Technic BMW Z3 ~1:8 skaala
Kirjoittaja Ultimario 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 08/07/2010 20:56
Nyt on aika aloittaa WIP ketju tällekin projektille kun olen edistynyt niin pitkälle että oletan sen valmistuvan joskus.

Eli kyseessä on BMW Z3 vuosimallia noin -99 pienoismalli Technic palikoilla.

Auto tulee olemaan aika raaka technic eli eniten studless palkkeja ja flex tuubeilla muotoja esille, eli ei mitään Sarielmaista umpirakennettua model team tyylistä. Myös pakolliset moottori, vaihdelaatikko yms. tulevat mukaan.

Aloittaessani tätä hankin mittakuvat BMW Z3:sta ja skaalasin ne lego mittoihin. Tämä toi haastetta sen takia että tuloksena olevat mitat eivät välttämättä olleet lego suotuisia niin kuin esimerkiksi etupyörien raideväli josta tuli 22 nastaa mikä on huono homma kun ohjaus ynnä muut studless asiat toimivat parhaiten ei-tasalukuisilla väleillä. Taka raideväli on taas 23 joten siinä ei ollut suurempia ongelmia. Pyörien ripustusperiaatteet ovat edelleen 8448 peruja mutta en tiedä kuinka paljon on sieltä loppujen lopuksi koska niitä on tullut muuteltua monesti rakentamisen aikana. Penkit ovat suoraan 8448:sta ja ne ovat suoraan niin suoraan kopioituja kun vain olla voi.

Vaihdelaatikko on hihasta vedetty mutta kuitenkin normiperusvakio technic 5+1 vaihteisto. Vaihteiden valitsinmekanismi tosin on ylpeydenaihe koska olen siirtänyt vaihdekeppiä taakse enkä käytä vakio vaihteenvalitsimia vaan olen tiivistänyt vaihdekaavion kaikki kuusi pykälää 3 nastan levyiselle alueelle.

Sen verran voi voimansiirrosta sanoa että edellisistä superautvirheistä on opittu sen verran että rattaat eivät enää rätise vaan menevät sileäksi ennen kuin lipsuvat kun nyt on tuenta kunnossa :P Sääli vain että en aio PF-moottoroida tätä autoa.

Nyt tullaan tärkeimpään asiaan eli koriin joka oli lähtökohtana projektille ja joka oli ainoa mitä aioin tehdä, uskokaa pois mutta vaihdelaatikko, kardaani sun muut sisälmykset ovat siellä vain koska mielestäni oli pakko olla sellaiset, vaihdelaatikosta tuli lopulta kuitenkin mielestäni uniikki :P Olin ennekin onnistunut jotenkuten teknisesti mutta kori on aina epäonnistunut. Sen jälkeen kun tein "outojen mittasuhteiden auton" tuntui pikkuisen että korirakentelu olisi nyt auennut ja myös kun tein ensin korihahmotelman tälle autolle ennen kuin olin edes katsonut pohjaa. Tärkein apuväline tosin on paperipiirustus jossa on mitat joita on pakko seurata, joitakin taiteellisia vapauksia olen ottanut, esimerkiksi katonalku on kolme nastaa liian matala koska se näytti oudolta oikeassa korkeudessaan.

Ja kaikki WIP kuvat löytyvät BS kansiostani.
BMW Z3 WIP kansio

Auto tässä vaiheessa

Vaihdelaatikkosysteemi

Nyt odotan teiltä kommentteja, ylistyksiä ja litistyksiä kiitos.

Muokattu 5 kertaa. Muokattu viimeksi 08/07/2010 21:18.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 08/07/2010 23:12
Mahtavaa työtä vaihdelootan kanssa.
Auto näyttää jo nyt hyvältä, toivottavasti projekti ei jää kesken
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 09/07/2010 20:59
Aivan uskomaton jo tässä vaiheessa.Itselläni ei taidot riittäisi noinkaan pitkälle vaikka kuinka yrittäisinX(.
Ja kuten Chili sanoikin toivottavasti ei jää keskenB)-

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 09/07/2010 21:00.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 10/07/2010 10:28
Aivan loistava! Koko on iso ,värit sointuvat yhteen ja teknisestikin on laadukasta. En huomaa mitään moitittavaa.
Tuleeko tämä ideaparkkiin?
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 10/07/2010 11:01
Ei tule ideaparkkiin valitettavasti. Asun noin 400 kilometrin päässä joten ajoaika ja bensiinibudjetti ovat esteenä.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

RY:n jäsen

Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 20/07/2010 21:00
Pitää nostaa hattua kun jaksat touhuta näiden super-autojen kanssa. Itsekin olen muutamaan kertaan jotain koettanut rakentaa niiden tavoin mutta enpä ole mitään mainittavaa saanut valmiiksi. Tosin itselleni TECHNIC ei viehätä niin paljoa kuin MODEL TEAM joten saattaapa tuokin vaikutta omien teoksieni tekotapaan ja laatuun.

Mutta sitten itse tähän autoon: Tämä ei varmaan ollut päätarkoituksesi mutta ainakin minua alkoi heti kiinnostamaan tuo vaihdelaatikko. Olen vast'ikään itsekin tutustunut tuollaiseen "tavalliseen LEGO vaihteistoon" ja sinun tekemäsi muutokset siihen tekevät itse vaihdelaatikosta heti käytännöllisemmän ja "realistisemman". Varsinkin tuo "vaihdekeppi" on rakennettu mahdottoman hienosti. Pitääkin tutkia voiko sitä käyttää muissa hommissa..

Vaihdelaatikon jälkeen itse jäin katselemaan sinun "pääaihettasi" eli koria. Vielä tässä vaiheessa siitä ei kovin helpolla löydy Z3:n "ominaispiirteitä" mutta uskon että kunhan saat pohjan parempaan kuntoon ja hieman lisää osia koriin, siitä tulee varsin mainion näköinen. Ainakin taustalla näkyvä konepelti ja ikkuna-ruudukko vaikuttavat hyviltä.

Mutta yksi asia minua jäi eniten harmittamaan: Pohjaratkaisusi on hyvin, hyvin lähellä 8448:n vastaavaa. Ainakaan minun silmiiin ei osunut muita kuin pieniä muutoksia pohjassa (moottori korkeammalla, "oven nostimet" puuttuvat). Harmittavaa kun sinun tasoisesi TECHNIC taituri lähde vielä enemmän kokeilemaan taitojaan. 8448:n renkaat ovat hiivatin hyvät "erikoisemmille" tuki- ja akselistoratkaisuille, kenties voisit koettaa saada aikaiseksi jotain joka olisi myös teknisessä mielessä lähellä Z3:sta? Noh, itselläni on vain aina pyrkimys lähteä pois valmiista setti-ratkaisuista. Voit ajatella tämän vain minun pienenä "fiksaationa". Ymmärrän kyllä miksi haluat koettaa muokata vain yhtä osa-aluetta kerralla...

Lyhyesti sanottuna vaikuttava aloitus, tuskin maltan odottaa näkeväni lisää!

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 20/07/2010 22:08
No niin.. Nyt auto on valmis ja moderaattori voi siirtää tämän Galleriaan.

Uusia kuvia on ladattu brickshelfiin ja tässä parin sanan jälkeen maistiaisia deeplinkattuna.

Loppujen lopuksi autosta tuli omasta mielestäni hyvä. Ei täydellinen mutta tyytyväinen on pakko olla. Onnistuin korissa ja epäonnistuin täysin kardaanin ja ohjauksen kanssa. Kardaani kulkee liian matalalla ja ohjauksessa on ketju yhdessä kohtaa kun en jaksanut aloittaa alusta asi uudestaan saadakseni ohjaustangon suoraan ohjaamoon. Vaihdelaatikkosysteemi on ok mutta olen jo keksinyt paremman vaihteensiirtoratkaisun jota ehkö kokeilen seuraavassa superautossa, tosin aion tehdä trial truckin ja jonkun työkoneen ennen sitä kun osakokoelmani on taas kasvanut, tosin itseni tuntien olen varmasti aika nopeasti jo uusien superautojousitusten tai -vaihdelaatikkojen kimpussa :)

Q:lle vielä että vaikka alusta muistuttaa 8448:aa niillä ei ole muuta yhteistä kuin renkaat ja pyörien tukivarsisysteemit, kaikki muu on täysin muutettu jo siksi että on studless rakenne. Rakennemalli muistuttaa 8448:aa erittäin etäisesti mutta kun ovipilareita ei voi vetää ylös muualta kuin yhdestä kohdasta eli penkkien takaa ja tietysti penkit tuovat mieleen 8448 kun ne ovat suoraan siitä. En ole koskaa itse rakentanut 8448:aa kun ostin sen käytettynä ja purin sen suoraan joten siitä ei ole paljon vaikutteita, enemmänkin sitten eurobricksien superautotaitureista on tullut inspiraatiota kun 8448:sta. Alunperin oli tarkoitus laittaa kokonaan uudet ja realistiset alusta asti rakennetut tukivarsisysteemit mutta tässä Z3 mallissa vastaan tuli skaala. 22 nastan leveys koetteli jo tilaa kun rakensin tätä jousitusta ja realistisen systeemin rakentaminen ei onnistunut, siksi laiskuuttani jätin 8448 periaatteen tukivarsissa, ensi kerralla kun en rakenna mitään erityistä autoa koetan kehitellä jousitusta :)

Päätavoite eli onnistunut kori on vähän niin ja näin. Poikkesin skaalakuvista ja madalsin kattoa, kun malli on lopultakin valmis se mikä näytti sopivalta kattokorkeudelta rakennusvaiheessa näyttää nyt "chopatulta" mikä harmittaa vähän, Z3 on matalaikkunainen mutta pari nastaa lisää olisi ollut parempi :/ Myös etu ja takapuskurit ovat huonolla puolella kun jäivät vähän "palikkamaisiksi" kun ovat tiiviitä ja loput autosta on ilmavaa rautalankamaisempaa. Vinoihin kulmiin ja muotoihin olen tyytyväinen ja jopa jossain määrin ylpeä, mutta suurin ylpeydenaihe on että auton alusta on skaalanmukainen eli edessä raideväli 22 ja takana 23 nastaa. Technic rakentajat tietävät miten tuo 22 nastan leveys sotkee kaikkea joten siitä on tullut opittua lisää nyt ja lopputulos on mielestäni ok.

BMW Z3 Brickshelf kansio

PS: loppui punaiset ja mustat palat loppusuoralla joten takapuskuriin jäi 2!!! keltaista rumilusta :(

Muokattu 3 kertaa. Muokattu viimeksi 20/07/2010 22:19.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 20/07/2010 22:49
Ota mielummin keltaiset osat pois, pistävät silmiin aika ilkeästi, mittaritaulun (tai mikä onkaan) keltaiset osat olisivat paremmat mustana, tai nekin voisi jättää pois.
Auto näyttää nopealta ja hyvältä.
(aiotko motorisoida seuraavia projektejasi?)
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 21/07/2010 15:49
Motorisaatioprojekteja on mielessä mutta niissä tulen yksinkertaistamaan jousituksen heilurityyppiseksi tai täysin kovaksi siksi että en halua tuhota arvokkaita universal jointeja ja poistaa kaikenlaiset vaihdelaatikot kitkan takia. Jos joskus päädyn trialtruckin tekemiseen siihen tulee jousitus mutta muuten en aio yhdistää kunnon jousitusta ja motorisaatiota koska en halua lisätä kitkaa tai hajottaa osia turhan takia.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 21/07/2010 19:52
Ymmärrän asian, toivottavasti onnistut tekemään hyvän jousituksen kuluttamatta osiasi.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

RY:n jäsen

Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 22/07/2010 18:15
Lainaus
Ultimario
Q:lle vielä että vaikka alusta muistuttaa 8448:aa niillä ei ole muuta yhteistä kuin renkaat ja pyörien tukivarsisysteemit, kaikki muu on täysin muutettu jo siksi että on studless rakenne.

Nyt minun pitää sitten ottaa lakki kouraan ja pyytää anteeksi. Vaikka luinkin että olit käyttänyt pelkästään palkkeja (eli studless-osia), en noteeranut asiaa kun aloin arvioimaan rakennelmaasi. Palkeista tehty autonkori nostaa heti autolle antamaa arvostusta. Anteeksi kömmähdykseni ja kommenttini sinun "laiskuudesta" rungon suhteen.

Valmista autoa katsellessani haluaisin vielä vähän lisätä kommenttiini Z3:n korista: Olen paljolti samaa mieltä kanssasi auton ulkonäöstä. Rautalankamaisuus toimii hyvin eräissä osissa (esim. nokka) kun taas raskaampi ja kiinteämpi look toimii erinomaisesti pohjan "liepeissä" ja katossa. Harmi vain että nämä kaksi look:ia eivät jotenkin tunnu pelaavan toisiensa kanssa tässä tapauksessa. Veikkaan että jos koetat lisätä "rautalankoja" ja vähentää kiinteämmän osuuden palikka-määriä (puskureissakin vain noin kolme palkkia korkeutta), saisit teoksesta ulkonäöllisesti toimivamman paketin. Voisikohan tuota minun neuvomaa tyyliä kutsua sitten "ääriviiva-lookiksi", mene ja tiedä.

Loppujen lopuksi sanottakoon että erittäin hienoa työtä! Mukava tietää että voin kysyä "paikallisiltakin" TECHNIC mestareilta apua tiukan paikan tullen ;)

PS: Olen itse monta kertaa miettinyt kumpi rakennustekniikka, palkit vaiko palikat, olisi parempi isommissa TECHNIC autoissa. Tietenkin yhdistelmä on paras vaihtoehto mutta jos tulisi valita, niin kumman ottaisit?

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 23/07/2010 17:05
Vastaus Q:n "PS" kysymykseen: Tunnettu asiahan on että suurissa autoissa jäykkyys on ongelmana aina ja palkit ovat huomattavasti pehmeämpiä kun palikat. Tosin kun itse rakennan kyse on enemmänkin periaatteesta että en palikoihin koske ja jäykkyys on haaste johon etsin ratkaisua :P Palkkien puolesta taas puhuu paljon helpompi reikien yhteensopivuus ja sitä kautta rattaiden sopivuus kun kaikki dimensiot ovat yksi yhteen joka suuntaan. Myös ulkonäkö on parempi palkeilla. Z3 autossa ratkaisin pehmeysongelman käyttämällä niitä neliskanttisia "kehikko" palasia joita tuli 8258 mallin mukana läjä. Vaikka runko oli erittäin jäykkä niin ei kuitenkaan pääse palikkajäykkyyteen edes tällä.

Tosin tulevassa (eilen aloitetussa projektissa) joudun todennäköisesti käyttämään tietyissä kohdissa palikoita. Paikka josta aloitin on "levyjarrullinen" taka-akseli ja vaatii aikamoisen palkkikehikon jotta kestää minun vaatimukseni, voi olla että käytän palikoita jos siitä tulee liian pehmeä. Sen verran voin kertoa että nyt lähden realistisuuteen ja oikein aitoon monimutkaisuuteen joten jos joskus tulee valmiiksi jää nähtäväksi mutta en vain voinut vastustaa ideaa toimivasta veto+erillisjarrut joka pyörälle. Tulos on nyt jo erittäin lupaava joten joudun kai rakentamaan suuren auton sen ympärille ja varmasti ottaa palikat käyttöön koska koko todennäköisesti on noin 1,5 kertaa Z3 jotta kaikki mahtuisi.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 23/07/2010 17:07.
Aihe: Re: Technic BMW Z3 ~1:8 skaala - 06/09/2010 17:19
Todella hieno:D. Taisi vaihdelaatikon kanssa olla näpertämistä.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään