HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16)
Kirjoittaja JK 
Kirjoittaja
Viesti

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 14/12/2020 09:19
Aiemmin pajassa esittelin kuvien kera tuota uutta "mosaiikkipalaa" eli Technic Brick 16 x 16 x 1 1/3 with Holes -osaa ja jo silloin alustavasti mietin millaiseksi moducity muuttuu niiden myötä. Castle/Pirates/maaseutu yms. maastot aion rakentaa jatkossa "pienestä plate-silpusta" suoraan näiden mosaiikkipalojen päälle, jolloin modun peruskorkeus on vanha tuttu 2 palikkaa eli 6 platea.
ModuCityyni MonLe Gorloon sen sijaan aion muuttaa modupohjat 10 platen korkuisiksi, mutta miksi? Sitä avaan nyt tässä kuvien kera millaiseksi suunnitelma hioutui:

Eli tässä ensimmäinen hahmotelma tulevista mitoista. Mosaiikkipala on 4 platea, sen alle tulee yksi platekerros sitomaan pinnien lisäksi pohjaa ja antamaan tukea nurkkiin tuleville 1x2 brick with axle hole:

Mosaiikkipalan päälle tulee yksi platekerros, ja tämä kerros on merkittävä siksi, että siitä tulee se tila jossa sähköjohdot mahtuvat kulkemaan teiden ja jalkakäytävien alla:

Tämän plateristikon päälle tulee palikkakerros, jalkakäytävien alla normaaliasentoon ja tiet snotattuna. Tien saa näppärästi myös kiinni 1x1 brick with side stud -osilla.

Palikkakerroksen päälle luonnollisesti viimeinen 10. platekerros, eli jalkakäytävä/ruoho.

Kun joku siellä nyt ihmettelee miksi noin paksua modupohjaa teen (ja varmasti tämä minun malli saa vastustajansa), niin muistutan että kenenkään ei tarvitse näin rakentaa ja jokainen voi omalla tontillaan rakentaa sellaisia modupohjia kuin haluaa, kunhan naapurin kanssa liitospinta on standardin 6 platen korkuinen. Itse tykkään mosaiikkipalojen helppoudesta ja varmasta kestävyydestä pohjarunkona.

Paksumpi pohja tarjoaa myös mahdollisuuden saada se 3 palikkaa korkea tila katutasosta alaspäin...

Junaradat?
Minulla on halu asettaa kaupungissa junarata juuri tien pinnan tasoon (junat/ratikat/metro) joten tässä hahmottelin uutta radan asemointia:

Edelleen radan ja mosaiikkipalan väliin jää yksi platekerros, jolloin sähköjohdot katuvaloihin ym mahtuu siellä kulkemaan.

Myös ikuisuusongelma junaradan mutkien kanssa ratkeaa hienosti:

Nyt yksi 90 asteen käännös mahtuu viidelle mosaiikkipalalle ja ne saa riittävän jäykäksi pohjaksi pinnien ja alapohjan platejen kanssa. Mutkaradan alla on se 1 platen = 1 tilen korkeus, joten tileillä saa nätisti pohjat radan alle.

Junien maavara on tosi matala, joten radalla olevia plateja ei voi nostaa samaan tasoon kuin tilet, siksi platekerros tässä pykälän alempama.

Itse olen nyt tähän suunnitelmaani varsin tyytyväinen.

Plussia on esim.
+uusi, parempi jäykkyys pohjalle
+Siirreltävyys
+Nopeampi rakentaa kuin moduverse pohja
+Mahdollisuus "kaivaa" monttuja kun esim. 1kpl mosaiikkia jätetään modusta pois ja korvataan 16x16 platella, joka kiinnittyy vaikka 1x14 technic brickeillä mosaiikkipalaan

Vesi on minulla jatkossakin 2 platen korkuista, eli 16x16 vesilevyt kiinnittyy altapäin mosaiikkipalojen alle.

Taloja en vielä ehtinyt tähän kokeiluun rakentaa, mutta modulaaritalon alle siis jää samoin mosaiikkipalojen muodostama 5 platen pohja, ja sitten on 5 platea tilaa rakentaa jo ennen katutasoa, eli kellarit saa menemään alaspäin kadusta ja 1. kerros nousee esim. vain 3-4 palikkaa katutason yläpuolelle. Eli vähänkuin oikeassakin kaupungissa viime vuosisadalla.

Miinukset:
- hinta, mutta mosaiikkipaloja olen löytänyt 3-3,50€ kappalehintaan jo toista sataa, joten saan tässä heti alkuun jo reilun 30 moduulia tätä uutta pohjaa aikaiseksi.
- mosaiikkipalan ja pohjaplaten yht 5 platen paksuuteen ei voi tehdä mitään läpi siitä, esim moottorit vaikkapa huvipuiston laitteisiin tms. Näihin tilanteisiin pitää tehdä edelleen moduversen tyylillä pohjat, mutta uuden 10 platen paksuisen pohjan myötä myös tekniikalle on tilaa paremmin siellä alla.

Kommentteja?

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

R2-D2

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 14/12/2020 10:41
Moi,

pakko kommentoida että eniten tykkäsin ajatuksesta rakentaa alaspäin, kuoppia, lampia yms.
Tekniikkaa on kyllä mahtunut myös kuuden platen pohjaan yllin kyllin (esim. NXT tornit). Mutta paksumpi pohja tarjoaa ilman muuta huomattavasti enemmän vaihtoehtoja.

Anna siis mielikuvituksen laukata tälläkin alustalla!

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !

Samppu92

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 14/12/2020 16:41
Hyvältä näyttää, ja noissa uusissa mosaiikkipohjissa on kyllä paljon mahdollisuuksia!
Voisi tosiaan katsoa, kuten Pate jo ehdotti, löytyisikö niitä tammikuussa osalistalle järkevällä hinnalla.
En tosin ole näin silmämääräisesti vielä vakuuttunut, kuinka jäykkä ja kestävä tuo rakenne on? Normaalinmodupohjanhan voi rakentaa niin, että sitä ei voi saumojen kohdalta "vääntää" rikki, jos Technic-palkit rakenteen sisällä ulottuvat 16 x 16 platejen saumakohtien yli. Sen sijaan tuossa rakenteessa saumakohdat ovat väkisinkin heikko kohta, koska ne on mahdollista kiinnittää vain pinneillä tai akseleilla ja muutamalla platella korkeintaan. Mutta tämä on vain teoriaa. Olisikin mielenkiintoista kuulla käytännön arviota, kuinka hyvin tuollainen alusta kestää saumojen kohdalta vääntöä, jos päälle tulisi isoja rakennuksia?

- Samppu

---------------------------------------------------------------------------

Lego-superfani
Star Wars -superfani
Aivotutkimus on intohimo.
Kissat <3

"Play is the highest form of research." - Albert Einstein

legorides

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 15/12/2020 07:44
Kun saumakohdan yli on kiinnitetty plate sekä ylä- että alapuolelle, se kestää kyllä
uskomattoman paljon ja jos vielä risteyskohdan alle laittaa paksun tukipilarin, ei pitäisi
notkua.

JK

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 15/12/2020 18:44
Tämä pala ja tiemoduulin päivitys myös ratkaisee sen ongelman, että jos rakentaa metro/kellari/viemäri yms kerroksen kaupungin alle, niin tiet pysyy kasassa tukipilarien päällä varmasti. Perinteinen tiemoduulihan ei sitä kestäisi että tukisi vain neljästä nurkasta.

Instagram/Erythron ¤

anttitu

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 16/12/2020 09:28
Tätä pitäisi kyllä itsekin päästä testaamaan, pitää varmaan rakentaa nuo vanhat modu-osat pois ja katsoa mihin riittää. Toki tuo hinta on aika kova, mutta itsellä ainakin merkitseen tänä päivänä tuo rakentamisen helppous.

JK

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 06/04/2021 22:37
Päivitystä tähänkin asiaan!

Aloin nyt oikein uralla tehtailemaan näitä uusia modupohjiani ja törmäsin TODELLA ärsyttävään ongelmaan.

Nämä 16x16x1,33 brickien pohjat eivät pidäkään nuppeja kunnolla kiinni! WTF?!
Olen testannut nyt asiaa jo sadoilla yksilöillä, joten tyyppivika kyseessä. Jos tuonne pohjaan laittaa minun suunnitelmani mukaisesti plateja kiinni, niin modua nostellessa ne tippuvat 90%:sti pois paikaltaan. Voi /&¤#

Tästä ongelmasta sitten lähdin liikkeelle ja aloin pääsiäisvapaalla suunnitella koko modulaaripohjamallini uusiksi.

Päädyin parin päivän testien jälkeen malliin, joka ratkaisi monta muutakin "ongelmaani".

1. OLEMASSA OLEVIEN MODUJENI PÄIVITYS
Päädyin siis ratkaisuun, jossa uuden mosaiikkipalan alle ei tule mitään. Mosaiikkipalat liittyvät toisiinsa vain mustilla pinneillä (11 tarttumapintaa / sauma) ja päälle rakennetaan sitten sellainen modu kuin tarvitaan.
Itse lisään nurkkiin tuollaiset 4x4 yksiköt joissa 1x2 palikka akselin reiällä, jotta saan ne 4 pitkät akselikiinnitykset sulavasti pelaamaan.
Kun mosaiikkipalan korkeus on 4 platea ja meidän takomon modun 6 platea, niin päädyin siihen, että takomon modusta poistan alimman platekerroksen ja mosaiikkipalan päälle näin ollen tulee 5 platea tai "plate+brick+plate", jolloin vanhojen moduuleiden siirto taloineen käy helposti.

2. TIEMODUT
meneillään olevasta LUGBULKista on kotiutumassa 16x8 tilejä mustana, eli saan tehtyä nelisenkymmentä tiemodua tällä tekniikalla. Myös sähköjen vetäminen on edelleen helppoa mosaiikkipalan ja tien tilen väliin sekä mosaiikkipalan ja jalkakäytävän platen väliin!
Takarivissä "okut" huutaa että mitenkäs teet keskiviivat yms. merkinnät. No jätän 2 palikkaa väliä keskelle ja siihen snotattuna 5 platella viivat. Tai sitten valkealla tarralla. Tai teen tietyt palat palikoista entiseen malliin mutta vain 1 brickin paksuisena snotattuna.
Lisäksi tuonne saa näppärästi vesikaivot yms reunaan, jos tekee 6 leveät jalkakäytävät, kuten itse suunnittelen nyt tekeväni. Toki sekin on erittäin helppo muuttaa 7-8-10-X nupin jalkakäytäväksi nyt mosaiikin päällä, kun ei tarvitse yhtään välittää mitä siellä alla on tukemassa!

3. JUNARADAT
Saan nyt edelleen jämäkän tuen ratojeni alle, myös mutkiin ja tällöin myös korkeus täsmää täysin tien pinnan kanssa.

4. SIIRTYMÄ NAAPURIIN
Toki tämä malli huomioi myös sen, miten 3 platea korkeammat moduulini liittyvät muuhun kaupunkiin, eli tilepalat tekevät pienen luiskan.

5. LOPPUKOMMENTTINA voin sanoa että nyt kun tämän ratkaisun keksin, niin nautin kyllä todella näistä uusista mosaiikkipaloista. Nyt palat niin sanotusti loksahtivat paikoilleen ja malli toimii joka kantilta katsottuna.
+ saan alle minuutissa valmiiksi 32x32 pohjan, jonka päälle voi huoletta koota tietä, maastoa, taloja, mitä vaan hätäilemättä modupohjan kestävyydestä ja jäykkyydestä
+ pohja nostaa modun hintaa n. 12 euroa, mutta vastaavasti tukirakenteita ei tarvita entiseen malliin.
+ kaupungin vesialueet jäävät 3 platea alemmas, eli luonnostaan tulee pengertä vesistöön rajaksi.
+ nämä mosaiikkipalat käy suoraan castle/pirates rakentamiseen ja ovat suoraan liitettävissä kaupunkimoduihin, kun pidän aina mosaiikin alimpana rakenteessa.

Kannatti antaa asian hautua 3kk. Nyt pää oli työskennellyt ongelman kuntoon ja yhdessä päivässä tein jo 10kpl tiemoduja (jotka odottaa vain lugbulkista mustaa tileä) sekä kymmenkunta talon alle menevää modua. Tästä on hyvä jatkaa.

Instagram/Erythron ¤

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 06/04/2021 22:41.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 15/04/2021 11:40
Heh, en tiedä onko jotain eroa rakennuskohteissa mutta en ole vielä joutunut tappelemaan epävakaiden taikka heikkojen moduulien kanssa. Pistin vain silmään kun puhuit siihen malliin ettei perus-Moduverse-moduuli kestäisi menoa.

Ikävää etteivät kulmat pidä niin hyvin palikoita kuin alunperin suunniteltu, epäilen että LEGO yhtiön suunnittelijat eivät kovasti testanneet tuota osan käyttö näissä tapauksissa. Materiaalisäästön vuoksi tehty huonommin käytettäväksi?

Itse en niin innostu näiden mosaiikkipalojen käytössä moduulien pohjalla, minusta niiden hinta ja saatavuus ovat vielä liian isot. Toki voisivat olla käteviä esim isojen korotuksien kanssa (duplo-palikoita pohjalle ja päälle mosaiikkipalat tueksi?

