Eli tosissaan, kelasin tossa että pitäisi kirjottaa ohjeet alottelijoille, ja useampi ulkopuolinen yllättäen ehdotti samaa, joten kirjotinpa tähän.
Tämä on siis ihan alottelijoille tarkoitettu, saatan lisäillä jotain myöhemmin kun muistan.
Moto neuvoo versio 1.5- Mitä tarvitaan aloittamiseen?
- Miten pitäisi alottaa?
- Mihin investoida fyffet?
- Muita neuvoja
- Animoinnista
1. Mitä tarvitaan aloittamiseen?Leegoja, kamera ja MonkeyJam. Ei muuta.
2. Miten pitäisi aloittaa?Ensiksi, unohdetaan kaikki ohjelmat, efektit, juonet ja tarinat sekä maine ja kunnia. Sanoisin, että jokaisen pitäisi ensin saada 12 fps (mielellään 15 jopa) animaatio kulkemaan sulavasti eli alan sanoin "smoothisti". Pienemmällä fps:llä tehtyjä animaatioita kun ei oikeasti jaksa katsoa. Toki Hovinetillä on muutamia helmiä todella alhaisella fps:llä, mutta niillä onkin tiettyä kulttimainetta ja arvostusta sekä omalaatuinen aihe ja hyvä ääninäyttely. Mutta ei kannata noiden varaan tuudittautua, vaan suosiolla ensin opetella 12 fps animoinnin. Ja huom, testejä EI TARVITSE JULKAISTA, ainakaan ennen kuin on vaikkapa toi 12 fps hanskassa. Sen jälkeen kannattaa alkaa opettelemaan useamman hahmon liikuttelua samaan aikaan, erikoisempia liikkeitä jne. Mutta nyrkkisäännöksi; Yksikään sielu ei ala tekemään pitkiä, juonellisia "elokuvia" ennen kuin animaation perustaito on hallussa.
Tähän myös toinen tärkeä, yleensä mainitsematta jätetty seikka: Opetelkaa rakentamaan lavasteita. Hyvät lavasteet pelastaa paljon.
3. Mihin investoida fyffet?Tässä hyvä järjestys:
1. Kamera - se on omasta varallisuudesta ja muista seikoisa kiinni, kuinka kalliin. Joku perushyvä, ei sen mitään ulta-HD:ta tarvi olla, mutta kuhan ei näytä laskimella kuvatulta.
2. Legoja
3. Legoja
4. Legoja
5. Legoja
17. Legoja
126. Legoja
3245,3. Legoja
23424. Legoja
ja tämän jälkeen se editointisofta ja mahdollisesti mikrofoni. Ette tarvitse sitä tuhannen euron editointisoftaa yhtään mihinkään, jos ei ole mitään millä kuvata. Mikään ei nosta animaation mielenkiintoa yhtä paljoa kuin hyvät lavasteet. Vaikka fps vähän tökkisi ja kuvanlaatu ei olisi HD, hyvillä lavasteilla varustettu rainaa mielellään katsoo. Editointisoftaa ette oikeasti tarvitse edes "harjoitteluun", niitä on todella helppo käyttää. Ostakaa suosiolla vasta sitten kun on tarpeeksi palikoita ja osaatte animoida.
4. Muita neuvojaTähän vielä pari neuvoa, jotka osa toki perustuvat mielipiteisiini:
- Älkää tehkö dialogipainotteisia videoita. En tiedä mitään niin tylsää asiaa, kuin Brickfilmsin animaatiot joissa pääpaino on dialogeilla, ja legot vaan vatkaa käsiä
- Ylläolevaan valitettavan usein liittyvä: Älkää tehkö dynamic duo -sarjoja. Eli niitä niin maan perhanan hauskoja videoita missä kaksi kaverusta toilailevat jotain mukahauskaa. Näissä yleensä vitsit vielä sisältyy dialogiin. Näitä ei onneksi Suomessa ole Arpon ja Karpon lisäksi, mikä on poikkeuksellisesti hyvä sarja, mutta Brickfilmseissä niitä on surullisen paljon.
- Legot on leluja. Älkää tehkö ylidramaattisia videoita. Ei onnistu kumminkaan. Miksi Magic Portal on niin jumalattoman mahtava, vaikka siinä ei ole ainuttakaan tietokone-efektiä? Siihen on toki monia syitä, mutta yksi on se, että legot on selkeästi legoja, eikä mitään "oikeita ihmisiä". Lego animaatioiden ei tarvi eikä kuulu olla vakavia, saa vetää överiksikin ja muistaa, että ne on tosiaan vain leluja (tyyliin tyyppi katkeaa keskeltä -> raahautuu käsillä jalkoihinsa ja jatkaa matkaa). Tähän myös sisältyy HOViNET teamin JK:n joskus mainitsema "sims-puhe", mitä Magic Portalissakin oli: Ei mitään tylsiä pitkiä dialogeja, vaan silkkaa muminaa ja silti saa selvää, mitä on tapahtumassa. Ääninäyttelyn pois jättämistä kannattaa muutenkin harkita, jos ei ole oikeasti hyvä ääninäyttelijä, uskalla puhua mikkiin kovaa ja selkeästi, sekä ole saanut äänenmurrosta
5. AnimoinnistaEli tosissaan, kun on sanottu että korkeampi FPS, niin se ilmanmuuta tarkoittaa myös enemmän kuvia! Liikkeet tulee tehdä mahdollisimman pikkutarkoiksi, eikä missään nimessä niin, että kuvataan sillä 4fps tekniikalla ja sitten editodiessa nopeutetaan 12:sta. Ja se fps saisi mielellään olla tiedossa jo ennen kuvaamista. Tästä enempää saarnaamatta pistänkin jakoon
Rime of the Ancient Mariner teaser 2:n ensimmäisen kohtauksen kuvina! Voitte katsoa siitä sitten, miten kuvataan suht smoothia videota.
Lataa.Tarkennetaan vielä loppuun:
Efektit ja editointi EI OLE pahasta. Mutta porukka kiirehtii nykyään niihin ja jättää opettelematta itse animoinnin, jolloin lopputuloksena on mitä tasottominta settiä. Esimerkiksi omassa
Rimessäni käytin ronskisti efektejä, kuten näkyy. Mutta kuten myös näkyy, animointi on smoothia ja fps korkea.
Ja vielä kun HOViNET:stä mainitsin, pitää myös muistaa, että he eivät voineet tulla Takomoon kyselemään animointiohjeita, vaan heidän piti opetella kaikki itse. Nykyään kellään,
KELLÄÄN, ei ole mitään syytä tai perustelua huonolle tasolle.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kirjotusvirheitä on varmasti. Ja tämän jälkeen minä, ja varmasti muutkin, oletan että en näe yhtäkään "mistä sais niiQsta hyvän editointiohjelman" -viestiä, ilman että on näyttää että oikeasti osaa animoida.
_______________________________________________
Yliherra Moton kanava. Uusi CV coveri julkastu ja lisää tulossaMuokattu 7 kertaa. Muokattu viimeksi 16/10/2012 20:33.