**Joulukalenterivaihto**
Kirjoittaja Awesome bricklife 
Kirjoittaja
Viesti
:: Lainaa ::
Aihe: **Joulukalenterivaihto** - 19/10/2025 14:54
Kaikki jouluttajat huomio!

Palikkatakomon joulukalenterivaihto ideoidaan ja toteutetaan tässä.

Ajatuksena on tehdä vaihto, eli jokainen ilmoittautunut kokoaa joulukalenterin joka postitetaan tai muutoin toimitetaan ajoissa ennen joulukuun ensimmäistä päivää vaihtoparille.

Joulukalenterissa on 24 ”luukkua” eli helpoimmillaan pussi tai muuten paketoitu luukku joka sisältää yllätyksen.
Kaikenlainen askartelu ja koristelu on sallittua,muttei pakollista. Kunhan luukussa on numero.

Käytettyjen figujen ja palikoiden käyttö on tässä erittäin suotavaa.

Sovitaanko tässä vielä tarkemmin sisällöstä ja muusta?

SITOVAT ilmottautumiset tähän alle!

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/11/2025 22:35.

Jenni

RY:n jäsen

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 19/10/2025 15:44
Minä olen mukana.

-Jenni
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 19/10/2025 16:38
Kiinnostaa lähinnä millaisia kriteereitä yllätyksille on. Jos itse laittaa jotain hyvän mielen palaa & figua ja vaihtopari laittaa lattialta kerätyt pölyset palikat luukkuihin, niin olis vähän meh olo. Alustavasti kuitenkin kiinnostaa, mutten sitoudu vielä.
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 19/10/2025 17:44
No ollaan kuitenkin kaikki aikuisia ihmisiä,että luotan siihen,ettei kukaan kerää lattialta palikoita! Sillä ajatuksella,että tekee semmosen mikä olisi itsestäkin kiva vastaanottaa. Kukaan ei kiellä ostamasta uusia mutta se ei ole pakollista.
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 19/10/2025 18:49
Ja olen mukana itse tietenkin *hymyilevä*

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 19/10/2025 19:38
Aloitusviestissä sanotaan "vaihtoparille", eli oliko ajatus että arvotaan parit, jotka sitten vaihtaa kalentereita?

Vai pitäisikö tehdä niin että kun sitovat ilmoittautumiset on tehty, niin koko lössin kesken arvotaan kenelle kukakin lähettää kalenterin ja jos haluaa lisää mystiikkaa, niin vastaanottajalle ei välttämättä kerrota keneltä kalenteri tuli.

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Tiippitapio

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 20/10/2025 12:54
Mukana ollaan! Toimisiko Joulukalenteri secret santa idealla? Eli jokaiselle arvotaan "lahjottava" Olen itse käyttänyt Gifster nettialustaa, missä voi esim. tehdä toivelistaa, minkä secret santa sitten näkee.

Ehdottaisin myös että sovitaan hieman mittakaavasta palamäärän suhteen, esim. normiluukut alle 50 palaa ja Jouluaaton luukku alle 100 palaa.

Oliko kalenterin/kalenterien sisällöistä jo ideoita? Esim. Rakentuuko koko kalenterin luukuista yksi isompi rakennelma, onko luukuissa omat pienemmät rakennelmat, onko luukuissa irto-osia ja minifiguuriosia?

JK

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 20/10/2025 16:35
Oikeastiko Tiippitapio meinasit että 23x50+100 = 1250 palaa laittaisit kalenteriin?

En ole vielä omasta osallistumisesta päättänyt, mietin. Löytyy kyllä LEGOn kalentereita, niistähän saa valmiin kotelon, avaamattomiakin on, joten vaihtaisi vaan sisällön, niin on ehjät luukutkin vieläpä.

Instagram/Erythron ¤

Tiippitapio

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 20/10/2025 17:24
Oli vain ehdotus että joku luukkukohtainen mittakaava olisi hyvä. Voihan se olla esim. n. 10 osaa/luukku, tai vähemmänkin. Ideana että tulisi about samankokoisia kalentereita.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 20/10/2025 17:26.

Tiippitapio

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 20/10/2025 17:35
Oliko tässä siis alkuperäisenä ideana se, että luukuissa olisi irtopalikoita? Vai että kalenterin tekijä tekee pienet mocit luukkuihin Legon kalenterien tapaisesti?
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 21/10/2025 06:12
Vähän molempia ajatuksia oli ilmoilla palikkaluukkujen suhteen. Eli joko pienen rakennelman verran tai muutama irtopalikka. Tähän odottelen vielä lisää kommentteja niin saadaan runko kasaan ja tosiaan sisältö olis selkeämpi toteuttaa.

Salaisuus ja mystiikka sekä yllätys kalenterin lähettäjästä/tekijästä olisi tietenkin hauskaa ja jos se on toiveissa,niin voin arpoa salaisen lähetysketjun.

Laittakaapa lisää ajatuksia tähän liittyen!

Jenni

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 21/10/2025 08:42
Minulla ajatuksena valmiiden Lego-kalenterien tapaan luukuissa joko; minifiguuri, eläin + jotain siihen liittyvää osaa, tai pieni rakennettava joulu/talviaiheinen juttu, jossa osia 5-10kpl. Ehdotan minimissään 5 minifiguuria ja 3 eläinjuttua, jos minifiguurien määrää lisää, niin eläimien määrää voisi vähentää. Minifiguureja/eläimiä saisi halutessaan laittaa myös enemmän.

Kalenterin tarkoitus minulle on tuoda joulumieltä sekä kalenteria tehdessä että yllätyksiä avatessa.
Olisi liian työlästä katsoa jokaisen palan arvo erikseen ja laskea koko kalenterin arvo. Vaikka miten tekisi, niin kalentereista ei saa täysin samanarvoisia. Enkä tule laskemaan myöskään saamani kalenterin rahallista arvoa. Arpajaismielellä liikkeellä. Tämän suunnittelu on minusta tosi kivaa ja toteuttaminen tuottaa iloa. Teen kalenterista sellaisen, josta itse tykkäisin

Jenni

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 21/10/2025 08:51
Lisäys vielä edelliseen. 5-10 palikan luukuissa voisi olla myös kivoja irto-osia,joista ei ole pakko olla rakenettavissa jotain. Esim. printtipaloja/ minifiguurin asusteita/ kasviosia jne.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 21/10/2025 08:51.
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 21/10/2025 21:09
Samalla linjalla olen Jennin kanssa.
Tässä päivällä mietin asiaa,yksittäisten luukkujen arvon tai palikoiden yhteismäärän laskeminen voi olla tosiaan liian vaikea ja liikaa rajoittava tekijä.

matrixx

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 24/10/2025 20:54
Mulla saattais olla figuja Potter-aiheiseen kalenteriin, jos jotakuta kiinnostais sellainen?
Ite en oo kova joulu/talvi -fani, mut jos saa toivoa teemaa omaan kalenteriin ni joku fantasia/mystiikka ois kiva ☺️

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 24/10/2025 21:04.

JK

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 25/10/2025 17:49
Niin, tuskin halutaan toistaa legon jouluaihetta, ehkä jokainen tekee kalenterin sekateemalla? tai mitä siis löytyy vaan.

Instagram/Erythron ¤

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 26/10/2025 20:53
Niin houkuttelevalta kuin tuntuu,niin ei varmaan pystytä personoimaan sisältöjä.
Eli sekasisältö. Mä kyllä mielellään ottaisin myös potter-luukkuja????
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 08/11/2025 20:20
Tällä hetkellä näyttää siltä, että vaihtajia on kaksi,eli tämä toteutuu ainakin kahden ihmisen vaihtona.
Jos joku muu vielä tahtoo mukaan,niin nyt on aikalailla se hetki ilmoittautua.

JK

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 08/11/2025 22:42
Minulle tämä tulee nyt liian pikaisella aikataululla ja monta asiaa tässä oli käytävänä. Otetaan tämä vuosi harjoituksena teillä ketkä osallistutte ja jospa ensi vuonna herätellään tämä uudelleen käyntiin vaikka lokakuun aikana ja deadline marraskuun alkupuoliskolla lukita, sitten postitella kalenterit.

Hieno idea, mutta nyt en tässä elämäntilanteen hetkessä repeä tätä rakentamaan.

Instagram/Erythron ¤

Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** -ilmoittautuminen auki! - 15/11/2025 22:34
Jep,näin tehdään!
Aihe: Re: **Joulukalenterivaihto** - 15/11/2025 22:38
Löytyykö Tiippitapiolle vaihtokaveria täältä kiinnostuneista?
Olemme tällä hetkellä sopineet vaihdon Jennin ja Awesome bricklifen kanssa.

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään