Vanhat lego-ohjeet
Kirjoittaja Ammi 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Vanhat lego-ohjeet - 16/01/2025 10:51
Heippa,
Olen sivuston uusi käyttäjä ja minulla on heti ongelma, johon kaipaan ohjeita. Ajattelin, että täältä jos mistä saatan saada apua.
Olen 2005 tai 2006 ostanut Finnairin koneesta pojalleni lego-lentokoneen. Me silloin kokosimme sen kerran ja tämän jälkeen säilöimme osat talteen, MUTTA ohjeet menivät johonkin hukkaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin haluaisimme lapsenlapsen kanssa koota koneen, mutta emme pääse puusta pitkään ilman ohjeita. Olisiko täällä kenelläkään mitään vinkkiä mistä ohjeita voisi alkaa metsästämään?
Olen googlaillut sen verran, että Finnairin sivuilta ei löydy edes koneen mallia saati mitään muutakaan infoa näin vanhasta asiasta. Legoservice yrittää auttaa minkä pystyy, mutta huonolta näyttää, kun tietoni ja muistikuvani ovat varsin hatarat*hymyilevä*. Legollahan on sivuillaan myös mahdollisuus ladata vanhoja ohjeita, mutta en ole sieltäkään löytänyt ko. mallia.
Melkein jo heitin kirveen kaivoon, mutta onneksi viisas mieheni sanoi uskovansa, että legoharrastajilla on varmasti oma foorumi, mistä asiaa voisi vielä kysellä.
Joten, onko kenelläkään mitään vinkkejä mistä vielä voisi etsiä? Olen kiitollinen pienistäkin tiedonmurusista, sen verran tärkeä projekti on nyt kyseessä. Niin ja voin vielä kertoa, että jos ja kun lentokone vielä saadaan koottua, sitä ei enää koskaan pureta*virnistää*.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

RY:n jäsen

Aihe: Re: Vanhat lego-ohjeet - 16/01/2025 10:58
Hmm, saisiko kuvaa säilötyistä palikoista, ne varmaan kertovat hyvin mikä setti kyseessä. Myös ihan värien kertominen auttaa kuten myös onko mukana jotain "erikois-osia" kuten siipi-osia.

Bricksetin kautta voi käydä läpi vuosittain julkaistuja settejä, joille harrastajat ovat antaneet merkinnän "lentokone". Tuo vuonna 2006 julkaistu 7893 Passanger Plane kuulostaa kyllä lentokoneelta mutta epäilen että noin isoa settiä ei olisi Finnair myynyt.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Vanhat lego-ohjeet - 16/01/2025 11:12
No tuota noin. En usko, että osaan kuvaa lähettää*virnistää**virnistää**virnistää*, mutta sen verran voin kertoa, että siipi koneessa on yhtenäinen, ei siis koottava. Siiven kärkiväli on 45cm, eli ei nyt ihan valtavasta koneesta ole kyse. Erikoispalikoita ei muistaakseni ole, mutta tämäkin on vähän ongelma, koska emme olleet mitenkään fiksuja legoja säilöessämme, nämä palat ovat iloisesti sekaisin muiden kanssa. Mutta käyn selailemassa tuota mainitsemaasi Bricksetiä, kiitos siitä vinkistä.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Vanhat lego-ohjeet - 16/01/2025 11:20
Lainaus
Ammi
Siiven kärkiväli on 45cm..

Tämä mitta täsmää Bricklinkin "Siipi"-kategorian "Wing Plate 20 x 56..." alkuisiin palikoihin. Niitä ei oo käytetty kovin useassa setissä ja voit tarkistaa ne painamalla osan numeroa, jolloin päädyt palikan infosivulle ja sitten painamalla "Item Appears In X sets" kohdan linkkiä. Löytyypi kaikki setit joissa palikkaa on käytetty.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Eero

Moderaattori

Aihe: Re: Vanhat lego-ohjeet - 16/01/2025 17:33
Veikkaan, että Tuomaksen ehdottama 7893 Passanger Plane on ainoa kuvaukseen sopiva setti. Sen siipien kärkiväli on vajaa 50 cm, julkaisuvuosi 2006 täsmää ja siipi on yhdestä osasta. Sen ohjeet löytyvät täältä:

[www.lego.com]

Linkki on suoraan pdf-tiedostoon.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini

Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Vanhat lego-ohjeet - 17/01/2025 10:58
Huomenta!
Kävin pikaisesti jo vilkaisemassa linkattua tiedostoa ja toden totta! Se on juuri se mitä olen etsinyt. Tuhannet kiitokset kaikesta avusta! Olen niin onnellinen, että projketimme voi nyt alkaa*pepsodent-hymy*.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään