Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia?
Kirjoittaja Acticis 
Kirjoittaja
Viesti

Acticis

Hallituksen jäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 08:40
Hei, tässä on nyt jo muutaman vuoden tarkkaillut miten palikoita ei kulu tasapuolisesti vaan rakentaminen on kohdistunut selkeästi tietynlaisten elementtien ja tai värien kulutukseen. Kokoelmasta seisoo siis varmaan yli 60% jatkuvasti käyttämättömänä. Näistä ehkä kolmannes on sellaista tavaraa joista voisi luopua ilman isoja tunnontuskia.

Osat ovat kuitenkin sellaisia että pelkästään niistä ei saisi oikein mitään rakennettua, kappalemäärät ovat pieniä ( tai isoja, kuten 40 kpl punaisia lokasuojia tai 120kpl limejä 1x2x2 paneleleja.)

Olen miettinyt bricklink-kauppaa (epäilen että osat ei mene kaupaksi tai ole vaivan arvoista), PiiPoo-myyntiä tai sekalaatuisia kirpparipusseja. Mitäs järkeviä tapoja on muuttaa nämä rahaksi? Mitä suosittelisitko? Kokemuksia ja ideoita?

Ketjua saa hyödyntää muutkin saman ongelman kanssa painivat.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 13:54
Lainaus
Acticis

Osat ovat kuitenkin sellaisia että pelkästään niistä ei saisi oikein mitään rakennettua, kappalemäärät ovat pieniä ( tai isoja, kuten 40 kpl punaisia lokasuojia tai 120kpl limejä 1x2x2 paneleleja.)

Tätä en allekirjoita - riippuu ihan käyttökohteesta, mitä osia tarvitsee. Jossain voi hyvinkin tarvita ison määrän jotain "turhaa ja epäkäytännöllistä" osaa. Värikkäitä osia voi hyödyntää esim. jättikokoisen papukaijan tai lohikäärmeen sulka- tai suomupeitteessä, tai sitten "täytteenä" jossain korkeutta vaativassa paikassa. Ymmärrän tosin kyllä, jos henkilökohtaisesti ei tule rakentaneeksi kaikkea mahdollista. Minäkään en juuri välitä erikoisemmista tai isommista Technic-osista tai -rakennelmista.

Kyllä LEGO yleensä aina kaupaksi menee, kun vaan laittaa kohtuullisen hinnan. Iltatorilla vaikka 3-5 € per suht kookas pussi niin todennäköisesti saat myytyä. Kirpparilla usein sama juttu (mutta valitse mieluiten vilkas kirppis). Joka tapauksessa suosittelisin jotain "fyysistä" kauppapaikkaa. Siellä menee useimmiten helpommin kaupaksi.

~BK~

"Ei sinun tarvitse kaikkea saada. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?"

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 25/09/2019 13:56.

legorides

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 15:25
Olen huomannut, että jos jotain "turhaa" osaa on suuria määriä,
ne voivat inspiroida rakentamaan jotain juuri niistä.
Sellaisenkin olen pannut merkille, että kun olen säästänyt isoja
laatikollisia osia, joita en usko ikinä tarvitsevani, yks-kaks tarvitsenkin
juuri sellaisen osan.

tlo1970

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 20:51
eikös nyt ole tulossa piipoon messuille vaihda osia, yksi illanvieton ohjelma . joten tuo niitä osia sinne niin voit mahdollisesti vaihtaa niitä itsellesi sopiviin . esim nuo lime paneelit kiinnostaa minua kovinkin . jos siis haluat päästä niistä eroon niin tule juttelemaan messuilla .

Samppu92

Lego-ambassador Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 21:37
Lainaus
tlo1970
eikös nyt ole tulossa piipoon messuille vaihda osia, yksi illanvieton ohjelma . joten tuo niitä osia sinne niin voit mahdollisesti vaihtaa niitä itsellesi sopiviin . esim nuo lime paneelit kiinnostaa minua kovinkin . jos siis haluat päästä niistä eroon niin tule juttelemaan messuilla .

Kirjoitin alun perin palikoiden vaihto -ajatuksesta vain ideana, ja en ole tehnyt asian suhteen mitään, koska kiinnostus siihen ainakaan foorumilla on ollut melko hiljaista. Olen toki ainakin itse edelleen kiinnostunut vaihtelemaan osia päivän aikana, jos palikoiden vaihtajia on muitakin, ja ainakin niitä keltaisia minifiguosia voisin ottaa mukaan ja vaihtaa mihin tahansa muihin figuosiin (erityisesti ihonvärisiin), jos jollakulla sattuu olemaan päinvastainen tarve. Mutta iltaohjelmana ainakaan minä en sitä ole kummemmin järjestämässä tällä hetkellä. On tässä toki vielä pari päivää, jos sellaisen haluaa tehdä (jos sellaiselle on vielä tilaa ajan puolesta).

- Samppu

---------------------------------------------------------------------------

Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein

Muokattu 4 kertaa. Muokattu viimeksi 25/09/2019 22:53.

TheQ

Admin, puheenjohtaja

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 25/09/2019 23:34
Tuokaa mukana ylimääräisiä osia, voidaan porukalla niitä vaihdella. Ei iltaohjelmana varmaan tarvitse mitään kummoisempaa.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 26/09/2019 15:42.

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 26/09/2019 21:05
Pienenä huomiona Takomolaisten Bricklink/muu palikka myynti yrittäminen jästeille sotii kyllä kovasti sopimusta vastaan joka liityy tuki ja LukgBulk palikoiden käyttöön. Tuskin LEGOn linjaus on entisestään hirveästi muuttunut!

TosiHarrastajien välinen vaihto/kauppa lienee suotavaakin ettei hyvät palikat joudu huonoille teille!

Tulevatisuuden stipendit kuuluvat samaan rajoitetun kaupan piiriin.

Samppu92

Lego-ambassador Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 26/09/2019 23:50
Lainaus
Awis
Pienenä huomiona Takomolaisten Bricklink/muu palikka myynti yrittäminen jästeille sotii kyllä kovasti sopimusta vastaan joka liityy tuki ja LukgBulk palikoiden käyttöön. Tuskin LEGOn linjaus on entisestään hirveästi muuttunut!

TosiHarrastajien välinen vaihto/kauppa lienee suotavaakin ettei hyvät palikat joudu huonoille teille!

Tulevatisuuden stipendit kuuluvat samaan rajoitetun kaupan piiriin.

Jeps, palkkiopalikoita ajatellen parasta on epäilemättä vaihtaa harrastajien kesken tapahtumissa, jos nyt esim. sattuu saamaan paljon pinkkiä väriä, jolla ei itse tee mitään. Olemme sen verran iso yhteisö kuitenkin, että eiköhän aivan kaikelle löydy kysyntää (ne Duplo-etanat joskus muinoin tosin olivat kyllä riemastuttava tapaus). LugBulk-palojahan nyt oletusarvoisesti ei kannata ostaa alunperinkään enempää kuin aikoo itse käyttää... :D

- Samppu

---------------------------------------------------------------------------

Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein

Acticis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Ylijäämävarastojen myynti - ideoita ja kokemuksia? - 27/09/2019 08:33
Jos takomo olisi AA-kerho, ei sillä voisi olla toimilupaa. Sen verran väki kehoitti säilyttämään kaiken. :D

Otan jotain palikoita, lähinnä sellaisia mitä isompia eriä nyt mukaan, myös muutamia männävuosien virheostoja tulossa mukaan, jotka toivottavasti omakustannehintaan löytävät uuden kodin.

Sekapalikkaa koitan varmaan jossain kirppareilla myydä myöhemmin. Pussittamisessa täytyy kuitenkin sitten miettiä, että setti on ostajalle "reilu", ainakin siten että sisältö on tarkasteltavissa päällisinpuolin. Ostajan tulee minusta tietää jos on ostamassa pelkkää auto-osa pussia.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään