40448 Vintage Car mod
Kirjoittaja JK 
Kirjoittaja
Viesti

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 17:53

Lego.comin ostosten kylkiäisenä tullut IDEAS auto oli tänään rakennettavana & muokattavana:

Mitä tein toisin?

Ensinnäkin halusin laskea penkkejä platen verran alas, joten helmaa piti pudottaa puoli platea alaspäin näin:

Vaihdoin myös vilkut pyöreistä neliöiksi ja perävalot plateista tileiksi.

Sitten alkoi ärsyttää jatkuvasti putoavat surffilaudat ovina. En ymmärrä miten Legon laadunvalvonnalta on tämä päässyt läpi kun niin paljon IDEAS-settejä muutenkin muokkaavat. Nämähän olisivat ohjeen mukaan koottuna vain yhdellä "onton nupin sisään menevällä tapilla" kiinni, eli irtoavat melkein jo kun katsoo autoa kohti :D

Vaihdoin siispä kylkiin curved slopeista ja tileistä kootun kylkikoristeen:

Lisäksi karsin pois sivupeilit ja vaihdoin tuulilasin mielestäni sopivampaan versioon. Samalla myös konepelti muuttui hieman.

En myöskään ymmärrä miksi nykyajan seteissä niin paljon käytetään pastellivärejä yms kirkkaita settiin sopimattomia paloja "piilossa", eikö sinne voi laittaa mustaa tai setin ulkokuoren värejä? Tämä ilmiö toistuu nykyään kaikissa seteissä...

Aika paljon lopulta jäi setistä osia yli:

Olen suht' tyytyväinen lopputulokseen. Tuo tuulilasi olisi kyllä saanut olla esikuvan mukaisen värinen, mutta sellaista palaa ei löytynyt. Tärkein muokkaus oli nuo kyljet, koska surffilaudat eivät vaan pysy paikallaan.

Admin, Palikkatakomon perustajajäsen, AFOL-rakentaja.
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/03/2021 17:55.

Eero

Puheenjohtaja Hallituksen jäsen Moderaattori

Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 18:07
Näyttää kyllä paremmalta ilman surffilautoja. Ideana setissä olivat ihan kivoja, mutta lopulta näyttävät siltä, että surffikamat on vaan heitetty kylkeen roikkumaan. Nyt tuon vauhtiraidankin saan kivasti tuolla kulmasta leikatulla 1x2 curved slopella.

Muutenkin tuntuu, että tuon surffilaudan alakiinnitys on heikko. Muutamassa mallissa olen niitä käyttänyt, eivätkä meinaa oikein pysyä kiinni.

----------------------------------------
Cyclopics Bricks -blogini

Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 19:41
Tyylikäs modaus, rungon pudottaminen alaspäin, lasin vaihtaminen, sekä peilien pois jättäminen toimivat loistavasti.
Sen sijaan neliskanttiset vilkut ovat omaan silmää hieman raskaan ja kookkaan näköiset. Surffilaudat ovat minun mielestäkin turhat, eivätkä oikein sovi, ideana toki mainiot. Kiinnitin kuitenkin huomiota korvaavien osien leveyteen, se että ne tulevat lokasuojien yli noin reilusti, ei ole oma suosikkini. Olisin ehkä pyrkinyt upottamaan vauhtiraidan seinän sisään, jolloin autosta olisi tullut tyylikkäämpi kokonaisuus. Tokkopa tuo muita silmiin pistää, mutta itse kun olen jonkin sortin realisti tai tosikko, niin en erityisemmin syttynyt. Kirkas tuulilasi sopii minusta hyvin.

Tämä menee nyt osittain aiheen ulkopuolelle, mutta...avaanpa nyt silti

Mitä tulee kirkkaisiin väreihin, niin muistaakseni olen joskus aiheesta lukenutkin. Käsittääkseni niiden avulla on idea tehdä seteistä monipuolisempia värien osalta. Näin pienissä hyöty on ehkä olematon, mutta joisommissa selkeä. Mietitäänpä vaikka setin 76139 avulla, kyseessä siis suuri batmobile. Ulkokuoren ollessa musta olisi ehkäpä aika tylsä täyttää sisus mustalla. Näin koko setti n. 3300 osaa olisivat mustaa. D: Tulisi mahdottoman tylsä värivalikoima. Eli ideana on mielestäni saada setteihin lisää värejä. Legolla kuitenkin on ideana saada ihmiset luomaan omaa, eli rakentamaan moceja, pelkillä maanläheisillä väreillä lienisi aika tympeää.

Tosin en minäkään kaikissa seteissä ymmärrän, esim. creator expert porschessa, jonka sain käsiini muutama viikko sitten, oli pohjassa kummallakin puolella erivärinen technic liftarm, yhh. Toisella sininen ja toisella punainen. Technic keräilijänä taas ärsyttää kun kirkkaat värit pistävät silmään jostain vaihdelaatikon syövereistä ja paistavat sieltä silmään.

Tässä kantani
jos osat jäävät selkeästi piiloon, ovat ne mielestäni jopa tervetulleita, terveisin tylsien värien omistaja, jolle on tuskaa yrittää luoda värikkäitä teoksia...

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 15/03/2021 19:43.

JK

Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 20:14
Lainaus
Leg0mies
Sen sijaan neliskanttiset vilkut ovat omaan silmää hieman raskaan ja kookkaan näköiset. ... Olisin ehkä pyrkinyt upottamaan vauhtiraidan seinän sisään, jolloin autosta olisi tullut tyylikkäämpi kokonaisuus.

Hyviä ehdotuksia, vilkut onkin nopea vaihtaa ja katsoa miltä näyttää sitten.
Tuo kyljen valkean raidan upotus kokonaan ei ole esikuvan mukaista, mutta yhden platen verran sitä voisi kyllä upottaakin. Täytyypä ottaa pajalla auto vielä testiin, jos minulta löytyy puolipaneelia tuossa värissä, niin oven snotatut 2x1x3 paneelit voisi korvata niillä ja silloin jäisi tilaa upottaa valkeaa osaa. Tämä tosin taas syö ohjaamon tilaa. Haastetta.

Lainaus
Leg0mies
...Mitä tulee kirkkaisiin väreihin, niin muistaakseni olen joskus aiheesta lukenutkin. Käsittääkseni niiden avulla on idea tehdä seteistä monipuolisempia värien osalta...

Itse olen kuvitellut tämän legon laiskuutena/kiertotienä saada ohjeet helpommaksi kuluttajille. Värilliset osat toimii maamerkkeinä varsinkin isommissa seteissä ja näin ollen on helpompi hahmottaa ohjeesta missä asennossa ja mihin kohtaan mitäkin osaa lisätään.
Itse talvella eka kertaa rakensin modernia technic settiä, niin oli kyllä pakko korvata kirkkaat oranssit ym väriosat mustalla/harmaalla...

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 20:41
On se kiva että välillä saat näitä pikkuteoksiakin tehtyä eikä energia menee vain massiivisiin projekteihin! Kiva katsoa miten porukka muokkaile valmiita LEGO settejä, itselle vähän tuntemattomampi puoli harrastuksesta.

Teos on pääpiirteittäin hyvin samanlainen kuin alkuperäinen setti, olisin ehkä itse kaivanut vieläkin laajempaa muokkausta mutta ymmärrän kyllä että värityksen puolesta on hankalaa tehdä isoja muutoksia näin pieneen autoon. Kyllä nykyisetkin muutokset, varsinkin surffilautojen vaihto tileihin ja ikkunan vaihto, vaikuttavat teokseen, ei siinä.

Ikkunan vaihto antaa uutta fiilistä teokseen ja varsinkin minusta tekee autosta paljon pitemmän oloisen. Liekö sitten optinen harha mutta tuo vaaka-lasi tuntuu tekevän auton keskiosasta paljon levemmän ja kolmi-uloitteisemman kuin kaarilasi. En tiedä kummasta pidän enemmän, ehkä tämä kaarilasi olisi kaivannut vielä alaosaan vielä lisää leveyttä jolloin autosta olisi tullut levemmän oloinen keski-osasta ja "lowrider" fiilis olisi vahvistunut.

Olen LegOmiehen kanssa samoilla linjoilla että surffilautojen poisto on hyväksi mutta nykyinen ratkaisu on vähän liian iso korvaajaksi. Tosin kokeilin Studio:lla mallintaa vaihtoehtoisia tapoja on aika vähän jos haluaa pitää auton kaksi-paikkaisena. Helman 1x2 "juusto" palikoita voisi periaatteessa tuoda yhden levyn verran ulospäin mutta silloin teoksen pohja olisi liian leveän oloinen. Olisikohan tylsä 1x6 laatta valkoisena paha ratkaisu? Tosin vaikea hahmottaa leveyttä ihan vain kuvien perusteella.

Mitä tulee settien värikkyyteen, olen ymmärtänyt että sisuskalujen värikkäät osat ovat siellä helpottamassa teoksen rakentamista (värit erottuvat toisistaan) ja jotkut suunnittelijat jopa sujauttavat sinne "kivoja värejä" ihan vain koska tietävät että porukka niitä kaipaa.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 21:19
Lainaus
TheQ

Mitä tulee settien värikkyyteen, olen ymmärtänyt että sisuskalujen värikkäät osat ovat siellä helpottamassa teoksen rakentamista (värit erottuvat toisistaan) ja jotkut suunnittelijat jopa sujauttavat sinne "kivoja värejä" ihan vain koska tietävät että porukka niitä kaipaa.

Totta, onhan se näinkin, varsinkin tosiaan isommissa seteissä huomaa. Pikkuveli sai setin 75936 ja mahaan oli piilotettu rakenteisiin jopa sammakko :)

Acticis

Hallituksen jäsen

Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 22:39
Komppaan Q:ta siitä että lasin vaihto sai keulan näyttämään todella pitkältä.
Sivuraidan ulkonevuus ei itseä häiritse, pyöreys on parempi kuin tylsä 1x6 tile. Ehkä kikkailemalla voisi saada upotettua jotenkin edes puolikkaan platen kyljen sisään.

Lisäisin peilit, ajattelin että korvaisi sen 1x1 palikan lasin alta kahdella 1x1 platella ja päälle sellainen 1x1 mod plate jossa pylpyrä kyljessä. Mutta nyt kun mietin tarkemmin niin oviosa taitaakin olla paneeli ja on täten kiinni 1x1 snot-palassa. Eli taitaa olla upottaminen ja peilien lisääminen sen verran haasteellista, etten ainakaan kapeasta ovesta karsisi.

Hieno on. Tekisi itsekin mieli modata jotain settiä. Katsotaan jos tipahtaisi palkintoja talokisasta.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!

JK

Aihe: Re: 40448 Vintage Car mod - 15/03/2021 22:50
Lainaus
Acticis
Mutta nyt kun mietin tarkemmin niin oviosa taitaakin olla paneeli ja on täten kiinni 1x1 snot-palassa. Eli taitaa olla upottaminen ja peilien lisääminen sen verran haasteellista, etten ainakaan kapeasta ovesta karsisi.

Hieno on. Tekisi itsekin mieli modata jotain settiä. Katsotaan jos tipahtaisi palkintoja talokisasta.

Jep, siinä on se kylki kiinni, vaatii syvemmälle kaivamista että saisi johonkin peilit kiinni. Minullahan on ollut Speed Champions modeissa tavaramerkkinäni se että jokaiseen autoon pitää peilit laittaa! Tässä nyt päinvastoin että poistin peilit :D
Toisaalta tuollainen 50-luvun avoauto ei aikanaan tarvinnut peilejä. Ensinnäkin liikennettä oli vähän + avoautossa voi vilkaista aika helposti taakseen...

Jep toistamiseen, settien modaaminen on paljon hauskempaa kuin settien ohjeenmukainen rakentaminen. Kävin just tänään pajaa läpi ja kattelin että n. 250 avaamatonta laatikkoa on yhä jäljellä, joten kyllä tätä sarjaa riittää mulla jatkossakin työstää....

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään