Kirjoitellaanpa tännekin tästä projektista. Alettiin Bisselan kanssa suunnitella yhteisteosta ensi kesän Finnconiin Tampereella. Aiheeksi valikoitui liikkuva kaupunki Mortal Engines -elokuvan ja kirjojen hengessä. Eli jotakin tämän tapaista:

Käytännön rajoitukset sanelevat, että meidän kaupunkimme lienee sieltä pienemmästä päästä oleva kylä. Sovimme Bisselan kanssa, että hän tekee kaupungin "keulan" ja minä taas "perän". Molempien osioiden alle tulee oma telaketjualusta. Ensimmäinen askel oli telaketjualustan suunnittelu. Mulla oli purkua odottelemassa puskutraktori 8275. Ihan alustavana kokeiluna purkasin siitä kaiken paitsi tela-alustan pois:

Konsepti toimii sinänsä. Telaketjuja piti kasvattaa pidemmiksi ja leveämmiksi ja kirkkaan keltaiset värit tietysti korvata tummemmilla sävyillä. Suunnittelin asiaa vähän pidemmälle studiossa:

Perusrakenne pohjautuu edelleen puskutraktoriin joskin melko reilusti muokattuna. Patterikotelo on upotettu keskelle alas. Keskustelimme Bisselan kanssa ja yhden moduulin leveys on ehkä vähän pieni. Kaupungin pohjan leveydeksi tulee n. 1,5 modua. Joskin kaupunki tulee kyllä rönsyilemään oli pohjan. Leveämpi kaupunki vaati visuaalisesti myös leveämmät telaketjut. Lisäsin niihin siis vielä yhdet ketjut. Rakenteesta tuli jo melkoinen himmeli:

Bisselalla oli hyvä ajatus, että telaketjut voisivat olla muutakin kuin pelkkää harmaata. Muiden sävyjen sekoittaminen joukkoon loisi kuluneempaa ja ruosteisempaa vaikutelmaa:

Voi olla, että lisään vielä reilusti tummanruskeaa niin, että siitä tulee ketjujen pääväri. Joku kämmi mulla kävi suunnittelussa ja telaketjujen pituus ei täsmännyt. Ketjut jäivät liian kireiksi ja jouduin madaltamaan ketjujen paluupuolta yhdellä nupilla.

En kuitenkaan pitänyt näiden litteämpien telaketjujen muodosta, vaan tein vielä muutoksen toiseen suuntaan ja korotin paluupuolta korkeammaksi. Samalla muutin keskiosan koneistoa kaksi nuppia ylemmäs niin, että maavara keskellä kasvoi.

Kaupungin pohjan olin ensin suunnitellut tekeväni 16x16 mosaiikkipohjista, mutta ne eivät olleet oikein tyydyttäviä. Jäykän rakenteen tekeminen vaatii, että levyjen saumoissa pitää olla plate ylä- ja alapuolella, jolloin tuntui, että mosaiikkipohjat eivät tuo mitään varsinaista lisäarvoa rakenteeseen. Sen sijaan päätin tehdä kaupungin pohjalle itsessään jäykän technic-palkkikehikon, jonka päälle tulee platekerros ja alapuolelle platet tiettyihin saumoihin.

Rakenne on erittäin jäykkä ja siihen on halutessaan helppo puhkoa reikiä sähköjohtoja tms. varten. Tosin voi olla, että sille ei ole tarvetta. Kokeilen varmaan telaketjualustan ajamiseen bluebrixxin akkukoteloa langattomalla yhteydellä. Jos itse kaupunkiin tulee sähköistyksiä, niin siellä saattaa sitten olla tuo power functions patterikotelo IR-yhteydellä.

Ajatus on, että kaupunki on helppo nostaa pois telaketjualustan päältä muutoksia, huoltoja ja pattereiden vaihtoa varten. Kaupungin pohja ei tule yhdelläkään nupilla kiinni, vaan tein koneiston päälle tilerakennelman, johon se paikoittuu tukevasti ja varsinainen kiinnitys tulee vain sivujen technic-osilla.

Telaketjualustaan alan olla aika lailla tyytyväinen. Koitan varmaan vielä nostaa kaupunkipohjaa nupin verran ylemmäksi niin, että telaketjuihin jää vähän enemmän rakoa. Sitten alkaisi itse kaupungin suunnittelu. Sen suhteen ideat jalostuvat pikkuhiljaa.