Aihe: Re: Palikkojen lajittelusta - 12/03/2011 23:40
Rakennellessa ja ideoiden tulviessa ei haluaisi tuhlata aikaa osien etsiskelyyn.
Siksi olen asettanut omalle säilytysjärjestelmälleni tavoitteen, että osan kuin osan
oikean värisenä täytyy löytyä alle 15 sekunnissa. Haastavuutta lisää se, että osia
on satoja kiloja. Olen ratkaissut asian näin:
Ns. käyttöpaikassa on 1-40 osaa nopeasti saatavilla. Loput samanlaiset osat ovat
vaikeammassa paikassa ja osan loppuessa käyttöpaikasta haetaan varapaikasta
40 kpl lisää.
Yhden levyiset palikat olen säilönyt kirjoituspöydistä otettuihin vetolaatikostoihin,
aina 2 väriä samaan laatikkoon.
Erittäin käteviä ovat vähän vanhemmat lego-technics-paketit ja muutkin tuon ajan paketit, joissa on avattava kansi ja sen alla ikkunan takana muovilokerikko. Olen repinyt sen
muovi-ikkunan pois ja leikannut pois pahviset "ikkunaruudut" ja jättänyt vain ikkunan
"kehykset", jolloin laatikko pysyy vielä koossa. Näin kannen avaamalla pääsee heti käsiksi
lokeroihin, joihin voi lajitella osia. Näitä laatikoita on monen kokoisia. Samankokoiset
kannatta pinota päällekkäin, jolloin ei jää hukkatilaa.
Minulla on esim. yhdessä 8480-sukkulalaatikossa sähköosia ja harvinaisempaa technics-
sälää, toisessa samanlaisessa pyöriä ja lokasuojia ja kolmannessa paineilmaosia.
Neljännestä olen ottanut sen muovilokerikon pois tilaa viemastä ja se on täynnä mustia,
harmaita, keltaisia ja punaisia kiiloja (siis kattopalikoita).
Säilytän suurinta osaa näistä laatikoista vaatekaapissa, jonka ne täyttävät kokonaan.
Pienempiä laatikoita mahtuu kaksi pinoa peräkkäin samalle hyllylle. Enimmässä käytössä
olevat laatikot kannattaa sijoittaa silmän korkeudelle ja käyttöasteen mukaan muut siitä
alas- ja ylöspäin. Olen joutunut vahvistamaan lähes kaikkia laatikoita teipillä, sillä kannen
sarana ja nurkat ovat hajonneet kovassa käytössä. Hyllyjen vieressä on taso, johon
laatikon voi laskea, avata kannen ja ottaa toisella kädellä osan.
Myös legon musta-keltaiset technics-salkut ovat käteviä joillekin osille.
Kannattaa suosia säilytyspaikkoja, joissa toinen käsi avaa ja toinen ottaa.
Minigrip-pussit ovat huonoja, koska niiden avaamiseen tarvitaan molempia käsiä.
Myönnän kyllä käyttäväni niitä itsekin. Laatikoiden kannattaa olla litteitä ja leveitä.
Sellaisesta on huomattavasti nopeampaa nähdä haluttu osa kuin syvästä ja kapeasta.
Harvinaisemmat värit olen lajitellut värin mukaan, muut osat tyypin mukaan.
Ylivoimaisesti eniten kuluu levyjä, ainakin minulla. Yksi iso lego-technics-laatikko
(ks.edellä) on varattu 4- ja 6-leveille levyille ja toinen 1- ja 2-leveille. Olen pinonnut
samanväriset levyt 40 kappaleen pinoiksi tilan säästämisesksi ja etsimisen helpottami-
seksi. Kun pino on käytetty, avaan 70 x 80 cm vetolaatikon, joka on rakennustasoni alla
ja otan sieltä uuden 40 kpl pinon. Ne ovat vetolaatikossa valmiina riveissä värin ja koon
mukaan.
Biltemasta ostin 2 miljoonalaatikostoa, joissa on pienempiä osia. Kun jokin näistä
laatikoista on aivan täynnä, sitä on vaikea avata ja osat putoilevat laatikon reunojen yli.
Tämän ongelman olen ratkaissut ns. ylivuotolaatikolla. Minulla on miljoonalaatikoiden
vieressä pahvilaatikko, johon laitan laatikostosta ylimääräisiä osia, niin että pieniä veto-
laatikoita on helppo käyttää. Kun jokin osa loppuu laatikostosta, täytän puuttuvia osia
tästä ylivuotolaatikosta.