Kotkan Punainen talo
Kirjoittaja Skarpa 
Kirjoittaja
Viesti

Skarpa

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Kotkan Punainen talo - 04/10/2023 11:03
Ajattelin aloitella uutta projektia, joka on ollut mielessä jo jonkun aikaa. Tarkoitus olisi rakentaa Kotkan kuuluisa "Punainen talo", eli osoitteessa Satamakatu 2 sijaitseva kaunis punatiilinen 1920-luvulla valmistunut rakennus, jossa on alun perin käsittääkseni ollut rautatieläisten asuintoja. Kuuluisan talosta tekee siinä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa toiminut Suomen tunnetuin bordelli (nimellisesti hotelli). Nyttemmin talo on taas asuinkäytössä ja se on täysin kunnostettu melko rapautuneesta ilmeestään. Kunnostuksen yhteydessä yläkertaan on tehty huomattavasti aiempaa suuremmat asunnot, joita varten katolle on lisätty neljä uutta lyhtyikkunaa. Minun tarkoitukseni on tavoittaa talo alkuperäisessä muodossaan. Sinänsä voisi itse asiassa olla mielenkiintoista pyrkiä 90-luvun likaiseen ja rapautuneeseen lookkiin, mutta katsotaan.

Mulla on toistaiseksi sen verran pienet palikkavarannot, että isommat projektit etenevät yleensä niin, että suunnittelen mallin kohtalaisen pitkälle Studiossa ja alan sitten hankkia tarvittavia palikoita. Tässä ensimmäinen Studiovedos aiheesta. Tavoitteena oli alkuun muodostaa jonkinlainen kokonaisuus, jotta pääsee arvioimaan mittasuhteita. Matkalla on toki tullut mietittyä rakenteitakin, mutta ne ovat monessa kohtaa keskeneräisiä. Studiossa on helppoa ja kätevää ripustaa palikoita ilmaan tai panna niitä sisäkkäin. Detaljeja luonnollisesti puuttuu paljon.

Talo lienee vielä ainakin kaksi nuppia liian lyhyt. En ole juurikaan mittaillut mitään, vaan olen rakentanut kuvista silmämäärällä. Renderiä ja valokuvaa vierekkäin verratessa tällainen on helppo huomata.

Tästä neljän kuvan sarjasta ensimmäisessä valokuvassa näkyvät myöhemmin lisätyt lyhtyikkunat. Viimeisessä kuvassa alkuperäinen rakenne. Näissä kuvissa näkyy muutama kehityskohde: Lyhtyikkunat ovat legomallissa liian järeät. Pitää miettiä niille sirompi rakenne. Ikkunoiden puitejako on väärä. Valmiilla legoikkunoilla oikeaa ei saa toteutettua. Koitin mietiskellä palikoista rakennettua puitejakoa, mutta en toistaiseksi saanut aikaan mieleistä. Päätyseinän ikkunat ovat legomallissa ylikokoiset. Harmillisesti 1x3 holvikaarta ei ole saatavissa tummanpunaisena. Tekemiäni värivalintoja katon ja seinien suhteen voi kyllä kyseenalaistaa. Tuossa kunnostetussa ja pestyssä asussa seinät ja katto ovat lähes saman sävyiset. Halusin kuitenkin tehdä ne eri väreillä. Se tekee mallista mielestäni monipuolisemman ja mielenkiintoisemman näköisen.

Kenties kaikkein keskeneräisin kuvakulma. Isojen valkoisten koristelaattojen toteutus mietityttää. 2x3 tilet snotissa olisivat liian korkeita. Palikka+jumpperi on hyvä korkeus, mutta puolen nupin siirto tuottaa erityisesti talon kulmissa vaikeasti täytettäviä kolosia. Toki nuo voisi tehdä vain pinnan tasoon eri värillä, mutta se olisi tylsä ratkaisu. Pääoven ympäristo ei ole vielä lähelläkään toteutuskelpoista mittasuhteiden tai rakenteen puolesta. Ikkunoille parempi koko voisi olla 1x3x2 snotattuna, jolloin varmaan koko ovea ympäröivä seinäpinta kannattaisi tehdä snottina. Oven sivuilla olevien ja rappukäytävän ikkunoiden puitejako pitää ehkä tehdä tarrana laseihin.

Muokattu 4 kertaa. Muokattu viimeksi 09/10/2023 11:45.

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 04/10/2023 12:49
Mielenkiintoinen projekti ja haaste detailijen kanssa. Nää on just sellaisia mitä itse rakentaa sen 8 kertaa palikoilla ennenkuin löytyy sopiva ratkaisu. Studiota kun en ole koskaan käyttänyt mihinkään.

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Skarpa

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 08/11/2024 16:23
Jahas, kirjoitellaanpa tännekin pitkästä aikaa. Suunnitelmaa on tullut viilattua monen yksityiskohdan suhteen. Tässä esillä iteraatiokierrokset muutamasta kohteesta.

Lyhtyikkunan yksityiskohdat ja kattorakenne:

Versio 1:

Vähän turhan raskas ja ei käytännössä toteuttamiskelpoinen. (osat menevät ristikkäin/sisäkkäin 3D-mallissa)

Versio 2:

Räystäs ikkunan päällä liian pitkä ja päätykolmio ruma

Versio 3:

Tähän olen tyytyväinen

Pääovi:

Versio 1:

Mittasuhteet vähän joka kohdassa päin honkia. Ikkunat liian pienet.

Versio 2:

Paremmat mittasuhteet. Paremman kokoiset ikkunat. Ikkunoiden syvennykset puuttuvat.

Versio 3:

Paras tähän mennessä, vaikkakaan ei täydellinen. Ruutujaon toteutan teippiraidoilla ikkunalaseihin.

Asiaa pohdittuani totesin, että hyvässä alkuperäiskunnossa legomalli on vähän turhankin kliininen ja tylsä. Muistan talon lapsuudestani ränsistyneenä ja "pahamaineisena". Päätin, että koitan tavoitella sitä aikaa.

Piha-alue vaatii vielä kehittelyä samoin kuin umpimaa korkean jalkakäytävän alla.

Vielä yhtenä mainintana: Tänä syksynä oli niin hieno ruska ja ihailin "liukuvärjättyjä" vaahteroita, että päätin yrittää tavoittaa sen efektin legoilla. Alun perin talon päässä kasvava puu oli ihan vain vihreällä lehvästöllä.

Puun lehvästön rakenteeseen on otettu vinkkiä Brick TREn hyvästä ohjeesta instassa. Runko vain aika paljon järeämpänä. Noita varrellisia kolmilehtiä on vain rajallisella värivalikoimalla, joten saadakseni enemmän ruskan sävyjä jouduin ottamaan mukaan platemallin lehtiä.

Versio 1:

Vähän turhan äkkinäinen värisiirtymä.

Versio 2:

Parempi. Latvus vähän turhan ruskeasävyinen. (eikä noita platelehtiä edes ole saatavilla dark orangena)

Versio 3:

Tähän olen aika lailla tyytyväinen.

Näköjään mulla menee osapuilleen kolme iteraatiokierrosta saavuttaa tyydyttävä tulos. Talo alkaa olla sillä mallilla, että palikoita voi alkaa laittaa tilaukseen. Pohjaa aloinkin jo rakennella.

Muokattu 5 kertaa. Muokattu viimeksi 09/11/2024 09:01.

ShavenWookie

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 08/11/2024 23:01
Upea projekti. Tykkään siitä että on näinkin tarkkaan esikuvan mukaiseksi tarkoitus tehdä. Halkeamat seinissä ja pieni kuluneisuus tuo realismia. Toivottavasti tämän näkee joskus ihan valmiinakin. Onnea rakentamisen kanssa!

Acticis

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 09/11/2024 11:09
Hyvin dokumentoitu työstöprosessia. Lopputulos on varmasti hyvä.

Mun silmääni nuo pääsisäänkäynnin ympärillä olevat ikkunat saisivat olla hieman korkeammalla. Oven ja ikkunoiden yläreunan suhde on enemmän silmään pistävä asia kuin noiden valkoisten koristeneliöiden.

Tein nopeahkon luonnoksen tästä.

Vedin samalla niitä koristeneliöitä sisään headlight-osilla ja kääntämällä snottauksen suuntaa. Lisäsin myös oviaukon yläpuolisen kaaren ulkonevaksi.

Ihan jokaista kiinnityspistettä en studiomalliin laittanut, mutta kyllä nuo offsetissä olevat palikat kiinni saa. Laittele whatsapissa viestiä jos haluat tämän tiedoston ja katsoa saisiko tästä ideaa.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 09/11/2024 11:13.

Skarpa

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 09/11/2024 14:17
Lainaus
Acticis
Hyvin dokumentoitu työstöprosessia. Lopputulos on varmasti hyvä.

Mun silmääni nuo pääsisäänkäynnin ympärillä olevat ikkunat saisivat olla hieman korkeammalla. Oven ja ikkunoiden yläreunan suhde on enemmän silmään pistävä asia kuin noiden valkoisten koristeneliöiden.

Tein nopeahkon luonnoksen tästä.

Vedin samalla niitä koristeneliöitä sisään headlight-osilla ja kääntämällä snottauksen suuntaa. Lisäsin myös oviaukon yläpuolisen kaaren ulkonevaksi.

Ihan jokaista kiinnityspistettä en studiomalliin laittanut, mutta kyllä nuo offsetissä olevat palikat kiinni saa. Laittele whatsapissa viestiä jos haluat tämän tiedoston ja katsoa saisiko tästä ideaa.

Onhan toi selkeästi paremman näköinen kuin mun viimeisin versio. Mulla on ollut sokea piste oven ja ikkunoiden keskinäisen korkeuden suhteen, mutta joku siinä mun versiossa vielä tökkäsi silmään ja tuotti fiilksen, että "Tämän pariin on palattava". Silmä huomaa kyllä, kun jotain on väärin vaikkei sitä heti osaisi nimetäkään. Siinä auttaa usein, kun antaa homman levätä aikansa ja palaa siihen sitten uusin silmin, tai kun saa palautetta muilta. Otan mielelläni studiofilen vastaan. antti(piste)alajuuma(ät)gmail(piste)com Tarkasti oot kopioinut mun keskeneräisen hahmotelman portaan reunuskivestä :D Mutta mistäpä niistä toisen työssä tietää, mikä on tarkoituksellista ja mikä ei.

Edit Tosta, miten välillä on sokea piste johonkin asiaan tuli mieleen, että vähän aikaa sitten korjasin rappukäytävän katon korkeuden. Valokuvissa se nousee ihan selvästi pääkaton taitteen korkeudelle. Varmaan olin ehkä aikanaan suunnitellut pihan puolen julkisivua ennen kuin oli katto paikallaan, niin oli mennyt läpi sormien.

Muokattu 4 kertaa. Muokattu viimeksi 21/11/2024 15:30.

FullBrickDev

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 21/11/2024 14:08
Mukavaa, että olet dokumentoinut prosessia! Aika tarkasti olet toteuttanut tuota, nyt kun näkee miten teos on muuttunut eri versioiden mukana. Etenkin oven edustan muokkaamisesta huomaa, että tähän on käytetty paljon aikaa. Onko tämä tulossa Pii Poon näyttelyihin valmistuttuaan?

- Juho

Skarpa

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 21/11/2024 15:44
Lainaus
ShavenWookie
Upea projekti. Tykkään siitä että on näinkin tarkkaan esikuvan mukaiseksi tarkoitus tehdä. Halkeamat seinissä ja pieni kuluneisuus tuo realismia. Toivottavasti tämän näkee joskus ihan valmiinakin. Onnea rakentamisen kanssa!

Lainaus
FullBrickDev
Mukavaa, että olet dokumentoinut prosessia! Aika tarkasti olet toteuttanut tuota, nyt kun näkee miten teos on muuttunut eri versioiden mukana. Etenkin oven edustan muokkaamisesta huomaa, että tähän on käytetty paljon aikaa. Onko tämä tulossa Pii Poon näyttelyihin valmistuttuaan?

Kiitoksia ystävällisistä sanoista! Kyllähän tämän suunnitteluun on aikaa mennyt ja tulee vielä menemään. Mutta tällainen tietyn esikuvan mukaan rakentaminen on jotenkin tosi hauskaa ja tyydyttävää. Piipoon näyttelyissä tulee käytyä harvakseltaan, kun koko viikonlopun menot on välillä hankalia järjestää, mutta kyllä tämä valmistuttuaan tulee johonkin näyttelyyn varmasti kuskattua, eikä ole tarkoitus purkaa vaan ruveta sitten pikkuhiljaa miettimään seuraavaa kohdetta. Katsotaan minkälainen kokoelma Kotkan rakennuksia kertyy.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Kotkan Punainen talo - 13/02/2025 23:24
Erittäin hieno projekti! Itse rakennus rakenteineen ja historioineen on mielenkiintoinen ja diggaan itse niitä projekteja, joissa toistetaan jotain oikean maailman asiaa ja saadaan asioille kontekstit. Toki realismin kanssa flirttailu on vähän kaksiteräinen miekka LEGO palikoiden suhteen kun kaikkea ei voi eikä kannata 1:1 suhteessa imitoida vaan aina joutuu vähän pelkistämään. Miniland-skaalallakin olen taloja rakentanut ja vaikka siinä saa pinta-alaa johon detaljia mahtuu niin siinä alkaa olla jo liian isoja elementtejä ja yksityiskohtia kyseessä että niiden toisto on puuduttavaa rakentajalle. Minifiguuri-skaala toimii paremmin mutta se sitten tuo omat tyylilliset haasteet.

Hienoa nähdä Studion käyttöä siinä parhaimmassa käyttötapauksessa eli iterointi ja eri versioiden vertailu. Toki se oikeillakin palikoilla onnistuu mutta Studiossa se on luontevampaa ja helpompaa kuin se, että rakennat palikoilla X versiota samasta aiheesta ja sitten vertailet niitä. Varsinkin puun värityksen muutos ja talon "ränsistyttäminen" ovat hienoja ja toimiva versiointeja!

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään