Linnan '3D-malli'
Kirjoittaja JHP 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 00:58
Hei!

Monen vuoden ihmettelyn ja muutaman Lego-messun jälkeen inspiroiduin Turun tapahtumasta sen verran, että päädyin nyt avaamaan omaa projektiani. Taustoja sen verran, että en koe itseäni varsinaisesti vakavaksi Lego-harrastajaksi, vaikka rakentelu on kivaa sekä lasten kanssa että yksin. Eniten kuitenkin tulee leikittyä Lego Studio 2.0 -ohjelmalla ja sillä olen suunnitellut otsikon mukaista linnaa.

Taustana itse työlle on 'ykkösharrastukseni' historianelävöitys, puuhastelen eri aikakautisten vaatteiden ja varusteiden kanssa, pääpainon ollessa 1300-luvun lopun Suomi, tai siis Ruotsin valtakunnan Itämaa. Linnoja tulee kierrettyä aina mahdollisuuksien mukaan ja Turun linna on tullut hyvinkin tutuksi. Linnoissa kiehtoo niiden historian ja niissä asuneiden ihmisten lisäksi se, miten niitä rakennetaan vuosisatojen kuluessa, yleensä vanhan rakenteen päälle tai ympärille laajentaen.

Piirtämällä ei korkeuserot ja erilaiset muodot oikein meinaa hahmottua, joten joitakin vuosia sitten rupesin rakentelemaan mieleistäni linnaa ensin Lego Digital Designerilla ja nyt Lego Studio 2.0:lla. Mittakaavaksi valikoitui varmastikin hyvin erikoislaatuinen 'yksi levynpaksuus on yksi jalka', jolloin saa helposti monenlaisia portaikkoja ja holvatun oven yläosaksi käy 1x3 kaaripala. Mittakaava ei mahdollista kovinkaan tarkkoja yksityiskohtia, mutta sängyillä, pöydillä ja kaapeilla saanee esitettyä salien, tupien ja kamarien käyttötarkoituksen.

Olen jonkin verran keräillyt ns. vanhaa harmaata, sillä se miellyttäisi silmää paremmin kuin uudempi siniharmaa. Olen ajatellut eri väreillä kuvata enemmänkin sitä, mistä materiaalista ja mihin rakennusvaiheeseen mikäkin osio liittyy, mutta jos palojen haaliminen käy kovin vaikeaksi, mennään siniharmaalla, tumman siniharmaalla ja parilla ruskealla, sekä laatta- ja ruokokattojen ja kalkitun seinän värejä kuvaavilla paloilla.

Linna lähtee historiallisten linnojen tapaan sydäntornista, siihen liittyvästä linnanpihasta portteineen ja torneineen ja talousrakennuksineen ja laajenee oikeiden linnojen tapaan lisäkerroksilla ja esilinnoilla ja sen sellaisella. Jos kuitenkin ns. alkuperäisestä rakennusvaiheesta aloittaisi, jolloin sydäntornilla olisi kokoa 15*15 nuppia ja korkeutta 20-30 palaa. Sydänlinna (huom. eri asia kuin sydäntorni) olisi kooltaan 50-60 nuppia kanttiinsa ja koko työllä olisi kokoa satakunta nuppia kanttiinsa ja kaikkinensa korkeutta 50-60 palaa.

Miltä tämmöinen projekti kuulostaa, onko mittakaava kovinkin kerettiläinen? Mistä paloja kannattaisi hankkia tai onko jollain foorumilaisella etenkin vanhaa harmaata myydä? Linna sijaitsee jyrkällä kalliolla, onko sellaisen rakentamiseen valitsemassani mittakaavassa jotain vinkkejä? Ja ehkä olennaisimpana, miten palasiksi purettavuus kannattaa toteuttaa, jotta linnan sisälle voi katsella? Kerros kerrokselta, tarpeellisia paloja tornien kyljistä tms. avaamalla? Koko linna osiksi viipaloimalla?

- JHP

P.S. Egypti, Harry Potter -maailman laajennukset ja etenkin Sadun upea jääkuningatarpuku olivat Turussa upeita ja hienoa ja inspiroivaa oli jälleen jutella harrastajien kanssa ja nähdä hienoja Lego-maailmoja ja tarinoita.

Acticis

RY:n jäsen

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 08:38
Lainaus
JHP
Olen jonkin verran keräillyt ns. vanhaa harmaata, sillä se miellyttäisi silmää paremmin kuin uudempi siniharmaa. Olen ajatellut eri väreillä kuvata enemmänkin sitä, mistä materiaalista ja mihin rakennusvaiheeseen mikäkin osio liittyy, mutta jos palojen haaliminen käy kovin vaikeaksi, mennään siniharmaalla, tumman siniharmaalla ja parilla ruskealla, sekä laatta- ja ruokokattojen ja kalkitun seinän värejä kuvaavilla paloilla.
[/quote]
Kuulostaa oikein hyvältä ja havainnollistavalta.

Lainaus
JHP
Miltä tämmöinen projekti kuulostaa, onko mittakaava kovinkin kerettiläinen?
Eiköhän jokainen valitse mittakaavansa itse. Etenkin jos mallisi on lopulta esillä itsenäisenä kokonaisuutena, ei mitään ongelmaa ole.

Lainaus
JHP
Mistä paloja kannattaisi hankkia tai onko jollain foorumilaisella etenkin vanhaa harmaata myydä?
Valitettavasti minulla ainakaan ei ole, mutta vanhojen sävyjen suosijana rohkenen aiheesta sanasen sanoa. Mun palat on hankittu muutamana halpana eränä, jotka sattumalta Bricklinkissä tuli vastaan. Lisäksi on noista piipoon pöydistä vuosien mittaan aika mukava määrä myös kertynyt.

Lainaus
JHP
Linna sijaitsee jyrkällä kalliolla, onko sellaisen rakentamiseen valitsemassani mittakaavassa jotain vinkkejä? Ja ehkä olennaisimpana, miten palasiksi purettavuus kannattaa toteuttaa, jotta linnan sisälle voi katsella? Kerros kerrokselta, tarpeellisia paloja tornien kyljistä tms. avaamalla? Koko linna osiksi viipaloimalla?
Viime Helsingin piipoossa EestiLUGilla oli jollain rakentajalla tehty aika hienot ja huomaamattomat luukut linnan kylkeen, joista sisätiloja pystyi tarkastella erityisesti purkamatta teosta. Oma vinkki on pyrkiä varsinkin linnassa välttämään viivasuoria saumoja, jos päädyt kerroksittain purettavaan teokseen.

Kallioon paras vinkki lienee katsella millaisia ratkaisuja muut ovat tehneet ja päätyä sitten omaan sovellutukseensa. Google: lego cliff microscale tms

Ja laitahan toki suunnittelukuvia nähtäville.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 19:57
Kuulostaapa tosi mielenkiintoiselta aiheelta ja tyyliltä toteuttaa sitä.

Vuodeksi 2025 teemme "Suomen saaristohistoriaa" yhteisteosta, siinä tosin mittakaava minifigujen mukaan, mutta siihen varmaan sun tietotaidolla ois hyvä osallistua vaikka sitten pienelläkin teoksella?

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:00
Lainaus
JK
Kuulostaapa tosi mielenkiintoiselta aiheelta ja tyyliltä toteuttaa sitä.

Vuodeksi 2025 teemme "Suomen saaristohistoriaa" yhteisteosta, siinä tosin mittakaava minifigujen mukaan, mutta siihen varmaan sun tietotaidolla ois hyvä osallistua vaikka sitten pienelläkin teoksella?

Ohhoh, kiitos kommentista ja kutsusta, kai sen sellaiseksi voi tulkita. Ehdottomasti kiinnostaa tuommoinen projekti, olen viettänyt lapsuuteni kesät Vaasan saaristossa ja saaristolaiselämä on minulla ollut aina sellaista keskeistä mielenmaisemaa. Kerrotko lisää yhteisteoksen tekemisestä ja tuosta Suomen saaristohistoriaa -hankkeesta?

- JHP
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:22
Kiitos myös Actisis viestistäsi. Itse linna kalliolla on kohtuullisen kantikas, joten sen alle alustan saa tehtyä helposti. Alustan kylkeen saa sitten vaikka levyille rakennettuja kallioelementtejä.

Itse linnaa olen jossain vaiheessa suunnittelua tehnyt kerros kerrokselta ja kyllä jatkossakin on tarkoitus että sisälle pääsee kurkistamaan. Se voi kuitenkin tapahtua myös sivulta käsin, joten pitää luukkuratkaisuja miettiä. Olen itse päätynyt myös siihen, että suoria linjoja on hyvä välttää ja tehdä aukeavat seinät, tornin nurkat tms. ylös päin leveneviksi, jolloin voi myös yhdellä ja kahdella nupilla olevia kiinnityksiä avata aukeavaa osaa hiukan nostamalla.

Koitin kuvia lisäillä, mutta ilmeisesti foorumille täytyy linkittää kuvat jostain ulkoisesta kuvapalvelusta. Menee hetki ennen kuin sellaista saan, mutta kuvia on tulossa.

- JHP

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:35
@JHP: Joo, meillä on vielä ns vanhakantainen foorumi, jossa kuvat pitää olla tallessa jossain muualla jottei meidän palvelimet ihan täyty kuvamateriaalilla. Ilmaisia kuvajakopaikkoja pitäisi olla aika paljon tarjolla, esim Bricksafe palvelusta olen kuullut hyvää vaikka itse en oo sitä käyttänyt.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.

JK

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:36
Lainaus
JHP

Ohhoh, kiitos kommentista ja kutsusta, kai sen sellaiseksi voi tulkita. Ehdottomasti kiinnostaa tuommoinen projekti, olen viettänyt lapsuuteni kesät Vaasan saaristossa ja saaristolaiselämä on minulla ollut aina sellaista keskeistä mielenmaisemaa. Kerrotko lisää yhteisteoksen tekemisestä ja tuosta Suomen saaristohistoriaa -hankkeesta?

- JHP

https://www.palikkatakomo.org/forum/read.php?17,46746,page=1

Täällähän tätä uutta projektia ollaan aloittelemassa. En nyt ole säännöistä varma, että voiko ilman ry jäsenyyttä edelliseltä vuodelta osallistua tuohon tilaukseen, mutta teokseen saa tulla mukaan kuka vain.

mdf varmaan voi selventää tilaukseen osallistumisen kriteereitä.

Instagram/Erythron ¤

JK

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:37
Lainaus
TheQ
@JHP: Joo, meillä on vielä ns vanhakantainen foorumi, jossa kuvat pitää olla tallessa jossain muualla jottei meidän palvelimet ihan täyty kuvamateriaalilla. Ilmaisia kuvajakopaikkoja pitäisi olla aika paljon tarjolla, esim Bricksafe palvelusta olen kuullut hyvää vaikka itse en oo sitä käyttänyt.

Ja onhan meillä ry jäsenille takomon oma galleria, joka on varsin näppärä, mutta aniharva jostain syystä käyttää sitä. Itselleni tärkeä väline.

Instagram/Erythron ¤

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 26/03/2024 21:45
Lainaus
JK
Lainaus
TheQ

Ja onhan meillä ry jäsenille takomon oma galleria, joka on varsin näppärä, mutta aniharva jostain syystä käyttää sitä. Itselleni tärkeä väline.

Tämä kuulostaa jo kovasti värväykseltä... :D Jos kyse on ensi vuoden projektista, niin tälle vuotta varmaan vielä ehtii mukaan jäseneksi astikin? Katsotaan. Joskus muinoin on joku photobucket tms. ollut, täytyypä viritellä uutta paikkaa kuville.

Edit: Ilman ry-jäsenyyttä ei näemmä linkki auennut. Jään odottamaan mdf:n viestiä.

- JHP

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 26/03/2024 21:46.

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 27/03/2024 08:03
Tosiaan, JK:n lähettämä linkki vie ry-alueelle, jossa projektia on nyt aloiteltu mutta todennäköisesti siitä tehdään vielä avoimen puolen keskustelu erikseen kunhan saadaan projekti alkuun ry:n toimesta. Haemme projektille LEGO yhtiön tukea ja siksi projekti nyt aluksi pyörii "suljettujen ovien takana" kun organisoimme virallisempaa puolta. Kun projekti siirtyy suunnitteluvaiheeseen ja alamme koordinoimaan kuka tuo mitäkin, projekti on kaikille Palikkatakomon yhteisön jäsenille (eli kuka tahansa jolla on foorumilla tunnus) avoin.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 27/03/2024 13:23
Kiitos TheQ:lle selvennyksestä, nämä on kaikki uusia asioita minulle. Loin BrickSafeen sivun, pari kuvaa on nyt nähtävillä:

[bricksafe.com]

Koko linna on ollut laajempikin ja myöhempiä rakennusvaiheita on ollut näkyvissä enemmän, mutta muutan välillä jotain mittaa tai rakennustapaa ja asioita menee uusiksi. Seuraava muutos on ottaa jälleen avattavuus mukaan, joten kerros kerrokselta mennään taas eteenpäin. Sitten tulee ehkä sisäkuviakin, ainakin sydäntornista.

Sydäntorni (vaaleanharmaa) oli tosiaan linnan 'rakennushistoriassa' ensin, siinä on puoliksi linnanpihan tason yläpuolella oleva kellarikerros (ja sen alla vielä kylmäkellaria ja vankityrmää ja koko linnan alla krypta). Kellareiden yläpuolella, pari - kolme metriä nollatasosta, on sisäänkäynti väentupaan, siinä on nuo ampuma-aukot. Seinän sisällä menee portaat alas kellareihin ja ylös salikerrokseen ja sieltä puuportaikko kamarikerrokseen. Myöhemmin sydänlinna saa ensin yhden (ulkonevat osat), sitten toisen lisäkerroksen ja päälle vielä korkean kattorakennelman.

Muut tornit (vaaleanharmaa) jotka on olleet kohtuu pitkällä, ovat vierastorni, porrastorni ja porttitorni. Vierastorni saa myöhemmin myös lisäkerroksen, samoin porttitorni, jonka päälle tulee kappeli. Linnanpihalla on myös keittiötä, varastoa, vierastupia, tallia, kenneliä, kanakoppeja yms. Myöhemmissä rakennusvaiheissa eri osat saavat ensin kivisiä lisäkerroksia ja myöhemmin koko linnanpiha rakentuu umpeen ja sinne tulee korkea holvattu juhlasali, suuri keittiö, asuintiloja yms.

Aika alkuvaiheessa sydänlinna saa ensimmäisen esilinnan (tummanruskea), myöhemmin myös toisen (tai siis kolmannen) porttirakennuksen (vaaleanruskea) jyrkänteen alapuolelle ja sitten vielä kehämuurin portteineen (valkoinen) koko hoidon ympärille. Jyrkänteen alapuolella on alun perin ns. kartanotila, joka tuottaa linnanherran pöytään tuoreet munat ja pekonit. Tilarakennukset saavat seurakseen sitten lisää talleja, parakkeja ja varastoja ja kenties majatalonkin. Uloimman kehämuurin ympärille tulee vielä ainakin osittainen vallihauta (sininen).

Jos nyt kuitenkin ensin saan rakennettua sydäntornin ja sen ympärille sydänlinnan ja jyrkänteen (tummanharmaa) jonka laella se on. Jyrkännettä sivuaa joki. Toivottavasti kuvauksesta saa jotain selvää, koitan havainnollistavia kuvia laittaa vielä lisää.

EDIT: Pohjakuva lisätty bricksafeen, värikoodit vielä alla:

Harmaa: Sydäntorni ja sydänlinna
Vihertävä: Sali
Punainen: Keittiö, varastoja ja vierastupia
Tummanruskea: Esilinna
Vaalenruskea: Sisempi kehämuuri
Valkoinen: Ulompi kehämuuri
Tummanharmaa: Kalliojyrkänne
Sininen: Vesi

- JHP

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 27/03/2024 15:31.

Acticis

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 27/03/2024 18:32
Todella kiinnostavalta kuulostava hanke!

Varmistan vielä: tarkoituksesi on siis lähteä menneisyydestä ja hiljalleen edetä historiassa sekä laajennuksin, että vanhaa muokkaamalla?

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 27/03/2024 18:45
Lainaus
Acticis
Todella kiinnostavalta kuulostava hanke!

Varmistan vielä: tarkoituksesi on siis lähteä menneisyydestä ja hiljalleen edetä historiassa sekä laajennuksin, että vanhaa muokkaamalla?

Juuri näin. Ajatus olisi että joitain osia voisi myös vaihtaa, siis pala muurista, jotta siihen sopii toisenlainen portaikko tms., mutta mahdollisimman pitkälle niin että uudemmat laajennusosat tulisivat aina vanhan päälle. Tämän rakentamisen vaiheittaisuuden esittäminen olisi aika olennainen osa tuota koko työtä.

Nykyään museoissa on linnoista pienoismalleja ja 3D-malliesityksiäkin, mutta esim. Turun linnan pienoismallihuoneen sikäli ansiokkaat pienoismallit keskiajan eri vaiheista esittävät linnan usein ilman kattoa tai jotenkin muutoin aukinaisena. Ei siis niin että jotain osaa oltaisiin juuri rakentamassa, vaan ilman kattoa jotta sisälle näkee.

3D-mallissa erilaiset vaiheet ja katsomisen näkökulmat voidaan esittää paremmin ja etenkin ohjelmallisessa mallissa ilmaiseksi. Perinteisessä pienoismallissa vitriinissä olevaan malliin ei juuri enää kajota, mutta Lego-mallia olisi helppo muokata lisäämällä ja poistamalla ja avaamalla osia siitä.

Jossain varhaisemmassa vaiheessa minulla noita avattavia osioita oli, mutta nyt ne on toteuttu vain Lego Studion palaryhmittelyiden piilottamisella. Täytyy muokata viimeisintä mallia niin, että sen voisi myös rakentaa avattavaksi, sitten ehkä jo kuvia sisätiloista.

- JHP

Edit: Wuhuu, tämä oli Paja-osion 4000. viesti! :D

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 31/03/2024 02:16.
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 31/03/2024 02:37
Lisäsin muutaman kuvan sydäntornin eli linnan vanhimman osan rakenteesta. Tässä vielä linkki sivulleni:
[bricksafe.com]

Muutamassa kuvassa näkyy torni kokonaisuutena, taistelukäytävillä ja lipputangoilla. Sitten on yksi kuva keskeneräisestä kellarikerroksesta ja joitakin kuvia väentuvasta, salista, kamareista ja niitä yhdistävistä portaikoista.

Alimman kerroksen seinät ovat kolme metriä paksut, ei siksi että se olisi välttämätöntä heittokoneiden osumien kestämiseksi vaan siksi, että ne kannattelavat ylempien kerrosten painoa. Väentupa ei siksi ole kooltaan kuin yksiön kokoinen, noin 28 neliömetriä eli reilu 5 metriä kanttiinsa. Siellä nukkuu palvelusväkeä, lattiatilan tai sänkyjen lisäksi nukkumaan mahtuu seinien syvennyksissä, jotka ovat ampuma-aukkoja, kaikkiaan toistakymmentä henkeä. Ahdasta on, mutta yksityinen tila on aika moderni keksintö.

Ovi vie porraskäytävään, joka jatkuu kulman taakse ylös ja vasemmalle alas kellareihin. Portaikon yläpäässä on huussi ja oviaukosta pääsee linnan saliin, joka on kooltaan hiukan yli 40 neliötä, noin kuusi kertaa seitsemän metriä. Sisäänkäynnin seinä on edelleen kolme metriä paksu, muut jo pykälän vähemmän, 2,25 metriä. Sali on korkea ja holvattu ja sieltä johtaa puinen portaikko ylös. Salissa linnanherra piti hoviaan ja linnan historian alkuvaiheissa vieraat myös nukkuivat siellä. Saliin lisää mukavuutta useampi ikkuna sekä takka, jonka savuhormi on vielä alkeellinen, seinän läpi johtava räppänä.

Puinen portaikko kääntyy osana seinää oleviksi kiviportaiksi ja päätyy kamarikerroksen eteistilaan. Se oli aina vartioitu ja siellä linnanherra saattoi ottaa vastaan vieraita ja rouvat ja neidot tehdä käsitöitä. Huoneesta johtaa jyrkät portaat ylös katolle. Herrainkamarissa on myös valoa tuova penkillenen ikkunasyvennys, linnanherran pylvässänky sekä vaatekaappeja. Rouvainkamarissa nukkuu linnanrouvan lisäksi tämän seuraneidit.

Linnan katolla on pysyvänä rakenteena puinen taistelukäytävä, josta voidaan ampua nuolia suojasta ja pudottaa kivia tornin juurelle. Kamarikerrosta kattaa keskellä loiva kattorakenne. Myöhemmissä rakennusvaiheissa sydäntorni saa ensin yhden, sitten toisen lisäkerroksen ja korkean suipon katon, jonka sisällä on useampikin ullakkokerros. Uudemmissa yläkerroksissa on tulisijoja lämmittämiseen, vanhoja kamareita lämmitetään hiilipannuilla. Uusissa tulisijoissa on korkeat savupiiput, jotka pistävät läpi korkeasta katosta.

Ylempien kerrosten huonejako on vielä auki, niistä joskus lisää. Uudet kuvat on rajattu sydäntorniin, mutta koko linnan suunnittelen vastaavilla yksityiskohdilla. Tarkkuustavoite on kaikki ikkunat, portaikot ja muut kiviset seinärakenteet, ainakin tärkeimmät puuseinät (vaikeampi toteuttaa mittakaavan takia) ja huonekalujen osalta sängyt, pöydät ja vastaavat tilojen käyttötarkoitusta kuvaavat asiat.

- JHP

anttitu

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 03/04/2024 07:11
Tämä projekti kuulostaa ja näyttää kuvien puolesta mielenkiintoiselta. Tuohon asiaan, mistä projektiin sopivaa palikkaa olisi paras hankkia en osaa vastata. Itse keräilin paljon puutteellisia linna -settejä, kun aloitin itse oman linna projektin. Ja toki paljon keräilin myös väriä vastaavaavia seka kasoja pääasiassa. En osaa sanoa, paljonko tälläistä materiaalia on nykyään tarjolla.

Olen omaa linna aihetta päivittänyt ja lisännyt aina sitä mukaan kun itse ehtii pöydän ääreen ja jokin tila on tuntunut jääneen aiemmin viimeistelemättömäksi. Tai ei muuten vain miellytä silmää. Oma teos toki sitten vaihtuu niihin uusiin rakennelmiin eli en säilytä vanhoja osia.
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 04/04/2024 14:34
Lainaus
anttitu
Tämä projekti kuulostaa ja näyttää kuvien puolesta mielenkiintoiselta. Tuohon asiaan, mistä projektiin sopivaa palikkaa olisi paras hankkia en osaa vastata. Itse keräilin paljon puutteellisia linna -settejä, kun aloitin itse oman linna projektin. Ja toki paljon keräilin myös väriä vastaavaavia seka kasoja pääasiassa. En osaa sanoa, paljonko tälläistä materiaalia on nykyään tarjolla.

Minua ei sinänsä ns. linnalegot kiinnosta, tai siis onhan ne siistejä mutteivät auta tätä minun projektia, kun mittakaava ja tavoite rakentamisessa on hyvin erilainen. Mittakaavaksi olen välillä laittanut 5 tai 6 jalkaa pitkän hahmon pyöreistä ykkösen levyistä pinoamalla, mutta tarkkuus riittää lähinnä siihen että jos pari alinta palaa on eriväriset kuin pari kolme seuraavaa, kyseessä on mies, jos ylin kiiltää, se on sotilas ja jos ylin pala on valkoinen ja muut keskenään samanvärisiä, kyseessä on nainen (valkoinen kuvaa keskiajalla naitujen naisten ja aikuisten neitojen pitämää huntua).

Lainaus
anttitu
Olen omaa linna aihetta päivittänyt ja lisännyt aina sitä mukaan kun itse ehtii pöydän ääreen ja jokin tila on tuntunut jääneen aiemmin viimeistelemättömäksi. Tai ei muuten vain miellytä silmää. Oma teos toki sitten vaihtuu niihin uusiin rakennelmiin eli en säilytä vanhoja osia.

Tällä hetkellä minulla ei ole suunnitelmia rakentaa mitään muutta, ainakaan yhtä mittavaa projektia, mutta never say never. Se saaristolaisprojekti kyllä kiinnostaisi, siihen olisi hiukan ideanpoikastakin jo. Olikos se mdf kun koordinoi?

- JHP

ShavenWookie

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 05/04/2024 22:57
Minulla oli 2023 Turun Piipoossa esillä ja myöhemmin leluliike Casagranden ikkunassa, tekemäni Turun Linna. Oikeastaan vain sen päälinna. Tein jonkin verran myös loppuja linnasta, mutta en saanut siitä kovin kaunista, joten purin sen pois.
Linnan tein suorista seinistä jotka liitin toisiinsa
Pohjalevyä ei tässäkään tainnut olla rakennusvaiheessa, eikä eri kerrosten välillä ole lattioita. Hankalimpia kohtia oli jaottaa sisäpihojen ikkunat oikein. Referenssinä käytin linnan pahvimallin 3D SketchFab mallinnusta, jota oli kiva pyöritellä ja tutkia mittasuhteita. Seinien tekstuurit on ihan valokuvien perusteella tehty.

anttitu

Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 06/04/2024 09:26
Lainaus
JHP
Lainaus
anttitu

Minua ei sinänsä ns. linnalegot kiinnosta, tai siis onhan ne siistejä mutteivät auta tätä minun projektia, kun mittakaava ja tavoite rakentamisessa on hyvin erilainen. Mittakaavaksi olen välillä laittanut 5 tai 6 jalkaa pitkän hahmon pyöreistä ykkösen levyistä pinoamalla, mutta tarkkuus riittää lähinnä siihen että jos pari alinta palaa on eriväriset kuin pari kolme seuraavaa, kyseessä on mies, jos ylin kiiltää, se on sotilas ja jos ylin pala on valkoinen ja muut keskenään samanvärisiä, kyseessä on nainen (valkoinen kuvaa keskiajalla naitujen naisten ja aikuisten neitojen pitämää huntua).

Lainaus
anttitu

Tällä hetkellä minulla ei ole suunnitelmia rakentaa mitään muutta, ainakaan yhtä mittavaa projektia, mutta never say never. Se saaristolaisprojekti kyllä kiinnostaisi, siihen olisi hiukan ideanpoikastakin jo. Olikos se mdf kun koordinoi?

- JHP
Mdf on joo koordinoimassa tuota yhteis teosta. En tarkoittanut varsinaisesti linna legojen ostamista muuhun kuin palojen keräilyyn noissa tietyissä väreissä. Itse tuli kerättyä noi vanhan harmaan sävyn levyt ja palikat aikoinaan sekalaisia linna legojen kasoja ostamalla. Nykyään noita taitaa olla harvemmin myynnissä tai sitten se johtuu siitä etten seuraa enää niin tätä markkinaa. Ja saahan toki näitä muualtakin ostettua vanhoissa harmaan väreissä.
Aihe: Re: Linnan '3D-malli' - 06/04/2024 11:25
Lainaus
anttitu
Mdf on joo koordinoimassa tuota yhteis teosta. En tarkoittanut varsinaisesti linna legojen ostamista muuhun kuin palojen keräilyyn noissa tietyissä väreissä. Itse tuli kerättyä noi vanhan harmaan sävyn levyt ja palikat aikoinaan sekalaisia linna legojen kasoja ostamalla. Nykyään noita taitaa olla harvemmin myynnissä tai sitten se johtuu siitä etten seuraa enää niin tätä markkinaa. Ja saahan toki näitä muualtakin ostettua vanhoissa harmaan väreissä.

Aah, joo, niissä on ehkä eniten harmaata. Pitääpä laittaa tarkkailuun.

- JHP

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 08/04/2024 08:48.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään