Mortal Engines - Liikkuva kaupunki
Kirjoittaja Skarpa 
Kirjoittaja
Viesti

Skarpa

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 03/02/2023 09:24
Kirjoitellaanpa tännekin tästä projektista. Alettiin Bisselan kanssa suunnitella yhteisteosta ensi kesän Finnconiin Tampereella. Aiheeksi valikoitui liikkuva kaupunki Mortal Engines -elokuvan ja kirjojen hengessä. Eli jotakin tämän tapaista:

Käytännön rajoitukset sanelevat, että meidän kaupunkimme lienee sieltä pienemmästä päästä oleva kylä. Sovimme Bisselan kanssa, että hän tekee kaupungin "keulan" ja minä taas "perän". Molempien osioiden alle tulee oma telaketjualusta. Ensimmäinen askel oli telaketjualustan suunnittelu. Mulla oli purkua odottelemassa puskutraktori 8275. Ihan alustavana kokeiluna purkasin siitä kaiken paitsi tela-alustan pois:

Konsepti toimii sinänsä. Telaketjuja piti kasvattaa pidemmiksi ja leveämmiksi ja kirkkaan keltaiset värit tietysti korvata tummemmilla sävyillä. Suunnittelin asiaa vähän pidemmälle studiossa:

Perusrakenne pohjautuu edelleen puskutraktoriin joskin melko reilusti muokattuna. Patterikotelo on upotettu keskelle alas. Keskustelimme Bisselan kanssa ja yhden moduulin leveys on ehkä vähän pieni. Kaupungin pohjan leveydeksi tulee n. 1,5 modua. Joskin kaupunki tulee kyllä rönsyilemään oli pohjan. Leveämpi kaupunki vaati visuaalisesti myös leveämmät telaketjut. Lisäsin niihin siis vielä yhdet ketjut. Rakenteesta tuli jo melkoinen himmeli:

Bisselalla oli hyvä ajatus, että telaketjut voisivat olla muutakin kuin pelkkää harmaata. Muiden sävyjen sekoittaminen joukkoon loisi kuluneempaa ja ruosteisempaa vaikutelmaa:

Voi olla, että lisään vielä reilusti tummanruskeaa niin, että siitä tulee ketjujen pääväri. Joku kämmi mulla kävi suunnittelussa ja telaketjujen pituus ei täsmännyt. Ketjut jäivät liian kireiksi ja jouduin madaltamaan ketjujen paluupuolta yhdellä nupilla.

En kuitenkaan pitänyt näiden litteämpien telaketjujen muodosta, vaan tein vielä muutoksen toiseen suuntaan ja korotin paluupuolta korkeammaksi. Samalla muutin keskiosan koneistoa kaksi nuppia ylemmäs niin, että maavara keskellä kasvoi.

Kaupungin pohjan olin ensin suunnitellut tekeväni 16x16 mosaiikkipohjista, mutta ne eivät olleet oikein tyydyttäviä. Jäykän rakenteen tekeminen vaatii, että levyjen saumoissa pitää olla plate ylä- ja alapuolella, jolloin tuntui, että mosaiikkipohjat eivät tuo mitään varsinaista lisäarvoa rakenteeseen. Sen sijaan päätin tehdä kaupungin pohjalle itsessään jäykän technic-palkkikehikon, jonka päälle tulee platekerros ja alapuolelle platet tiettyihin saumoihin.

Rakenne on erittäin jäykkä ja siihen on halutessaan helppo puhkoa reikiä sähköjohtoja tms. varten. Tosin voi olla, että sille ei ole tarvetta. Kokeilen varmaan telaketjualustan ajamiseen bluebrixxin akkukoteloa langattomalla yhteydellä. Jos itse kaupunkiin tulee sähköistyksiä, niin siellä saattaa sitten olla tuo power functions patterikotelo IR-yhteydellä.

Ajatus on, että kaupunki on helppo nostaa pois telaketjualustan päältä muutoksia, huoltoja ja pattereiden vaihtoa varten. Kaupungin pohja ei tule yhdelläkään nupilla kiinni, vaan tein koneiston päälle tilerakennelman, johon se paikoittuu tukevasti ja varsinainen kiinnitys tulee vain sivujen technic-osilla.

Telaketjualustaan alan olla aika lailla tyytyväinen. Koitan varmaan vielä nostaa kaupunkipohjaa nupin verran ylemmäksi niin, että telaketjuihin jää vähän enemmän rakoa. Sitten alkaisi itse kaupungin suunnittelu. Sen suhteen ideat jalostuvat pikkuhiljaa.

Heppu

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 03/02/2023 10:47
Okei nyt on menoa! innolla seuraan mitä tästä tulee.

Lähdemateriaali ei ole itselleni tuttu, mutta nyt noiden konseptikuvien kautta avautuu paremmin ainakin idea, minkänäköisiä kaupunkeja ollaan tekemässä. Vielä mietin mikä Lego-skaala tässä on ideana? Eli tuleeko kaupunkia asustamaan minifiguurit vai onko skaala tätä pienempää?

Tykkään kanssa monivärisistä telaketjuista. Tulee paremmin esiinniiden massiivisuus ja kuvastuu, kuinka mutaa yms. on jäänyt kiinni. Kannatan testaamaan ajettavuutta laittamalla painoja tyhjän rakennusalustan päälle, jottei myöhemmin huomata, että vääntö ei riitä painavan kaupungin siirtelyyn.

Onko siis idea, että te molemmat teette identtiset telaketjualustat, jotka voidaan sitten vielä liittää toisiinsa muodostaen yhden isomman megakaupungin, jota voidaan ajaa yhdestä kauko-ohjaimesta? Jos näin, niin tosi coolia!

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 03/02/2023 11:09
Mittakaavaksi tulee minifigumittakaava, eli tästä tulee ko. maailman mittakaavassa pikkukylä. Testasin kyllä tela-alustaa painon kanssa. Panin tuohon päälle ton vesitornimoccini, joka painaa varmaan viitisen kiloa. Sen kanssa pelaa vielä, mutta kääntyy jo vähän vaivalloisemmin. Meinasin vähän hieroa vielä välityksiä.

Meidän tela-alustoistamma ei ole tulossa identtiset. Bisselalla on tulossa vähän pidempää telaketjua ja erilaisella teknisellä rakenteella. Mutta joo, nämä liitetään sitten toisiinsa.Olisi hauska, jos kaupunki olisi ajettavissa yhdestä kaukosäätimestä, mutta se voi olla käytännössä vaikea toteuttaa. Moottoreita ja patterikoteloita tulee väistämättä useita ja niiden yhdistäminen saman säätimen taakse on haaste. Koko kaupungille tulee myös niin paljon pituutta, että paikallaan kääntyminen ei missään tapauksessa tule onnistumaan. Jos säädin olisi sellainen, että telaketjuja pystyy ajamaan nopeussäädöllä, voisi laajemmalla kaarella kääntyminen onnistua. Jos on mitään kokemuksia raskaampien legomallien ja useampien moottoreiden kauko-ohjauksesta, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.

EDIT: Tässä kun lueskelee niin yhdistelmän bluetooth peliohjain ja kännykkä brickcontroller 2.0 sovelluksella pitäisi ratkaista ongelma ja koko kaupungin saa yhdelle ohjaimelle nopeussäädöillä. Mun osiossa buwizz 2.0 + 2 PF XL moottoria ja Bisselalla PU hubi ja kaksi PU XL moottoria

Muokattu 4 kertaa. Muokattu viimeksi 04/02/2023 20:03.

Bissela

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 04/06/2023 19:31
Laitetaas omia kuvia "etuosasta" tähän jatkoksi, kun tulee olemaan samaa teosta.... *kurpitsa*

Tuollainen runko. Oma on vähän isompi kuin Skarpalla, mutta ei liikaa.

Testailua Takomon moduulilla, tässä 2 moduulia.

Omalla "modulla"....Kokoa vaivaiset 48 x 48 nuppia, tela näkyy pikkaisen reunoilta, mutta vähän luulen että leveyttä tulee lisää 2-4 nuppia. Keskelle telojen väliin tein paristokotelolle paikan ja sen eteen tulee "ramppi/laskusilta/ajosilta" tyyppinen rakenne, joka on helposti poistetttavissa huoltoa varten.

"Modu" osa on "kelluva" eli lepää painonsa varassa telaosan päällä, ainoastaan kaksi technic pinniä pitää kaupungin liikkumasta sivuttais suunnassa. Ja teloihin reunoille tulee naamiointi jottei rakenteen sisään näe.

==========================================

Työ = nälän tunteen ja rahan puutteen aiheuttama sarja pakkoliikkeitä!!

Hidee

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 04/06/2023 21:50
Näyttää mahtavalta! Kirjoja en ole lukenut, mutta leffa oli mahtavaa visuaalista tykitystä (ei puhuta juonesta mitään), joten huippua nähdä tämän projektin etenemistä.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 05/06/2023 12:04.

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 05/06/2023 11:49
Päivitetäänpäs omaltakin osalta. Mulla on edelleen leffa kattelematta. Shame on me :D. Otin kuitenkin kirjasarjan luentaan ja olen nyt menossa neljännessä, viimeisessä osassa. Kaupunki on edistynyt erityisesti suunnittelun ja tela-alustan osalta. Rakentelin vielä kertaalleen käytännössä koko telaketjuasetelman uusiksi. Olin tehnyt siihen niin monta muutosta, että se alkoi olla tarpeettoman monimutkainen himmeli, jota oli vaikeaa saada kunnolla jäykäksi. Se oli oleellista, koska halusin päästä eroon telaketjujen ulkosivuilla olevista tukirakenteista, jotka eivät omaan silmään näyttäneet hyviltä. Myös moottoreiden veto meni todella pitkän ja monimutkaisen voimansiirron kautta ja voimaa joutui matkalla kadoksiin. Tein pitkät koko telaketjualustan leveyden kattavat 5 nuppia korkeat ja 3 nuppia leveät poikkipalkit, jotka kantavat kuorman. Siirsin moottorit keskiosasta telaketjulenkkien keskelle. Tämä raktaisi suurimman osan ongelmista. Akkukoteloksi/kauko-ohjaukseksi tuli nyt Buwizz, jota ajan Brick Controller 2 -sovelluksen ja halpispeliohjaimen kautta. Brick Controlleriin saa samalle ohjaimelle paritettua muitakin moottoriohjaimia (Legon omaa tuotantoa tai muita valmistajia). Koko kaupungin ohjaus yhdelle ohjaimella siis onnistuu.

Video

Voimansiirto tuotti kuitenkin edelleen murheita. Telaketjulenkin sisällä on aika vähän tilaa ja koska moottorit ovat pitkittäin, joutuu siinä käyttämään kulmavälityksiä. Ne pelaavat hienosti kevyellä kuormalla, mutta kun modupohjan päälle lisäsi 5-10 kiloa painoa simuloimaan valmista kaupunkia, niin rattaat alkoivat joko hajota tai hyppiä hampaita. Kulmavälitys on sille erityisen herkkä. Tein pitkään töitä ongelman ratkaisemiseksi ja joka iteraatiokierroksella tuli pientä parannusta, mutta ei läpimurtoa. Optimaalista olisi, että alennusvälitykset tapahtuisivat mahdollisimman myöhään voimansiirrossa. Suurin hidastus mieluiten viimeiseen akseliin (ns. napavaihde). Silloin muiden akseleiden ja rattaiden ei tarvitse välittää niin suuria momentteja ja ne kestävät paremmin. Akseleiden pituuksista johtuen se ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska jouduin tekemään viimeisen akselin kaksiosaisena ja tuomaan molemmille oman vedon. 12-nuppinen akseli olisi liian lyhyt ja 16-nuppinen taas jäisi päistä törröttämään. En halua enää tehdä kaikkea uusiksi, joten päätin, että lyhennän 16-nuppiset akselit 14 nuppiin ja teen välitykset kuten haluan. Ketjussa viimeiseksi portaaksi jää silloin 36:12, eli 3:1 välitys. Kokonaisvälityssuhde on tässä suunnitelmassa 5:1, mutta sitä pystyy vielä halutessaan vähän säätelemään. Vaihtoehtoina ainakin 8:1, 3:1 ja 2,3:1. Videolla käytössä 2,8:1 kokonaisvälitys.

Voisi ehkä jälkiviisaana sanoa, että voimansiirto ei paljon yksinkertaistunut tela-alustan uudelleensuunnittelussa, mutta muu rakenne on kyllä huomattavasti parempi kuin aiemmin.

Välillä teki mieli pitää taukoa tela-alustahommista, joten aloin rakennella itse kaupunkia.
Ensimmäisenä otin työn alle kaupungin perustukset sen oikealla laidalla. Tässä kerroksessa myös iso jäähdytysyksikkö, jonka ritilän rakenteeseen olen aika tyytyväinen. Jokunen palikka pitää vielä vaihtaa oikean värisiksi kunhan BL-tilauksia tulee perille.

PS. En ole mikään erityinen HP-harrastaja, mutta Argus Voro oli pakko ostaa. Oli sen verran hyvin osuva asu post-apocalyptiselle romunkerääjälle.

Ja tosiaan, mun kaupunkipohjan koko on puolitoista moduulia, eli 32x48 nuppia. Kaupunki tulee toki leviämään pohjan yli.

Muokattu 5 kertaa. Muokattu viimeksi 05/06/2023 14:17.

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 05/06/2023 12:36
Mainiota! Tätä on hauska seurata miten edistyy ja ihmetellä...

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 26/06/2023 20:12
Jatketaanpa tarinaa. Seuraavaksi sijoitin paikalleen ornitopterin laskeutumisalustan. Itse alusta ja lenturi mulla on ollut valmiina jo pitkään. Halusin tehdä laskeutumisalustaa kannattelemaan massiivisen betonisen holvikaaren. Testailin aikani erilaisita tapoja rakentaa sellainen ja päädyin sitten tekemään kyljet wedge plateista snottirungon ympärille. kylkien väli on täytetty 2x2 tileillä, jotka on sidottu paikoilleen vaihtelevilla tavoilla. Paikoin nämä tilet ovat kiinni enemmän pyhällä hengellä kuin muulla, mutta pysyvät itse asiassa yllättävän tukevasti aloillaan. Sijoitus on toki suojaisa.

Laskeutumisalustan viereen syntyi kaupungin ensimmäinen asuintalo - keskiaikaishenkinen tai Tudorilainen torni.

Tältä sivulta katsoen seinät ovat erittäin pelkistetyt johtuen siitä, että tämä on moduulin rajapinta, jota vasten Hansin puolisko kaupungista tulee. Voi olla, että portaiden ja kulkutason alla olevat säiliöt eivät jää ollenkaan näkyviin, mutta halusin silti tehdä ne sinne, että muutoin turhilla portailla on joku funktio. Tornin seiniin on haettu erilaista yksityiskohtaa ja tekstuuria muotopalikoilla ja pystyyn kasatuilla jumpereilla. Haasteena oli tehdä mustat palkit ja muut detaltjit riittävän pieninä ja siroina, ettei torni näytä leikkimökiltä. Sen pohja kun on kuitenkin vain 8x8 nuppia.

Jotta kaupunki ei joudu täysin epätasapainoon, piti vuorotella eri puolille tulevia rakennuksia. Kaupungin vasemmalle laidalle syntyi kaupungin toistaiseksi suurin rakennus: punatiilinen teollisuushalli, jossa avattava katto. Hallin julkisivu sai jonkin verran vaikutteita Kotkan kirkosta. Hallin vieressä on korkea teräsrakenteinen nosturi. Teräsrakenteisiin olen oikein tyytyväinen.

Nosturi on lähdes suoraa lainaa nimimerkiltä de-marco:
[www.flickr.com]

Alun perin sen piti oll amulla enemmän placeholder, että tähän pitää suunnitella jotain omaa, mutta sitten aikataulupaineet iskivät pahasti päälle. Punatiilihallin edessä olevan levikkeen hohtavan virheettömään ulkonäköön en ollut tyytyväinen, joten koitin sitten mennä siinä vähän rikkonaisemmalla tyylillä. Tiedä sitten tuliko turhankin kirjava.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 29/06/2023 02:21.

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 28/06/2023 17:03
Seuraavaksi kaupunkiin syntyi toinen Tudor-henkinen asuintalo.

Laskeutumisalustan kulkutasolla hierotaan vanhatekudiiliä.

Talon vesisäiliö aiheutti vähän päänvaivaa. Ensimmäinen rakenne oli turhan heiveröinen.

Jokainen lauta oli käytännössä vain yhdellä nupilla kiinni jokasuunnan snoteista ja 1x1 plateista koostuvassa ytimessä. Kehittelin sitten monihaaraisemmat kerrokset niin, että kunkin laudan sai kiinni useampaan kerrokseen. Muoto ei ole absoluuttisen täydellinen. Saranoilla tehdyt välisakarat jäävät ehkä neljännesplaten pääsakaroita lyhyemmiksi. Riittävän hyvä kuitenkin.

Tämä talo kuten tornikin on tehty ulkonäkö edellä ilman sisätiloja, joten seinärakenteista voi vapaasti tehdä ylipaksut, että saa halutut yksityiskohdat toteutettua.

Kulkuaikakausi on sen verran aggressiivista aikaa, että aseistustakin tarvitaan

Lähes viimisenä silauksena kaupunki sai vielä vähän kaivoslaitteistoa, eli poran ja kauhakuljettimen. Aikataulupaineista johtuen mekaniikat jäivät nyt motorisoimatta.

Rakentamisessa tuli loppuvaiheessa aika lailla kiire, koska lomasuunnitelmat muuttuivat hieman. Tulen kesälomareissusta takaisin suoraan Finnconiin, joten jätin kaupungin puolikkaan Bisselan hellään huomaan ja otin mukaan vain muutaman valikoidun osion viimeisteltäväksi. Tämä on ollut kaikkien aiikojen uurin ja monimutkaisin legoprojektini, joten olen iloinen, että sain kuin sainkin sen ajoissa kasaan. Projekti on opettanut paljon!

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 28/06/2023 18:33.

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 28/06/2023 18:51
Tämän teoksen soisi kiertävän monta näyttelyä! Älä vaan pura sitä lähiaikoina...

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Heppu

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 28/06/2023 18:52
Odotan kyllä innolla nähdä tämän Finnconissa, varsinkin jos tämän massivisen kaupungin pitäisi vielä liikkuakin. Huh huh!

Kokonaisuuden kauneus selkenee vasta, kun näkee kaikki yksityiskohdat loksahtaneeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Bissela

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 29/06/2023 07:02
Lainaus
JK
Tämän teoksen soisi kiertävän monta näyttelyä! Älä vaan pura sitä lähiaikoina...

Itse olen miettinyt et tuotais ainakin PiiPoon näyttelyyn syksyllä. Tämän paikka siinä yhteisteoksen "sisällä"??
Mutta mitään päätöksiä ei olla tehty jatkon suhteen.

Lainaus
Heppu
Odotan kyllä innolla nähdä tämän Finnconissa, varsinkin jos tämän massivisen kaupungin pitäisi vielä liikkuakin. Huh huh!

Vähän epäilen että liikkuuko... *virnistää* Skarppa kokeili kaupungin kanssa, niin nykyinen vetotapa antaa jo vähän periksi painon takia ja oma osuus tulee olemaan hieman isompi, joten...

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 30/06/2023 09:48
Eipä mulla ainakaan ole erityistä kiirettä tätä purkaa. Itse en kyllä pääse Piipoo Helsinkiin. Tuo voimansiirron ongelma mulla on kyllä tarkoitus ratkaista, jolloin mun puolikasta pystyy ajelemaan, mutta kokonainen kaupunki saattaa olla kunnianhimoinen haave.

Bissela

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 30/06/2023 10:41
Lainaus
Skarpa
Tuo voimansiirron ongelma mulla on kyllä tarkoitus ratkaista, jolloin mun puolikasta pystyy ajelemaan, mutta kokonainen kaupunki saattaa olla kunnianhimoinen haave.

Voi olla tosiaan haaste, varsinkin kun kahdessa osassa kaupunki...telarunko pitäis olla yhtenäinen kokonaisuus, sitten varmaan mahdollista...

Skarpa

Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 02/08/2023 13:00
Tässäpä muutama kuva valmiista teoksesta.

Sain myös tuossa viikonloppuna viimeinkin katsottua elokuvan. Ennakkovaroitusten perusteella tiesin olla odottamatta siltä turhan paljon, mutta oli silti vähän surullista, miten oikeasti hyvä kirja ja vielä paremman kirjasarjan edustaja on päätynyt suhteellisen huonoksi elokuvaksi. Erityisen surullista siitä tekee se, että elokuva ei silti ole mikään umpisurkea kötöstys, vaan siinä on paljon kohdallaan ja oikeissa käsissä siitä olisi voinut pienehköillä muutoksilla tulla hyväkin. Visuaalisesti elokuva on oikeasti hieno ja tavoittaa hyvin kirjojen maailman. Ongelmat ovat rytmityksen, hahmojen käsittelyn ja paikoin käsikirjoituksen puolella. Erityisesti Hester Shaw on saanut aika rankan Hollywood -kiiltokuvakäsittelyn. Yleisesti ottaen juonenkuljetus mahtipontisella musiikilla ryyditetystä toimintakohtauksesta toimintakohtaukseen etenee niin ripeästi, että hahmoihin tutustumiselle ja tarinan kaarille ei juuri jää aikaa. Alkupuoli elokuvasta etenee suhteellisen uskollisesti kirjan mukaan, mutta loppua kohden elokuvan käsikirjoitus on vedetty ihan uusille urille ja tehdyt ratkaisut ovat yksinkertaisesti kamalia. Samalla on tuhottu mahdollisuudet tehdä jatko-osia lähellekään kirjoille uskollisina, mutta rehellisyyden nimissä elokuvajatko-osia tuskin tullaan näkemään. Kaiken tämän sanottuani suosittelen kirjasarjaa (suomeksi Liikkuvat kaupungit) lämpimästi ainakin fantasiakirjallisuuden ystäville.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 02/08/2023 13:02.
Aihe: Re: Mortal Engines - Liikkuva kaupunki - 03/08/2023 17:03
Vaikuttava MOC. Kansainvälistä tasoa *iskee silmeen* Tulee mieleen vanha kunnon Crawler Town joka on ollut meikäläiselle yksi legendaarisimmista LEGO-teoksista jo ihan sieltä harrastuksen alkuvuosista alkaen. Tässä on paljon samaa.

~BK~

"Ei sinun tarvitse kaikkea saada. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?"

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään