Presidentti John F. Kennedy kysyi Wernher von Braunilta että miten amerikkalaiset pääsisivät avaruuskilpailussa johtoon? Sputnikit ja Gagarin harmittivat silloin kovastikin tuota kansakuntaa. Von Braun vastasi, että paras veto Yhdysvalloille olisi lähettää ihminen Kuuhun ennen Neuvostoliittoa. Kennedy otti haasteen vastaan.
3000 tonnia polttoainetta, 40 000 km tuntinopeus, 110 metrin korkeus, kuulaskeutuja sekä kolme muuta työntöosaa. Tuollainen järkyttävän voimakas tekninen huippusaavutus saatiin Apollo-ohjelman työjuhdaksi. Ja se teki työnsä loistavasti.
Mutta ei avaruusohjelmaa ilman kuuluisaa punaista laukaisutornia. LUT eli Launch Umbilical Tower oli itse Saturn V-rakettia huomattavasti korkeampi rakennelma ja se seistä tönötti vielä hurjan kulkijan päällä. Mikä ei ollut vauhdiltaan mikään hirmu.
Lego on jo ainakin kahteen kertaan laittanut myyntiin Saturn V-settejä. (21309, 7468) Vaikka kuinka on yleisö vedonnut Legoon laukaisutornin puolesta, ei sellaista ole näkynyt. Pitää siis tehdä itse.
Katsoin muutamia valmiita projekteja aiheesta ja päätin etten tee tornia täysin technics-osista vaan ihan peruspalikoista. Painoa tälle valmiina noin 120-130 senttiselle punatornille tulee melkoisesti. Alle puristuksiin joutuvan kulkijan tulee olla myös kestävää sorttia. Sitä on täytetty duploilla että muulla palikalla. Tornin keskiosassa on hissitorni, joka samalla tukee omalta osaltaan rakennetta. Osia menee muutama tuhat tähän. Paljon on todella pientä osaa mukana. Palikoista valtaosa on kierrätystavaraa, -eli käytettyä. Niistäkin löytyy helposti varsin hyväkuntoista. Monta teknistä ratkaisua on vielä mietintämyssyn tarpeessa. Ihan varma en ole saanko tämän moottorilla liikkumaan tai alle tulevia telaketjuja tarpeeksi tukevaksi.
Mutta muutama kuva projektista:
Saturn V LUT by ShavenWookie:
FLICKR albumiinKommentoikaa ja ehdotelkaa. Tässä on vielä paljon osia laittamatta rakennelmaan. Rakettia minulla ei ole rakennettuna. Se on paketissa vielä.