[Suomalainen kaupunki] Junarata
Kirjoittaja TheQ 
Kirjoittaja
Viesti

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: [Suomalainen kaupunki] Junarata - 20/03/2023 00:06
Eiköhän se olisi aika minun pyöräyttää pystyy ketju, jossa käyn läpi Suomalainen Kaupunki -yhteisprojektin osuuteni. Minun osuuteni ovat hieman erikoiset tällä kertaa ja niiden lopullinen määrä ei ole vielä taattu joten kirjoitan nyt tässä ketjussa vain tärkeimmästä osuudestani yhteisprojektiin eli juna-rata.

Eeron aikaisemmin lähettämän suunnitelman mukaisesti olen varannut vasemmasta laidalta ison juna-radan ympäriltä pari suoraa pätkää ja kulmat. Lähtöajatus junaradasta minulla ja Heikki24:llä lähti jo ennen korona-aikoja kun juteltiin miten hän haluaisi tehdä ison junaradan, jolla voisi ajaa isompia / realistisempia junia. No ajatus vähän kasvoi ja kun Heikin rata-alue alkoi olemaan sen 40-50 moduulia pitkän, olin jo varautunut tekemään toiselle puolelle vastaavan pitkän suoran (suoraa rataa on edelleen iso kasa käyttämättä, hihkaiskaa jos joku haluaa aseveli-hintaan ostaa *iskee silmeen* ) ja isot leveät 90-asteen reunat. Onneksi tuli mukaan uusia junahulluja ja Spot ja Roadstar ovat nyt tulossa tekemään toisen pitkän suoran jolloin minun harteilleni jäävät nuo "pienet suorat"... jotka ovat edelleen usean metrin pituisia.

Olen jakanut rata-alueeni kahteen osaan, Jokeen ja Suohon. Nämä vesikot ovat rataosuuksien visuaaliset kiinnekohdat ja koetan panostaa niiihin. Rata itsessään on tismalleen samalla korolla kaikkialla joten mitään siltoja ei tule mutta koetan sitten visuaalisesti erotella radan "penkereelle" sopivissa kohdin. Ylläolevan suunnitelma on nykyinen hyvin karkea suunnitelmat Joki osuudesta eli keskelle tulee matala joki, jonka pengerretty rata halkoo. Joen vasemmalle puolelle tulee havumetsää ja ehkä enemmän korpimaisemaa ja sinne olen suunnitellut laittaa kuntoon suomalaisen mörkömetallibändin videon kuvaukset kommelluksinneen (työkaverini soittaa Verikalpa-yhtyeessä oululaista mättöä joten sieltä tämä ajatus tuli). Joen oikealle puolelle tulee puistomaisempaa osuutta sillä rata-alue lähestyy Spotin Helsingin päärautatieaseman tyylistä asemarakennusta, jonka eteen uumoilen tekeväni torin-tapaisen.

Suon puolelta löytyy keskeltä suoalue pienine lampineen. Tämän puolen ideointi on vielä vähän kesken ja ehdotuksia otetaan vastaan! Ainakin marjastajia meinasin laitella mettään kyykkimään ja kenties jotain rataan liittyvää infraa?

Näistä lähdetään nyt liikkeelle!

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Heppu

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: [Suomalainen kaupunki] Junarata - 20/03/2023 20:56
Yleisenä elementtinä suon poikki voisi laittaa kulkemaan pitkospuita.

Ja muina yksityiskohtina:
  • Suo, kuokka ja Jussi
  • Suopotkupallo-ottelu
  • Väinämöinen soittelemassa kanteleella Joukahaista suohon

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 20/03/2023 22:00.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään