Uutiset | Näyttelyt | Esittely | In English | Linkit | Foorumi | Kuvagalleria
Lainaus
BrickKing
Voisin kirjoittaa tästä aiheesta pidemmänkin tykityksen, mutta yritän pitää viestin jokseenkin luettavan pituisena. Esitän siis asian jokseenkin tiiviissä paketissa.
Kysymys siis kuuluu: kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää? Tämä on yksi minua itseäni (ja kenties muitakin) eniten kiinnostavista asioista muissa AFOL-yhteisön jäsenissä. LEGO on meille kaikille tärkeä asia ja yksi olennaisimmista harrastuksessa mukana pitävistä seikoista on LEGO-tuotevalikoima. Lähivuosina olen kuitenkin saanut huomata, että yhä enemmän on harrastajia, joita TLG:n nykyinen tuotevalikoima ja teemat eivät kiinnosta - eivätkä ole kiinnostaneet enää useampaan vuoteen. Kuulun myös itse heihin.
Kun selaan lähivuosien LEGO-kuvastoja ja valikoimaa, niistä on hyvin vaikea löytää settejä ja teemoja, joista itse olisin kiinnostunut tai ylipäänsä pitäisin. On Ninjagoa, Friendsiä, Nexo Knightsia ja Chimaa sekä iso määrä lisenssiteemoja kuten BrickHeadz, Super Heroes, Disney, Harry Potter, Jurassic World, Overwatch, Star Wars ja Minecraft. 2010-luvulla on ollut vuosittain noin parisenkymmentä teemaa valikoimassa. Valikoiman laajuudesta huolimatta juuri mikään ei tunnu kiinnostavalta tai huomionarvoiselta eikä oikeastaan kuulu alkuunkaan minun kiinnostuksen kohteisiini. Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”
Sen sijaan katsellessani vanhempia kuvastoja ja valikoimaa edellisiltä vuosikymmeniltä (n. aikaväliltä 1985-2009) ne pursuavat mielikuvitusta ja “legomaisuutta” aivan eri tavalla. Teemoja on vähemmän, mutta ne viehättävät minua paljon enemmän kuin 2010-luvun vastaavat: Castle, Space, Pirates, Agents, Adventurers, Bionicle, Aquazone, Exo-Force ja Western. Joitain näistä on nähty 2010-luvullakin, mutta vain “pikapaluina”. Muutama lisenssiteemakin toki sopii mukaan: Indiana Jones, Batman, Spider-Man. Tosin ennen ne olivat harvinaisempaa herkkua - nykyään valikoima pursuaa lisenssejä joka lähtöön eikä niiden olemassaolo ole varsinaisesti erikoisuus. Vuosienkin jälkeen monet setit teemasta riippumatta ovat paljon innovatiivisempia, miellyttävämpiä ja jopa järkevämpiä* kuin uudet (toki lukuun ottamatta vuosituhannen vaihdetta!). Erikoisosia on sopivasti ja väripaletti oli varsinkin 2000-luvulla vielä sopivan hillitty.
Totta kai on otettava huomioon muutokset kuluttajien kiinnostuksen kohteissa ja ajankuvassa sekä kaikki se nostalgian määrä, joka minunkin mieltymyksiäni vahvasti ohjailee. Meillä kaikilla on kuitenkin yhtä lailla omat henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteemme, eikä niitä yleensä ole mahdollista päättää itse vaan ne ovat osittain sattuman kauppaa. En kaikesta huolimatta voi muuttaa mieltäni silloinkaan, vaikka riisuisin nostalgialasit päästäni, unohtaisin omat mieltymykseni ja arvioisin valikoimaa kaikkein objektiivisimmalla tavalla. LEGO on vuosien mittaan kehittänyt hurjasti mallien tukevuutta ja yksityiskohtaisuutta ja tämä kehitys on täysin ymmärrettävää ja loogista. Se ei silti muuta sitä, että minua ei vain yksinkertaisesti kiinnosta Star Wars, Minecraft eikä Ninjago. En ajakaan takaa sitä, mikä olisi paras mahdollinen LEGO-valikoima tai miksi nykyinen ei olisi sellainen, vaan haluan pelkästään tietää, mitä porukka henkilökohtaisesti siitä nykyisellään ajattelee.
Muistutuksena vielä, että nykyinen LEGO-teemakattaus on siis kutakuinkin seuraavanlainen:
- Architecture
- BrickHeadz
- City
- Classic
- Creator
- Creator Expert
- DC Comics Super Heroes
- Disney
- Duplo
- FORMA
- Friends
- Harry Potter
- Hidden Side
- Ideas
- Juniors / 4+
- Jurassic World
- Marvel Super Heroes
- Minecraft
- Minifigures
- Ninjago
- Overwatch
- Speed Champions
- Star Wars
- Technic
- The LEGO Movie 2
- Toy Story
- Xtra
*Tarkoittaen karkeasti “ei turhia uusia osia siellä, missä niitä ei välttämättä tarvita”.
RY:n jäsen
Lainaus
BrickKing
Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”
Lainaus
Samppu92
Mistä voisi sitten johtua lasten kiinnostus modernisoituihin teemoihin? Luulen, että taustalla on ainakin osittain muna-kanaongelma: lapset ovat kiinnostuneita asioista, joihin he törmäävät maailmassa ympärillään. Jos lasten animaatioissa, satukirjoissa, nuorten kirjoissa, YouTubessa tai koulumaailmassa ei tule vastaan kovin inspiroivia tarinoita esim. viikingeistä, niistä on vaikea kiinnostua. Markkinalogiikkaan ja varmoihin ratkaisuihin nojaavat isot studiot ja lelujätit kuitenkin mieluummin puskevat esille asioita, joiden jo tiedetään olevan suosittuja, joten liekö tässä vain jääty molemmin puoliseen kierteeseen: lapset pitävät modernisoiduista teemoista, koska muita ei ole tarjolla, ja muita teemoja ei tule tarjolle, koska ajatellaan, että lapset pitävät modernisoiduista teemoista?
Lainaus
Pate-keetongu
En minä silti osta settejä. Miksi ostaisin? En minä tarvitse esineitä. Enkä tässä laske tavaroita, joiden sisältö on olemustaan laajempi; ostelen ihan mielelläni kirjoja ja äänilevyjä. En näe mitään tarvettaa pitää esillä jotain tavaraa, settiä, joka on monella muullakin hyllyssä. Ja älkää ymmärtäkö väärin; minulla ei ole mitään keräilyä vastaan. Se ei ole vain koskaan ollut oma juttuni.
Lainaus
tlo1970Lainaus
BrickKing
Monet setit ovat jopa tympeän mitäänsanomattomia tai pikaisesti suunnitellun näköisiä ilman pienintäkään ahaa-elämystä. Eniten kalvaa silloin, kun tulee ajatelleeksi: “mitäköhän paljon hienompaa tämän tilalla voisi olla?”
Minulla on taas aivan päinvastainen käsitys . olen aina ajatellut että Legosetti on vain suuntaa antava ja aina rakentelussa on se miten siitä saisi paremman .
Lainaus
testudo80
Hei kaikille,
Jos ketjun aloittaja vielä kerää LEGO:ja ja on täällä, niin olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan onko sinulla taikka kellään muulla kiinnostusta näitä settejä & teemoja kohtaan?
Space Police
- 5974: Galactic Enforcer
- 5985: Space Police Central
Alien Conquest
- 7066: Earth Defense HQ
Mars Exploration
- 60228: Deep Space Rocket and Launch Control
- 60229: Rocket Assembly & Transport
LEGO elokuva 1 ja 2
- 70816: Benny's Spaceship, Spaceship, SPACESHIP!
- 70839: The Rexcelsior!
NASA
- 92176: NASA Apollo Saturn V
Taikka hitusen uudemmat... jotka kaikki itseltäni löytyvät:
- 10497: Galaxy Explorer (90-vuotis syntymäpäivien kunniaksi tehty setti)
- 76832: XL-15 Spaceship (Buzz Lightyear -elokuva)
- NASA Artemis teema, siitä vaikutteita ottanut (LEGO CITY, Space) 60348-60351

Lainaus
BrickKing
Kysymys siis kuuluu: kiinnostaako nykyinen LEGO-valikoima enää?