Onko keskustelu kuollut?
Kirjoittaja JK 
Kirjoittaja
Viesti

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Onko keskustelu kuollut? - 08/04/2019 22:21
Mille alustalle takomon nuoriso/muut on keskustelut siirtänyt vai onko se perinteinen keskustelu ihan loppunut?

Foorumi on ollut HupiConia lukuunottamatta varsin hiljainen tänä vuonna.

Foorumi on minun mielestäni kuitenkin se tärkein "virallinen" alusta ja siellä ainakin on kaikkien saatavilla oleellinen info.

En kannata uusia sovellusriippuvaisia keskustelupaikkoja, koska koskaan kaikki meistä eivät tule asentamaan appia-XZY vain seuratakseen takomon puheita jos itsellä ei ole apille muuta käyttöä.

Foorumi pyörii millä tahansa selaimella niin koneella kuin älylaitteella, joten se on kaikkien saatavilla.

Kommentteja?

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 08/04/2019 22:26.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 08/04/2019 22:35
En näe että mikään uusi sosiaalinen media tai sovellus olisi vienyt foorumin keskustelun toisaalle vaan yksinkertaisesti elämäntilanteet ovat menneet siihen suuntaan ettei keskustelulle oli itse kullakaan aikaa. Esim Palikkatakomolla on oma pieni Whatsapp-ryhmänsä ja Discord-keskustelupalstansa mutta ei niissäkään ole erityisen aktiivista keskustelua. Esim. itse laitan Whatsappiin joitain WIP-kuvia pienemmistä projekteista ilman että niistä laitan ketjua foorumille lähinnä jaksamisen vuoksi: Whatsappin "kuvaa ja jaa" on vaivattomampi kuin Takomon foorumille kuvien laitto, joten sinne tulee laitettu kuvia helpommin. Samalla toki myös omien projektien koko on kasvanut niin että kun työn alla on kuukausien ajan sama projekti, muita pikkuprojekteja ei tule tehtyä. *pepsodent-hymy*

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 09/04/2019 09:11
Kuvien lataaminen foorumille on liian monimutkainen, olisi hyvä saada kuvat suoraan Takomoon.

Enemmin pitäsi näyttelyistä ja tapahtumista porista foorumilla. Nyt sellainen pitkäjänteinen suunnittelukeskustelu on kyllä kuollut.

anttitu

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 09/04/2019 12:07
No joo pitkäjänteinen keskustelu on kyllä aika kuollutta, mutta varmaan johtunee ettei täällä tule ainakaan itse käytyä enää joka päivä kun vastauksia tulee niin harvoin.

Tuo kuvien lisääminen on kyllä tosi monihyväinen juttu. Siihen voisi kyllä avata uuden keskustelun.

Awis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 21/04/2019 10:19
Hupicon 19 pitäs ruotia, mitä hyvää, mitä huonoa ymm. Vaan eipä vaan löydy kommenteja. Mutinaa kyllä paikanpäällä oli ja miten lienee keskustelut käynissä wats ymm apinoissa?
Miten kehitetää yhteisöä jos ei kukaan jaksa kertoa tuntojaan? Eli kuollutta on edelleen!!
Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 12/12/2019 22:19
Harmillisesti on foorumi hiljentynyt. Aikansa kutakin tavataan sanoa.
Galleriassa ja pajassa toki tunnutaan pitävän edelleen vanhaa mentaliteettia yllä. Jos et keksi moitittavaa, älä sano mitään. Ihan kun tuo olisi monessa muussa paikassa toisinpäin.
Liekö maksavien asiakkaiden keskustelut sitten aktiivisempaa.

Eero

Puheenjohtaja Hallituksen jäsen Moderaattori

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 12/12/2019 22:46
Lainaus
mtx
Galleriassa ja pajassa toki tunnutaan pitävän edelleen vanhaa mentaliteettia yllä. Jos et keksi moitittavaa, älä sano mitään. Ihan kun tuo olisi monessa muussa paikassa toisinpäin.

Eipä oikeastaan, yhdistysalueen viimeisin viesti tällä hetkellä näyttää olevan kuun ensimmäiseltä päivältä. Mutta olen kyllä samaa mieltä mentaliteetista: Jotenkin takomon kommentointikulttuuriin (foorumilla, ei niinkään elävässä elämässä) kuuluu kritiikin kritiikitön ihannointi. Kyllähän sitä kehuakin voisi, ei se olisi keneltäkään pois. Ja joku tekninen kehittyminenkään ei ole niin tärkeää, kun huvin ja harrastuksen vuoksi hommaa tehdään.

Yleisesti ottaen foorumin hiljentyminen liittyy kansainväliseen foorumikulttuurin hiljaiseen kuolemaan, kun internet-kanssakäynti siirtyy keskitetyille palveluntarjoajille ja niiden viestikanaville.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini

Kuulun ANKP:een!

Samppu92

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 13/12/2019 02:04
Lainaus
Pate-keetongu
Lainaus
mtx

Eipä oikeastaan, yhdistysalueen viimeisin viesti tällä hetkellä näyttää olevan kuun ensimmäiseltä päivältä. Mutta olen kyllä samaa mieltä mentaliteetista: Jotenkin takomon kommentointikulttuuriin (foorumilla, ei niinkään elävässä elämässä) kuuluu kritiikin kritiikitön ihannointi. Kyllähän sitä kehuakin voisi, ei se olisi keneltäkään pois. Ja joku tekninen kehittyminenkään ei ole niin tärkeää, kun huvin ja harrastuksen vuoksi hommaa tehdään.

Yleisesti ottaen foorumin hiljentyminen liittyy kansainväliseen foorumikulttuurin hiljaiseen kuolemaan, kun internet-kanssakäynti siirtyy keskitetyille palveluntarjoajille ja niiden viestikanaville.

Jossain määrin aktiivisuus on myös uskoakseni vuotanut muille alustoille. Olen itse aktiivinen helpoiten watsappissa ja EuroBrickissä. Watsappissa sen takia, että en rakentaessa pidä konetta esillä, mutta soitan kännykästä musiikkia, ja siinä on helppo samalla ottaa WIP-kuvia saman tien jaettavaksi. Uskoisin saman ilmiön osuvan monen muunkin kohdalle. Mobiiliaktiivisuus vähentää tarvetta ja kiinnostusta avata konetta ja siten foorumia. EuroBricksiin taas olen itse ajautunut, koska siellä on erikseen alafoorumi Star Wars -faneille.

Miten keskustelun saisi takaisin itse Takomon foorumille?
Yhteisprojekti? Kilpailu?

- Samppu

---------------------------------------------------------------------------

Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein

TheQ

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 13/12/2019 16:31
Yhteisprojektiahan tässä ollaan HupiCon-keskustelussa povattu ja ajettu mutta toki yhteisprojektia voidaan muissakin näyttelyissä pyörittää. Myös muu yhteistoiminta on pop, pitää vain jonkun alkaa sitäkin touhuamaan.

Itse aloin jo suunnittelemaan ralli-teemaista teosta HupiConiin.

-Q
Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 13/12/2019 20:11
Mukava kuitenkin nähdä että foorumia seurataan.

Itse olen myös enemmän eurobricks käyttäjä nykyisin.
Tänne en ole edes viitsinyt tyttäreni kanssa tehtyjä friends rakennelmia laittaa.
Miksi en, no luultavasti niitä ei olisi kommentoitu mitenkään tai olisimme saaneet vain viestejä siitä, kuinka tuo asia olisi pitänyt tehdä juuri toisella tavalla. Tai kuinka rakennelma ei nyt vaan yksinkertaisesti miellytä silmää.
Täällä on aina harrastanut legojen rakentamista väärin.

Pate tuon hyvin sanoi, kun huvin ja harrastuksen vuoksi tehdään...
Kaikenlainen rauhallinen kehittyminen rakennustekniikoiden hallinnassa on toki positiivista, mutta se on vain yksi osa-alue legojen kanssa touhutessa. Legot kehittävät rakentajaansa niin monin eri tavoin. Moni muu näistä taidoista on hyödyllisempiä koulussa ja mahdollisesti myös työelämässä.

JK

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 13/12/2019 22:07
Kyllä foorumia seurataan. Itse käyn vähintään kolmesti viikossa, usein joka päiväkin.
Luen kaikki foorumille tulevat viestit, siis ihan kaikki.
Kommentoin myös mielellään teoksia ja muitakin keskusteluita.
Pyrin myös aina kaikki omat teokseni julkaisemaan täällä, nykyinen taapero-arki vaan on hidastanut rakentelutahtia aika lailla.

TheQ

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 13/12/2019 22:48
@mtx Itse olen ehkä sitä koulukuntaa joka tuppaa sanomaan joka teoksesta jotain negatiivista tai kehitettävää. Tämä johtuu enimmäkseen siitä, että itse kaipaan juuri tällaista rakentavaa keskustelua sekä teoksen hyvistä että kehitettävistä puolista omien teoksieni kohdalla ja uskon että moni muukin sellaista kaipaa. Flickrin ja muiden kanavien kautta saa monesti sellaista "onpas kiva" kommenttia mutta itse arvostan enemmän niitä kommentteja, joista selvästi huomaa että tekijä on hieman tarkemmin tutkinut teosta. Tämän vuoksi haluan kirjoittaa sellaisia kommentteja teoksiin, joiden tasoisia itsekin tykkäisin saada.

Tapansa harrastaa, ja kommentoida, kullakin *hymyilevä*

-Q

JK

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 14/12/2019 09:39
Se on totta että kritiikkiä sisältävästä kommentista näkee että katsoja on katsonut teosta tarkasti. Siksi rakentajana arvostan suuresti esim legoridesin kommentteja, kun tiedän hänen pohtineen teosta ja sitten arvioivan sen vahvuuksia ja heikkouksia.

Onhan se kiva saada vaikka facebookissa satoja peukutuksia ja "mahtavaa" "kiva" yms kommentteja, mutta niitä lauotaan helposti niin että kuvaa ja teosta on maltettu katsoa muutama sekunti.

JK

Aihe: Re: Onko keskustelu kuollut? - 19/09/2020 21:27
Tänään pidetyssä vuosikokouksessa päätettiin herättää 3,5v uinunut FB ryhmä taas eloon.

Facebook ryhmään

Eli toiveissa olisi että some-alusta tarjoaisi helpomman tavan postata kuvia, videota ja tekstiä esim. WIP teoksista tai miksei valmiistakin teoksista kuin tämä meidän foorumimme, jota nykypäivänä kieltämättä moni kankeaksi jo moittii. Ehkä tämä FB ryhmä toimisi?
Ainakin suomalainen Legokahvila -ryhmä näyttää aktiiviselta Facessa joten miksei myös Palikkatakomo voisi aktivoitua.

Samalla muistutan että RY-jäsenille on edelleen ilmainen jäsenetu tuo Palikkatakomon oma galleria johon tunnukset saa TheQ:lta pyytää. Galleriamme kautta olisi helppo esitellä teoksiaan myös tänne foorumille.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään