin vaikuttava , nähtiin se elävänä silloin teidän näyttelyssä!
Rakennusteknisesti sellainen "talo" jonka toteutukseen kannattaa jokaisen paneutua hyvin tarkkaaan tutkiskellen!( "suorittaa teollisuusvakoilua";) Toivottavasti annat siihen luvan Takomolaisille.

Pystyisitkö muokkaamaan tällä varoitus ajalla siintä 1-2 moduulille mahtuvan kokonaisuuden, vai muodustuuko siintä mahdoton tehtävä.
Siintä tulisi mukava lisä cityn kokonais maisemaan.

Toiveissaan odottava
Awis

konseli

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 03/03/2011 15:46
Lainaus
awis
Pystyisitkö muokkaamaan tällä varoitus ajalla siintä 1-2 moduulille mahtuvan kokonaisuuden, vai muodustuuko siintä mahdoton tehtävä.
Siintä tulisi mukava lisä cityn kokonais maisemaan.

Toiveissaan odottava
Awis

Rakennuskokonaisuus on tällä hetkellä 98 x 50 nupin kokoinen, pituudeltaan siis kaksi nuppia yli kolmen ModuCity-moduulin mitta. Korkeus on kaksi palikkaa + yksi levy. Leveys ei ole standardimittainen. Mielelläni en enää lähde muuttamaan rakennetta.

Oma ehdotukseni olisi, että teoksen voisi tällaisenaan laittaa osaksi kaupunkia, sillä se veisi sopivasti yhden siivun (3 moduulia, tullen 2 nuppia yli jommasta kummasta päästä) kaupungista. Rakentaisin tietysti itse päätyyn tieosan, joka siis olisi 50 nuppia pitkä. Tämän rakennuksen lisääminen ModuCityyn siis leventäisi kaupunkia 50 nuppia vieden yhden siivun, mutta muita muutoksia se ei käytännössä vaatisi.

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 03/03/2011 15:51.
Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 03/03/2011 17:59
Jos ja kun tuo cityyn liitetään, edessä oleva katuosuus voisi hyvällä suunnittelulla nielaista sen pari ylimääräistä nuppia, jolloin piha ei tursuaisi ulos toisesta päästä.
--
Janne

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 03/03/2011 22:23
Eli sijoitus pää olisi sitten kirkon jälkeen, junaradan riittävyys laskelma pitää Jvvv kanssa tehdä ja katsoa miten jatkaminen vaikuttaa sitten radan jälkeisiin tontteihin tuolla castle puolella. Tuo voi hyvinkin onnistua kunhan saadaan Villen ja Q kanssa mitoitukset tehtyä niin sovitellaan Art Deco pilvenpiirtäjä toivon mukaan johonkin kohtaan!

Awis

TheQ

Admin

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 10/03/2011 17:17
Heh, mukava kun muutkin huomaavat noiden "pyöristetty kulma" osien hienouden. Olen niitä koettanut jo parin vuoden aikana hankkia käsiini niin paljon kuin mahdollista sillä ne ovat hyvin, hyvin käteviä tällaisissa laajemmissa rakennusprojekteissa.

Teoksessasi on kyllä niin paljon mukavaa katseltavaa että silmät ihan lepää kun saavat katsella luomiasi kulmia ja linjoja. Saumaton kokonaisuus jossa kaikkea on hillitysti toimii hyvin sekä itsenäisenä talona että puiston kanssa yhdistelmänä. Itse pidän erityisesti puiden ja rakennuksen välisestä kontrastista, se tulee heti mieleen kun teosta katselee enemmän.

Rakennusteknisesti katsottuna teoksesi on myös rautaa. SNOTia on käytetty erittäin taidokkaasti luomaan juuri sopivan "epä-LEGO-mainen" fiilis. Sitä ihan haluaa katsoa tarkemmin ja miettiä että miten nuo palikat nyt menevätkään. Erityisesti korkeiden ikkunoiden huippujen kaaret ovat hyvin rakennettu ja sopivat kuin nakutettu muuhun rakennukseen.

Ainoa isompi kritiikin kohde mikä minulta tulee koskee teoksen värien puutetta. Tämä on varmasti taiteellinen valinta mutta itse haluaisin nähdä hieman lisää toista väriä rakennuksessa. Kokonaan keltaiseksi maalattu torni pistää vähän kummaksuttamaan arkkitehdin värivalintaa..

Pienestä kritiikistä huolimatta loistava teos, jonka näkee mielellään Expossa uudemman kerran!

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

konseli

Aihe: Re: Art Deco -pilvenpiirtäjä - 27/03/2011 23:41
Nyt on oikean kokoinen tiemoduuli tehty rakennuksta ympäröivän puiston eteen. Kuvaa en valitettavasti saa, koska rakennus on pistetty paloiksi ja tiukasti pahvilaatikkoon. Toivottavasti tämä saadaan ModuCity-karttaan piahkoin!

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään