Technic 4x4 runko
Kirjoittaja Heppu 
Kirjoittaja
Viesti
avatar

Heppu

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Technic 4x4 runko - 25/09/2021 13:41
Technic-ajoneuvot taasen asialla, kuten yleensä... Tällä kertaa tavoitteet täysin teknisiä, ulkonäkö vielä päättämättä.

Tavoitteet:
  • Neliveto
  • Erillisjousitus joka pyörällä
  • Kauko-ohjattava
  • Ketterä & Nopea
Olen ennenkin tehnyt nelivetoisia autoja, mutta ne ovat aina olleet isokokoisia ja tätä myötä hitaita/ laivoja kääntymään. Halusinkin kokeilla saisinko nelivedon mahdutettua suht. pieneen pakettiin kompromisoimatta muita toimintoja, kuten jousitusta tai tasauspyörästöä. Ensimmäisenä koitin tehdä formula/buggy tyylistä jousitusta, mutta tähän oli hyvin hankala yhdistää jousitus + hyvä ohjaus.


Löysin netistä kiinnostavan konseptin, jossa etuakseli olisi jäykkä, mutta joustaisi yhtenä kokonaisuutena keskeltä. Näin itse akselilta saadaan karsittua yleensä sinne vaadittavat 2 kardaaniakselia kaventaen kokonaisuutta 4 palikkaa.



Alkuperäinen konsepti oli täysin digitaalinen ja heti huomasi, että tekijä ei ollut ikinä yrittänyt rakentaa ohjaustaan aidoilla palikoilla. Esim. maksimi ohjauskulma oli naurettavan pieni ja vanteet hinkkasivat joustettaessa runkoon. Tätä siis parantelin, ensin digitaalisesti odotellessa tarvittavien osien saapumista Bricklinkistä (Uudet 1 palikka kapeammin kiinnittyvät 2019 Land Rover vanteet) ja jatkaen tavallisesti pöydän ääressä. Dokumentoin kehitysversiot Studiolla, niin sai tuollaisen kivan gifin aikaan.



Toimintoina siis:
  • Oranssi: Veto
  • Vihreä: Ohjaus
  • Punainen: säädettävä ajokorkeus
Takomon etämiitissä taisi JK ehdottaa kokeilla nelipyöräohjausta paremman kääntyvyyden saamiseksi. Sitä peruja rakensin toisen samanlaisen akselin, ja kiinnitin yhteen koriin (alla versiot 4 ja 6)




Uusimmassa versiossa (6) koriin on liitetty moottorisointi. 2x PF-L moottoria vetoon ja PF-Servo ohjaukseen. Kori on liian painava PF-M moottorille ajokorkeuden säätöön, joten todennäköisesti tuo joutuu olemaan manuaalinen toiminto.
Alkuperäiset toiminnallisuuden tavoitteet toteutuvat, mutta ne vievät nyt niin paljon tilaa pienessä korissa, että siihen ei saa mahdutettua tavallista henkilöauton hyttiä penkkeineen. Täytyy yrittää joko keventää koria, tai miettiä mikä muunlainen ajoneuvo tämä voisi olla. Vaihtoehtoina on pyörinyt eri autonomisia autokonsepteja ja työmaalaitteistoa, esim. saksihissi. Kehitys saattaa jäädä vähän kesken, kun kokeilen tässä ideoida jotain syyskilpailuun!

Video WIP toiminnasta: YOUTUBE
avatar

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Technic 4x4 runko - 25/09/2021 21:25
Siinä on voittaja-auto Takomon RC#2-kisaan. Tehoa, vauhtia ja kääntyvyyttä. Jatka kehitystä sitten talvella ja ensi vuonna kilpailemaan taas.



Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube


avatar

Heppu

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Technic 4x4 runko - 29/10/2021 19:07
Katsotaan nyt miten päästään takomona taas kisailemaan ;). Mukana varmasti kyllä!

Jatkoa tälle ja takaisin alkutekijöihin! :P Vaikka kuinka hieno edellinen versio olikin, niin korkeuden sääntö vei liikaa tilaa. Periaatteessa sen olisi kai voinut jättää poiskin, mutta samalla tuli testatailtua vielä 2 nuppia kapeampaa runkoa. Sillä tiellä jatketaan ainakin nyt.



Tämä uusi akseli on niin kapea, että tasauspyörästö ei enää mahdu poikittain akselille, vaan pitää asettaa pitkittäin runkoon sen ulkopuolelle. Tämä toisaalta mahdollistaa funktiona lukkojen lisäämisen voimansiirtoon (punaiset osat). Samalla päätin jättää koko muutettavan ajokorkeuden pois tästä ja pitäytyä perinteisessä erillisjousituksessa. Pienenä vikana ohjaus (vihreät osat) on hieman epätasapainossa. Siinä ei ole horisontaalista liikettä, vaan pyörii akselin ympäri. Tästä syystä sisäkurvin rengas kääntyy vähemmän kuin ulkokurvin rengas. Näin pienessä rungossa se ei tosin haittaa merkittävästi, varsinkin kun kumpikin akseleista ohjautuu.



Korista on rakennettu pieni mockup ohjauksen testaamista varten. Systeemi on kuitenkin aika alkutekijöissä. Kuten näkyy, etu- ja taka-akselin tukirakenne on erilainen. Vasemmalla ensimmäisiä protyyppejä ja oikealla 2 nuppia lyhyempi versio joka samalla kiinnittyy muuhun runkoon paremmin. Sitäkin luultavasti vielä pitää kehittää hieman tukevammaksi. Toive on, että tarvittavat moottorit saa asennettua tähän koriin nätisti!
avatar

legorides

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Technic 4x4 runko - 30/10/2021 10:28
Jännä idea kääntää tasauspyörästö pitkittäin.
avatar

Heppu

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Technic 4x4 runko - 28/11/2021 16:57
Uusi päivitys ja taas täysin nollatekijöistä liikkeelle. Tällä kertaa toivottavasti viimeistä kertaa! Samalla näkee miksi halusin tämän ennemmin dokumentoida pajaketjuna, kuin vain valmiina ajoneuvona.

Edellisessä versiossa moottorien + patterirasian sijoittelu osoittautui todella hankalaksi. Varsinkin servomoottori, joka tulisi asettaa runkoon keskelle samalla mahduttaen kaikki tasauspyörästöt yms. Tätä kautta ideaksi nousi mitä jos moottorit olisikin renkaiden välissä? Näin saisi akseliväliä kavennettua, kun saa suuret moottorit sieltä pois.





Pitkän kehitysprosessin kautta on päädytty yllä olevaan muotoon. Auton leveys on sama ~18.5 nuppia renkaineen, mutta pituussuunnassa lyhentynyt ~10 nuppia. Nelipyöräohjauksesta jouduttiin luopumaan, mutta ketteryys on samaa luokkaa lyhentyneen akselivälin ansiosta.

Neliveto on toteutettu hyvin omaperäisellä tavalla, jossa tasauspyörästöt yhdistävät diagonaalisesti etu- ja takarenkaat ristiin. Perinteiset tasauspyörästöt kummallekin akselille osoittautuivat hankaliksi toteuttaa tällai pystysuunnassa rakentaessa, varsinkin jos halutaan kompaktia kokoa. Diagonaalisesti asetettuna varmistuu, että pito ei lopu vaikka jokin pyörä irtoaisikin maasta, joka tosin on ehkä epätodennäköistä kun suurempaan offroad-ajoon tätä ei ole suunniteltu. Samalla koriin mahtui tasauspyörien lukot, katsoo miten niiden liikuttelu valmiissa autossa lopulta toimii.

Välityssuhde on 1:1.25, ja käytetyllä yhdellä L-moottorilla ainakin ennen muuta korin lisäpainoa vääntö riittää ja kulkee kunnioitettavan nopeasti.



Kuvassa siis:
  • keltainen = ohjaus PF-Servo
  • violetti = veto PF-L:tä tasauspyörästöille
  • vihreä/sininen = veto tasauspyörästöiltä renkaille

Rakentaminen ja varsinkin ajoittainen purkaminen on ollut kyllä yhtä tuskaa. Rattaat on asetettu mahdollisimman pieneen tilaan ja valmiisiin frame-paloihin hyvän kestävyyden luomiseksi. Technic rakentamiselle ominaisesti jos jotain haluat muuttaa, pitää koko homma purkaa atomitasolle. Rakenustekniikat eivät ole kaikista ystävällisimpiä purulle, vaan vaatii välillä pihtejä jos haluaa purkua nopeuttaa :D
Täytyy ryhtyä miettimään minkä korin tämän rungon päälle rakentaisi. Lyhyt akseliväli antaa esim. Jeep viboja, mutta toisaalta sellaisia on Legoista rakennettu jo riittämiin.



Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 28/11/2021 17:35.

anttitu

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Technic 4x4 runko - 06/12/2021 12:16
Hieno systeemi tuo neliveto ja tasauspyörästö, muistuttaa pääosiltaan Audi Quattron nelivetoa torsen -tasauspyörästöllä. Toki alkuperäinen torsen - ei mahdollista enää ajoa jos yksi pyörä on ilmassa, sen takia monissa malleissa oli sähköinen tasauspyörästö tukena jo 90-luvulla.
Kulmittainen vedon välitys on taas enemmän haldexin peruja, mutta tässä näyttää yhdistyneen molemman järjestelmän hyvät puolet mekaanisella toteutuksella.


Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään