Technic-ajoneuvot taasen asialla, kuten yleensä... Tällä kertaa tavoitteet täysin teknisiä, ulkonäkö vielä päättämättä.
Tavoitteet:- Neliveto
- Erillisjousitus joka pyörällä
- Kauko-ohjattava
- Ketterä & Nopea
Olen ennenkin tehnyt nelivetoisia autoja, mutta ne ovat aina olleet isokokoisia ja tätä myötä hitaita/ laivoja kääntymään. Halusinkin kokeilla saisinko nelivedon mahdutettua suht. pieneen pakettiin kompromisoimatta muita toimintoja, kuten jousitusta tai tasauspyörästöä. Ensimmäisenä koitin tehdä formula/buggy tyylistä jousitusta, mutta tähän oli hyvin hankala yhdistää jousitus + hyvä ohjaus.

Löysin netistä kiinnostavan konseptin, jossa etuakseli olisi jäykkä, mutta joustaisi yhtenä kokonaisuutena keskeltä. Näin itse akselilta saadaan karsittua yleensä sinne vaadittavat 2 kardaaniakselia kaventaen kokonaisuutta 4 palikkaa.

Alkuperäinen konsepti oli täysin digitaalinen ja heti huomasi, että tekijä ei ollut ikinä yrittänyt rakentaa ohjaustaan aidoilla palikoilla. Esim. maksimi ohjauskulma oli naurettavan pieni ja vanteet hinkkasivat joustettaessa runkoon. Tätä siis parantelin, ensin digitaalisesti odotellessa tarvittavien osien saapumista Bricklinkistä (Uudet 1 palikka kapeammin kiinnittyvät 2019
Land Rover vanteet) ja jatkaen tavallisesti pöydän ääressä. Dokumentoin kehitysversiot Studiolla, niin sai tuollaisen kivan gifin aikaan.

Toimintoina siis:
- Oranssi: Veto
- Vihreä: Ohjaus
- Punainen: säädettävä ajokorkeus
Takomon etämiitissä taisi JK ehdottaa kokeilla nelipyöräohjausta paremman kääntyvyyden saamiseksi. Sitä peruja rakensin toisen samanlaisen akselin, ja kiinnitin yhteen koriin (alla versiot 4 ja 6)


Uusimmassa versiossa (6) koriin on liitetty moottorisointi. 2x PF-L moottoria vetoon ja PF-Servo ohjaukseen. Kori on liian painava PF-M moottorille ajokorkeuden säätöön, joten todennäköisesti tuo joutuu olemaan manuaalinen toiminto.
Alkuperäiset toiminnallisuuden tavoitteet toteutuvat, mutta ne vievät nyt niin paljon tilaa pienessä korissa, että siihen ei saa mahdutettua tavallista henkilöauton hyttiä penkkeineen. Täytyy yrittää joko keventää koria, tai miettiä mikä muunlainen ajoneuvo tämä voisi olla. Vaihtoehtoina on pyörinyt eri autonomisia autokonsepteja ja työmaalaitteistoa, esim. saksihissi. Kehitys saattaa jäädä vähän kesken, kun kokeilen tässä ideoida jotain syyskilpailuun!
Video WIP toiminnasta:
YOUTUBE