Sinun käytössäsi mosaiikkipalat ovat varmaan kätevät mutta itse tykkään Moduverse moduulien SNOT-matematiikkaan sopivista luvuista. Uudessa versiossa moduulisi on 9 levyä korkea jolloin se ei suoraan sovi SNOTiin (10 olisi sopivampi) jolloin esim teiden ja SNOTilla toteutettavien vesiosuuksien monimuotoisuus kärsii kun käytettävä tila supistuu.

Minulla kävi myös mielessä että Moduversen vain ulkoreunalla toteututtu TECHNIC kehikko mahdollistaa myös isojen talojen tuennan TECHNIC palkeilla paremmin kuin mosaiikkiosa. Esim jos tekisin jotain isompaa seinää, voisin hyvinkin tehdä tuen seinälle TECHNIC palkeilla moduulin pohjatukeen asti. Mosaiikkipaloissa tämä ei ole niin mahdollista sillä TECHNIC palkeilla tehtävä tuki pitäisi ulottua moduulin ulkopuolelle. Pitää varmaan tehdä tästä asiasta jokin 3D malli että ideani tulee paremmin esille.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

JK

Aihe: Re: HOViNETin uusi modupohja (featuring Technic Brick 16x16) - 15/04/2021 19:04
Niin ja unohtui vielä korostaa sitä miksi tätä mallia lähdin kasaamaan. Tärkein yksittäinen syy on junaratojen saaminen kestäville alustoille myös mutkissa!
Minun aiemmat moduuliin upotetut junaradat kärsivät siitä että alle ei mahtunut kuin 1-2 platea ja isohkon 1,5 x 3 modun kokoisen U-mutkan kestävyys kärsi ja enemmän vielä L-mutkan moduulin.
Nyt mosaiikkipalan päälle tehtynä junaradat voivat olla ei-sitova/ei-kantava voima eli ne voivat vain lötköttää siinä päällä ja moduulien toisiinsa yhdistäminen käy vielä astetta helpommin.
Muutoin olisi varmaan jättänyt mosaiikkipalat vain korotettujen maastojen pohjiin, mutta junien vuoksi lähdin nyt väkisin tekemään tästä tällaista 9 tai 10 platen korkuista uutta mallia pohjiksi.

Lainaus
TheQ
Sinun käytössäsi mosaiikkipalat ovat varmaan kätevät mutta itse tykkään Moduverse moduulien SNOT-matematiikkaan sopivista luvuista. Uudessa versiossa moduulisi on 9 levyä korkea jolloin se ei suoraan sovi SNOTiin (10 olisi sopivampi) jolloin esim teiden ja SNOTilla toteutettavien vesiosuuksien monimuotoisuus kärsii kun käytettävä tila supistuu.

Niin, itse teen veden 16x16 plateilla, joten tästä ei tulene ongelmaa. Tiestä sen sijaan ei tuu ongelmaa, koska kun yhden palikan paksuisena tekee SNOT-tietä, niin se laitettuna nuppien päälle lepäämään asettuu juurikin nätisti 3 platen korkuiseksi ja sen saa "side stud brick" osilla vielä kiinni. Tästä mulla ei tainnutkaan olla tarpeeksi selkeää mallikuvaa. Eli lyhyesti, SNOT alueita en laita enää suoraan pöydän pinnalta alkamaan, vaan mosaiikkipalan tai platen päälle. Tällöin matematiikka pelaa taas nätisti.

Lainaus
TheQ
Minulla kävi myös mielessä että Moduversen vain ulkoreunalla toteututtu TECHNIC kehikko mahdollistaa myös isojen talojen tuennan TECHNIC palkeilla paremmin kuin mosaiikkiosa. Esim jos tekisin jotain isompaa seinää, voisin hyvinkin tehdä tuen seinälle TECHNIC palkeilla moduulin pohjatukeen asti. Mosaiikkipaloissa tämä ei ole niin mahdollista sillä TECHNIC palkeilla tehtävä tuki pitäisi ulottua moduulin ulkopuolelle. Pitää varmaan tehdä tästä asiasta jokin 3D malli että ideani tulee paremmin esille.

Juu, ymmärrän kyllä heti mitä tarkoitat. Tämä on totta. Ainoat kerrat kun olen tehnyt isompaa seinää on se peilipilvenpiirtäjä ja nyt DinoParkin muurit. Molemmat kyllä pysyivät hyvin pystyssä perusmoduulillakin ilman lisätukia.

Instagram/Erythron ¤

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/04/2021 19:29.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään