Legojen peseminen
Kirjoittaja Sampsa 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Legojen peseminen - 29/12/2008 10:29
Tervehdys ! Ootteko koskaan pessyt legopalikoitanne (ei siis hampaita tässä tapauksessa) ? :D

Minä en ole, ja sen kyllä huomaa palikoistani. Olis kiva pestä noi joskus, mutta miten se mahtaa onnistua kätevimmin? Onko jossain ohjeita? Täytyisikö niitä jynssätä jollakin harjan tapasella, vai riittäskö vaan että laittasin ne johonkin kylpyhuoneen vatiin likoomaan?

Joskus oon jopa kuullut, että legoja pitäisi pestä B) Mutta en oo koskaan päässyt niin pitkälle. Valtava urakkahan se olisi toi koko kokoelma pestä, mutta siinä samassa saisin mukavasti lajiteltua loputkin palikat erilleen. Ja pesun jälkeen ei kyllä varmaan tee mieli käsitellä palikoita enää kuin kumihanskat kädessä ;)

EDIT: viestissä oli ruokottoman paljon TYPOa...

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 29/12/2008 10:33.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

RY:n jäsen

Aihe: Re: Legojen peseminen - 29/12/2008 13:04
Itse olen pessyt palikoita yleensä silloin kun olen saanut itselleni käytettyjä palikoita. Esimerkiksi ostin koulukaveriltani yli 3000 palikkaa jotka olivat olleet varastossa remontin jaloissa jo pitkän aikaa. Ne olivat melkoisessa kunnossa ja oli sanomattakin selvää että ne tulisi pestä.

Sain palikat yhdessä isossa laatikossa jonka ajattelin samalla pestä. Aloitin työn täyttämällä koko laatikon vedellä ja saippualla (sikäli huono ajatus että saippua saa aikaan kuplia kovasti). Täytin sen miltei piripintaan ja annoin palikoiden liota kaksi päivää niin että kävin muutamien tuntien välein hieman sekoittamassa sitä.

Sen jälkeen otin jonkun verran osia litran kokoiseen pesupussiin ja siistin ne pesuaineliuoksessa (laakea astia jossa puolilleen vettä jossa taas saippuaa lisää). Sekoittelin niitä reilusti liuoksessa. Tämän jälkeen vein osat pyyhkeiden päälle.

Kun kaikki osat oli käyty läpi näin, jätin ne alakertaan pyyhkeiden päälle ohueksi kerrokseksi. Alakerran lattia on öisin lämpiävä joten se nopeutti kuivumista. Kolmannen päivän jälkeen osat olivat enimmäkseen kuivat. Sen jälkeen rakensin osien mukaiset setit ja voila, homma oli selvä.

Pesemiseen on olemassa monta erilaista tapaa ja tämä minun kertomani on niistä selvästi eniten aikaa vievä. Olen tosin erittäin helläkätinen osilleni enkä viitsi laittaa niitä esimerkiksi pyykinpesukoneeseen. Kannattaa tutustua asiaan enemmän esimerkiksi LEGO.comin omilta foorumeilta, eHowsta, Wierd Richardista ja Brickiwikistä.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 29/12/2008 22:39
Hmm, eihän pesuaine jättänyt palikoihisi mitään hajuja tms?
Aihe: Re: Legojen peseminen - 30/12/2008 00:47
Sampsa, saa kyllä hemmetin moista myrkkyä olla pesuaine jos siitä jää palikoihin jotain hajua :D

Ja pitää muistaa että sitä lisätään veden sekaaan, ei raakana ;)
Aihe: Re: Legojen peseminen - 23/04/2009 19:02
Haha.

Minä tistän pienet osat vatiin ja isot osat pesen lavuaarissa.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 23/04/2009 20:09
Itse kun noita käytettyjä settejä on tullut ostettua, niin on joskus ollut tosi vahvat hajut niissä.

Legot ampäriin tai vastaavaan, kunnon ruiskaus astianpesuainettä päälle, sitten kuumaa vettä. Antaa likoa vaikka 2-4 tuntia, sitten huolellinen huuhtelu siivilässä ja lopuksi kädessä pieni kourallinen kerrallaan (tuskallinen vaihe mutta kannattaa).

Sitten kuivumaan. Pyyhkeiden päälle jos laittaa niin palikoita ei tarvitse käännellä. Tosin kääntely kyllä silloinkin nopeuttaa kuivumista.

Kaikki hajut katoavat ja Legot ovat kuin uudenkarheat.

Tautologia:

"Allekirjoitukseni viesti on kristillisesti suuntautunut."

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Legojen peseminen - 22/05/2009 16:33
Jos ostaa palikoita bricklinkistä tai pii poosta, niin kannattaako pestä?

Hyvää joulua kaikille!

Flickr: [www.flickr.com]
Brickshelf: [www.brickshelf.com]
Youtube: [www.youtube.com]

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Legojen peseminen - 22/05/2009 16:35
Riippuu paljolti palikoiden kunnosta. Hyvin harvoin Bricklinkistä tai PiiPoosta ostetut palikat ovat niin likaisia että niitä kannattaisi pestä. PiiPoossakin kai pestään palikat ennen myyntiä?

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Eero

Moderaattori

Aihe: Re: Legojen peseminen - 22/05/2009 17:38
Itsellä aina BL:n kautta tulleet palikat ovat yhtä puhtoisia kuin omani, ja pesemiseen ei ole mitään tarvetta.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini

Kuulun ANKP:een!

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Legojen peseminen - 22/05/2009 17:42
Kiitos vastauksista!
Nyt tiedän paremmin, kun ostan niistä kaupoista.

Hyvää joulua kaikille!

Flickr: [www.flickr.com]
Brickshelf: [www.brickshelf.com]
Youtube: [www.youtube.com]
Aihe: Re: Legojen peseminen - 12/07/2009 14:05
Pesin legot ainoastaan sillon kun kissanpentu pääsi kusasemaan lootaan. :P
Aihe: Re: Legojen peseminen - 11/07/2012 09:36
Tuon oman panokseni keskusteluun linkittämällä tämän artikkelin: Legojen pesu

------------------------------------------------------------------------
Palikkatesti.fi - LEGO-blogi
Palikkatesti Facebookissa Ajankohtaista tietoa LEGO-maailman tapahtumista. Liity!

R2-D2

Aihe: Re: Legojen peseminen - 11/07/2012 10:35
Moi,
nyt on pakko laittaa kommenttia.

Hammasharja on ok, työläs, mutta toimii vaikeissa tapauksissa. Koneellisista pesuista en suosittelisi muuta kuin ultraäänipesuria.

-Pesukone naarmuttaa palikat mattapintaisiksi.
-Tiskikoneessa pesuaineet ovat tosi jyrkkää kamaa ja lämmöt nousevat viimeistään kuivauksen aikana liian korkeiksi. Yli 55 astetta lämpötilassa muovi ei vielä sula, tai muuta paljoa väriään, mutta valetun kappaleen sisäiset jännitykset ja muoveille tyypillinen turpoaminen lämmössä aiheuttavat palikoihin pysyviä muoto ja mittamuutoksia.

Isot määrät voi laittaa saaviin pariksi päiväksi, lämintä vettä, luraus tiskiainetta ja tai etikkaa.
- etikka poistaa tehokkaasti pinttyneitä hajuja vaurioittamatta palikoita.
Palikoita pyöräytellään muutaman kerran päivässä ja lopuksi huuhdellaan vedellä. Kuivataan levittämällä kankaan päälle paikkaan, jossa ilma ei seiso.

Ultraäänipesuri nopeuttaa työtä varsinkin pienempiä eriä pestäessä, 5min riittää. Pari tippaa tiskiainetta ja korkillinen etikkaa pesuveteen tehostaa pesutulosta. Jos peset usein Legoja, pesuriin investoiminen voi olla perusteltua..

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 11/07/2012 10:49.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 11/07/2012 11:05
Pitäis varmaan pestä nuo lapsuusajan palikat, kun nimittäin niitä ei ikinä ole pesty, ja ikää palikoilla kuitenkin on 18-23 vuotta... naarmuille ym. vaurioille ei voi mitään, mutta jos edes olisivat puhtaampia. Kellertävyyttä voisi myös yrittää poistaa, kunhan saisi ostettua sitä vetyperoksidia.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 11/07/2012 12:43
Lainaus
R2-D2
Moi,
nyt on pakko laittaa kommenttia.

Hammasharja on ok, työläs, mutta toimii vaikeissa tapauksissa. Koneellisista pesuista en suosittelisi muuta kuin ultraäänipesuria.

-Pesukone naarmuttaa palikat mattapintaisiksi.
-Tiskikoneessa pesuaineet ovat tosi jyrkkää kamaa ja lämmöt nousevat viimeistään kuivauksen aikana liian korkeiksi. Yli 55 astetta lämpötilassa muovi ei vielä sula, tai muuta paljoa väriään, mutta valetun kappaleen sisäiset jännitykset ja muoveille tyypillinen turpoaminen lämmössä aiheuttavat palikoihin pysyviä muoto ja mittamuutoksia.

Isot määrät voi laittaa saaviin pariksi päiväksi, lämintä vettä, luraus tiskiainetta ja tai etikkaa.
- etikka poistaa tehokkaasti pinttyneitä hajuja vaurioittamatta palikoita.
Palikoita pyöräytellään muutaman kerran päivässä ja lopuksi huuhdellaan vedellä. Kuivataan levittämällä kankaan päälle paikkaan, jossa ilma ei seiso.

Ultraäänipesuri nopeuttaa työtä varsinkin pienempiä eriä pestäessä, 5min riittää. Pari tippaa tiskiainetta ja korkillinen etikkaa pesuveteen tehostaa pesutulosta. Jos peset usein Legoja, pesuriin investoiminen voi olla perusteltua..

Hei tosi hyviä kommentteja. Päivitän kirjoitustani ja lisään maininnan sinusta ja foorumista samaan lauseeseen. :) Itse olen tyytynyt vanhojen legojen putsailussa hammasharjaan. Se on samalla terapeuttista aivot narikassa jynssäystä palikoiden äärellä.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 11/07/2012 12:56.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 11/07/2012 15:37
Minä olen liottanut vanhoja legoja lämpimässä konetiskiainevedessä (= kova myrkky, johon ei paljain käsin saisi koskea) jonkin aikaa, tämän jälkeen huuhtonut norm. fairivedessä ja lopuksi huuhtelu ammeessa lävikön läpi. Puhdasta tullut, enkä vaurioita ole huomannut. Mielestäni väriinkään ei ole vaikuttanut. Joku "hoitoaine" abs-muoville olisi silti kyllä hyvä löytää..
Klooripesuaineista olen kuullut, että voisi myös muovien värejä haalistaa.
Nyt täytyisi löytää aine jolla voi tarrojen liimoja kätevästi puhdistaa ilman että pinnalle käy kuinkaan tai printti katoaa/himmenee. Esim. tärpätti pilaa muovinpinnan heti.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 13/07/2012 06:53
Noita vanhoja settejä rakennellessa olen törmännyt todella pinttyneeseen pölyyn. Osa seteistä on ollut käytössä 80-luvun lopulla. Pitkä varastointi paketeissaan on saanut pölyn tarttumaan todella tiukkaan. Black Seas Barracudan kohdalla toimintatavaksi muodostui että keräsin kaikki samanlaiset osat yhteen. Upotin ne kulhoon jossa oli lämmintä vettä ja fairyä. Kulhosta yksikerrallaan osa käteen, harjasin sähköhammasharjalla käyttäen pehmeintä harjaspäätä. Toisessa astiassa huuhtelu viileässä vedessä ja viimeisenä kuivaus pyyhkeen päällä. Hiustenkuivaaja joka vain puhalsi muttei lämmittänyt ilmaa nopeutti kuivaamista huomattavasti.
Lopputuloksena puhdas, hyvän tuoksuinen laiva. Joka ei kunnoltaan häpeä sille mitä se oli vuonna 1989.
Super autoa, 8880, rakennellessa apunani käytin pitkäkarvaista mikrokuituliinaa. Puhdistin liinalla kuivana jokaisen osan yksittäin. Pölyä oli vain niin paljon että vähän yli puolenvälin urakassa liina piti pestä pesukoneessa jotta jälki olisi ollut siedettävää.
Tarkempi mikroskooppinen tarkastelu kuitenkin osoittaa ettei jälki ole yhtä puhdas kuin veden kanssa läträämäällä, mikä on täysin loogista. Aion kuitenkin käyttää tätä keinoa nyt noiden rakennettujen settien puhtaana pitoon. Mikrokuituliinan toimivuus on huomattavasti parempi nupittomien palikoiden kanssa.
Aihe: Re: Legojen peseminen - 13/07/2012 11:19
Noissa irrallaan olleissa palikoissa ei niin pölyä huomaa, mutta Blacktron Aerial Intruder joka on ollut suurimmaksi osaksi kasattuna monta vuotta on melkoinen pölykasa. Mutta pesuainevedessähän nuo kaikki vanhat silti on uitettava, pölyisiä eli ei - kunhan jaksaa *iskee silmeen*

R2-D2

Aihe: Re: Legojen peseminen - 13/07/2012 11:37
Pikaisena ensiapuna hyllyssä seisseiden mallien siistimisessä ja näyttelytöiden viimeistelyssä olen käyttänyt tölkitettyä "ilmaa", (taitaa olla typpeä tms, dust removal spray). Käytetään lyhyinä suihkautuksina.
Näitä pölynpoistospraypurkkeja löytää eri tuotenimillä mm. Autotarvikeliikkeistä ja rautakaupoista.

terv. R2-D2
Aihe: Re: Legojen peseminen - 13/07/2012 12:43
Joo, ainakin "vähemmän käytettyjen" mallien putsaamiseen tuo paineilmaspray soveltuu. Tällä lähinnä viittaan siihen, että esim. noita minun lapsuusajan settejä jos tommosella putsais, ni puolet osista lentäis irti. Ovat niin tolkuttoman löystyneitä liiasta käytöstä :P
Aihe: Re: Legojen peseminen - 28/09/2023 16:58
Moi!

Isälläni on ollut pari vuotta vanhassa ulkovarastossa minun nuorempana tekemiäni rakennelmia, jotka eivät siis ole ohjeiden mukaan kasattuja settejä, vaan itse tehtyjä. Rakennelmat ovat olleet pahvilaatikossa. Tahtoisin saada itselleni rakennelmat, mutta miten niitä voisi puhdistaa? En ole nähnyt niitä vähään aikaan niin en tiedä voiko niissä olla ötököitä:D. Voi olla, että otan nuo rakennelmat ja puran osiksi omaan käyttöön, mutta onko ainut ratkaisu tässä tilanteessa purkaa rakennelmat ja laittaa sitten saaviin likoomaan osat fairyn ja veden kanssa? Jos rakennelmissa on ötököitä, niin onko mitään tehtävissä? Ja jos päätänkin säilyttää rakennelmat koottuna, niin voiko niitä mitenkään puhdistaa, varsinkin silloin jos niissä on ötököitä?

Otto

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 28/09/2023 17:00.

Eero

Moderaattori

Aihe: Re: Legojen peseminen - 28/09/2023 19:08
Mitä ötököitä tarkoitat? Minun on vaikea uskoa, että legopalikoissa viihtyisi mikään haitallinen hyönteinen, lude tai muu, jos niiden kanssa ei ole varastoitu mitään kovin orgaanista. Jos haluaa olla varma, niin kaipa ne voi viedä vaikka saunaan - pakastaminen voi olla vaikeampaa.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini

Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Legojen peseminen - 02/10/2023 08:22
Selvä, kiitos!

R2-D2

Aihe: Re: Legojen peseminen - 02/10/2023 11:40
ÄLÄ vie saunaan!
Muovi muuttaa lämmössä helposti muotoaan ja mittojaan.

Vesipesu saavissa, tai jos hifistellä haluaa niin ultraäänipesurilla. Muutama tippa Fairia irrottaa likaa ja rasvaa, loraus etikkaa poistaa hajut. Levitetään kuivumaan pyyhkeen päälle. Kääntely nopeuttaa hiukan kuivumista.

terv. R2-D2

legorides

Aihe: Re: Legojen peseminen - 03/10/2023 06:03
Ainakin omista legoistani olen saanut tarrojen liimat irti sormella hieromalla.
Vanhempi kymmeniä vuosia vanha mustunut liima on lähtenyt kynnellä ilman vaurioita.
Muovailuvaha ja sinitarra lähtee koktailtikulla kaivelemalla (metallinen väline voi naarmuttaa).
Kynsiharja on myös hyvä jynssäämiseen.

Kovettuneen ja väriä muuttaneen pinnan olen viilannut pois hienolla metalliviilalla samoin
kuin printit, jotka olen halunnunt poistaa. Pinnan saa uudelleen kiiltäväksi hiomatahnalla.
Viilaaminen kuulostaa yksinkertaiselta, muttei välttämättä ole sitä. Ammiksessa opeteltiin
käsin viilaamista kolme kuukautta. Pinnasta tulee helposti kupera jos vain heiluttelee viilaa
edestakaisin.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään