Miellyttävä, luonnollinen ja tasapainoinen kokonaisuus.
Tarkastellessa rakennusta pidin vieressä luvaa Louhesta, joten viittaan myös tässä siihen.
Torniosan slopeista tehdyt ikkunat olivat jo Louhessa mainio ja hyvä tapa saada aikaan kapea kulmaikkuna. Tätä tekniikkaa pitäisi käyttää enemmän, pohdin snotattujen kattotiilten käyttöä kulmissa kun tein talokilpailun kellarin keittiökaapistoja. Tällöin ajatukseni oli että rakenne soveltuu lähinnä sisäkulmaan, mutta hyvin se toimii pyöreässäkin muodossa, omassa kuopassaan. Mesilinnassa ikkuna näyttää olevan samanlainen kuin Louhessa. Hienoa.
Rapatun osan yläkerran kolmoisikkuna veistetyin kiviosin välissä on kerrassaan upea. Hyvin samankaltaista suunnitelmaa olen miettinyt yrittäessäni legomallintaa muutamia Turun puutalojen alakerroksen kivijalkoja mielessäni. Kahdeksankulmainen putkiosa on käytännöllinen.
Tampereen tuomiokirkkoa paljon lukioaikana katsellessani mieleen on jäänyt tiilimäisten kivirakenteiden välissä olevat isommat neliönmalliset kivet. Katselin kuvia eikä ne nyt niin hallitsevia ollutkaan, mutta jäin kuitenkin kaipaamaan Mesilinnan ulkoseinästä tälläistä mieleenpainuvaa isompaa kappaletta. Pari 2x2 tileä siellä näytti olevankin, mutta ehkä sinne olisi sopinut joku lisääkin. Laajemmalla harmaan sävypaletilla illuusiota olisi voinut korostaa, mutta olen kanssasi samaa mieltä että tummanharmaa olisi ollut kenties liikaa.
Juustojen värierot tuovat kattoon mainiota elävyyttä. Onko julkisivun lyhyemmän osan räystään erilaisten panel-osien käyttöön joku erityinen ajatus?
Jo Louhessa oli kulkuaukon päällä oleva jonkinlainen veistoshahmo. Louhessa pää oli varsin tanakka eikä se juuri kumarrellut mihinkään. Mesilinnan elävämmän karhunpään alta olisi voinut kuitenkin näkyä hieman kiveä, jonkinlaista jalustaa tai osaa josta se olisi muotoiltu. Nyt kiinnitys näyttää siltä kuin se olisi vain laskettu kaaren kattotiilien ylle.
Sinäkään et juuri sisätiloja rakenna, etkä edes lattioita. Olisi hauska nähdä joskus jokin huone sinun sisustamana. Tosin jotain tälläistä taisi tulevassa poikkileikkaustalossa olla luvassakin?
Tallustaako arkkitehti itse kadulla?
Muuten, mikä osa sisäpihalta tulevan naisen hameen helmassa on?
- Oskari
"We're livin' strange days..."
FLICK'RKuulun ANKP:een!