Uutiset | Näyttelyt | Esittely | In English | Linkit | Foorumi | Kuvagalleria
[/quote]Lainaus
JHP
Olen jonkin verran keräillyt ns. vanhaa harmaata, sillä se miellyttäisi silmää paremmin kuin uudempi siniharmaa. Olen ajatellut eri väreillä kuvata enemmänkin sitä, mistä materiaalista ja mihin rakennusvaiheeseen mikäkin osio liittyy, mutta jos palojen haaliminen käy kovin vaikeaksi, mennään siniharmaalla, tumman siniharmaalla ja parilla ruskealla, sekä laatta- ja ruokokattojen ja kalkitun seinän värejä kuvaavilla paloilla.
Eiköhän jokainen valitse mittakaavansa itse. Etenkin jos mallisi on lopulta esillä itsenäisenä kokonaisuutena, ei mitään ongelmaa ole.Lainaus
JHP
Miltä tämmöinen projekti kuulostaa, onko mittakaava kovinkin kerettiläinen?
Valitettavasti minulla ainakaan ei ole, mutta vanhojen sävyjen suosijana rohkenen aiheesta sanasen sanoa. Mun palat on hankittu muutamana halpana eränä, jotka sattumalta Bricklinkissä tuli vastaan. Lisäksi on noista piipoon pöydistä vuosien mittaan aika mukava määrä myös kertynyt.Lainaus
JHP
Mistä paloja kannattaisi hankkia tai onko jollain foorumilaisella etenkin vanhaa harmaata myydä?
Viime Helsingin piipoossa EestiLUGilla oli jollain rakentajalla tehty aika hienot ja huomaamattomat luukut linnan kylkeen, joista sisätiloja pystyi tarkastella erityisesti purkamatta teosta. Oma vinkki on pyrkiä varsinkin linnassa välttämään viivasuoria saumoja, jos päädyt kerroksittain purettavaan teokseen.Lainaus
JHP
Linna sijaitsee jyrkällä kalliolla, onko sellaisen rakentamiseen valitsemassani mittakaavassa jotain vinkkejä? Ja ehkä olennaisimpana, miten palasiksi purettavuus kannattaa toteuttaa, jotta linnan sisälle voi katsella? Kerros kerrokselta, tarpeellisia paloja tornien kyljistä tms. avaamalla? Koko linna osiksi viipaloimalla?
Lainaus
JK
Kuulostaapa tosi mielenkiintoiselta aiheelta ja tyyliltä toteuttaa sitä.
Vuodeksi 2025 teemme "Suomen saaristohistoriaa" yhteisteosta, siinä tosin mittakaava minifigujen mukaan, mutta siihen varmaan sun tietotaidolla ois hyvä osallistua vaikka sitten pienelläkin teoksella?
Lainaus
JHP
Ohhoh, kiitos kommentista ja kutsusta, kai sen sellaiseksi voi tulkita. Ehdottomasti kiinnostaa tuommoinen projekti, olen viettänyt lapsuuteni kesät Vaasan saaristossa ja saaristolaiselämä on minulla ollut aina sellaista keskeistä mielenmaisemaa. Kerrotko lisää yhteisteoksen tekemisestä ja tuosta Suomen saaristohistoriaa -hankkeesta?
- JHP
Lainaus
TheQ
@JHP: Joo, meillä on vielä ns vanhakantainen foorumi, jossa kuvat pitää olla tallessa jossain muualla jottei meidän palvelimet ihan täyty kuvamateriaalilla. Ilmaisia kuvajakopaikkoja pitäisi olla aika paljon tarjolla, esim Bricksafe palvelusta olen kuullut hyvää vaikka itse en oo sitä käyttänyt.
Lainaus
JK
Lainaus
TheQ
@JHP: Joo, meillä on vielä ns vanhakantainen foorumi, jossa kuvat pitää olla tallessa jossain muualla jottei meidän palvelimet ihan täyty kuvamateriaalilla. Ilmaisia kuvajakopaikkoja pitäisi olla aika paljon tarjolla, esim Bricksafe palvelusta olen kuullut hyvää vaikka itse en oo sitä käyttänyt.
Ja onhan meillä ry jäsenille takomon oma galleria, joka on varsin näppärä, mutta aniharva jostain syystä käyttää sitä. Itselleni tärkeä väline.
Lainaus
Acticis
Todella kiinnostavalta kuulostava hanke!
Varmistan vielä: tarkoituksesi on siis lähteä menneisyydestä ja hiljalleen edetä historiassa sekä laajennuksin, että vanhaa muokkaamalla?
RY:n jäsen
Lainaus
anttitu
Tämä projekti kuulostaa ja näyttää kuvien puolesta mielenkiintoiselta. Tuohon asiaan, mistä projektiin sopivaa palikkaa olisi paras hankkia en osaa vastata. Itse keräilin paljon puutteellisia linna -settejä, kun aloitin itse oman linna projektin. Ja toki paljon keräilin myös väriä vastaavaavia seka kasoja pääasiassa. En osaa sanoa, paljonko tälläistä materiaalia on nykyään tarjolla.
Lainaus
anttitu
Olen omaa linna aihetta päivittänyt ja lisännyt aina sitä mukaan kun itse ehtii pöydän ääreen ja jokin tila on tuntunut jääneen aiemmin viimeistelemättömäksi. Tai ei muuten vain miellytä silmää. Oma teos toki sitten vaihtuu niihin uusiin rakennelmiin eli en säilytä vanhoja osia.
RY:n jäsen
Mdf on joo koordinoimassa tuota yhteis teosta. En tarkoittanut varsinaisesti linna legojen ostamista muuhun kuin palojen keräilyyn noissa tietyissä väreissä. Itse tuli kerättyä noi vanhan harmaan sävyn levyt ja palikat aikoinaan sekalaisia linna legojen kasoja ostamalla. Nykyään noita taitaa olla harvemmin myynnissä tai sitten se johtuu siitä etten seuraa enää niin tätä markkinaa. Ja saahan toki näitä muualtakin ostettua vanhoissa harmaan väreissä.Lainaus
JHP
Lainaus
anttitu
Tämä projekti kuulostaa ja näyttää kuvien puolesta mielenkiintoiselta. Tuohon asiaan, mistä projektiin sopivaa palikkaa olisi paras hankkia en osaa vastata. Itse keräilin paljon puutteellisia linna -settejä, kun aloitin itse oman linna projektin. Ja toki paljon keräilin myös väriä vastaavaavia seka kasoja pääasiassa. En osaa sanoa, paljonko tälläistä materiaalia on nykyään tarjolla.
Minua ei sinänsä ns. linnalegot kiinnosta, tai siis onhan ne siistejä mutteivät auta tätä minun projektia, kun mittakaava ja tavoite rakentamisessa on hyvin erilainen. Mittakaavaksi olen välillä laittanut 5 tai 6 jalkaa pitkän hahmon pyöreistä ykkösen levyistä pinoamalla, mutta tarkkuus riittää lähinnä siihen että jos pari alinta palaa on eriväriset kuin pari kolme seuraavaa, kyseessä on mies, jos ylin kiiltää, se on sotilas ja jos ylin pala on valkoinen ja muut keskenään samanvärisiä, kyseessä on nainen (valkoinen kuvaa keskiajalla naitujen naisten ja aikuisten neitojen pitämää huntua).Lainaus
anttitu
Olen omaa linna aihetta päivittänyt ja lisännyt aina sitä mukaan kun itse ehtii pöydän ääreen ja jokin tila on tuntunut jääneen aiemmin viimeistelemättömäksi. Tai ei muuten vain miellytä silmää. Oma teos toki sitten vaihtuu niihin uusiin rakennelmiin eli en säilytä vanhoja osia.
Tällä hetkellä minulla ei ole suunnitelmia rakentaa mitään muutta, ainakaan yhtä mittavaa projektia, mutta never say never. Se saaristolaisprojekti kyllä kiinnostaisi, siihen olisi hiukan ideanpoikastakin jo. Olikos se mdf kun koordinoi?
- JHP
Lainaus
anttitu
Mdf on joo koordinoimassa tuota yhteis teosta. En tarkoittanut varsinaisesti linna legojen ostamista muuhun kuin palojen keräilyyn noissa tietyissä väreissä. Itse tuli kerättyä noi vanhan harmaan sävyn levyt ja palikat aikoinaan sekalaisia linna legojen kasoja ostamalla. Nykyään noita taitaa olla harvemmin myynnissä tai sitten se johtuu siitä etten seuraa enää niin tätä markkinaa. Ja saahan toki näitä muualtakin ostettua vanhoissa harmaan väreissä.