Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille!
Kirjoittaja moto 

JK

Admin, Hallituksen varajäsen

RY:n jäsen

:: Lainaa ::
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 31/12/2012 20:09
Lainaus
pizzaboy37
Voisitko tehdä minulle ohjeet kuinka käyttää MonkeyJamia?
Latasin sen juuri ja nyt innostuin animoimaan. Löysin Brickshelfistä yhden ohjeen mutta se oli kirjoitettu englanniksi.

1. Settings - FPS - x

x on FPS lukuna, ainakin mulla ohjelma toimii niin, että jos laitan tuohon 30, niin oikeasti lopputulos on 15fps.

2. File - Import - Images

Hae kuvat projektiisi. Valitse kuvat ja add files. Sitten klikkaa Import.
Minulla 'hold' kohdassa on 2, mikä selittänee tuon 30fps muuttuu 15, kuten edellä sanoin.
Kuvat ovat nyt MonkeyJamissa valitsemallasi FPS-määrällä.
Sitten exportataan.

3. File - Export avi
Valitse kohdekansio ja tiedostollesi nimi.avi
Movie size: image size = alkuperäinen koko
Minä käytän video compressor: MJEPG -pakkausta. Muitakin voi kokeilla.
Klikkaa Save movie

4. Nyt sinulla on äänetön animaatiovideo, jota sitten jatkokäsittelet jossain muussa ohjelmassa.

PS. itse lopetin MonkeyJamin käytön Vanian valmistumiseen, koska MonkeyJam on minulle turha välivaihe, koska voin tuoda kuvat suoraan Premiereen ja käyttää 'nest' toimintoa Premieressä yhdistämään kuvat animaatioksi.

Palikkatakomon perustajajäsen, Admin, MOC-rakentaja, Animaattori.
Instagram/Erythron ¤
HOViNET.com ¤ Stopping the Motion since 2002 ¤ YouTube

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 31/12/2012 22:47
hahaa!

vihdoinkin suomen kieliset ohjeet josta sai jotain selvää :3 Kiitos!

---------------------------------------
"Suomalaiset rakentajat on tehty sisulla"
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 01/01/2013 01:53
Lainaus
pizzaboy37
Voisitko tehdä minulle ohjeet kuinka käyttää MonkeyJamia?
Latasin sen juuri ja nyt innostuin animoimaan. Löysin Brickshelfistä yhden ohjeen mutta se oli kirjoitettu englanniksi.
JK jo kertoi selvät ohjeet mutta vielä siis.

Importistä kun valitset kuvat niin hold kannattaa laittaa 1. Sitten muutat FPS haluamaasi suuruuteen ja sen jälkeen voit katsoa teoksesi painamalla sitä näytön kuvaa oikealla ylhäällä (tai paina F7). Sitten vain export AVI
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 01/01/2013 02:00
Millä ilmaisella ohjelmalla voisi saada ääniä animaatioon? Tehkää ohjeet niin kaikki saavat tietää.
Pizza kiittää ; )

-Yoxi
[www.youtube.com]

Acticis

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 01/01/2013 02:18
No riippuu mitä ääniä tarkoitat. :|

Äänitehosteista saa erinäisiä paikoista (finsounds. jne)

Jos haluat taas itse äänittää puherooleja jne, niin käytät Audacityä.

Jos taas haluat laittaa äänitehosteet tai puheroolit videoosi käytät mitä tahansa olemassa olevaa editointiohjelmaa siihen, myös esimerksik WindowsMovieMaker käy tähän.

- Oskari

"We're livin' strange days..."

FLICK'R
Kuulun ANKP:een!
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 11/02/2013 17:01
Onko takomolaisilla minkälaisia mikkejä(puheroolien nauhoitukseen animaatioissa)? Miten Logitechin peruspöytämikit ajaa asiansa animaatioiden teossa, esim. tällainen tai samantapainen?
Edit: Linkki ei näytä toimivan.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 12/02/2013 16:36.

JK

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 11/02/2013 17:22
Mulla oli aiemmin tuollainen 17,90€ Logitech mikki ja voin sanoa sen olevan susi.
Jos aikoo tehdä nauhoituksia vähänkään enempää, kannattaa satsata kerralla n. 60-80€ ainakin ja ostaa jotakin tämän tyylistä

Erillinen jalusta mikille + kangassuoja eteen, niin sitten alkaa saada häiriötöntä ääntä aikaiseksi.

Yksi vaihtoehto on toki kuulomikkisetti, 200-300€:lla saa laadukkaat kuulokkeet ja niiden mikilläkin tekee jo jotain.

Instagram/Erythron ¤

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 14/02/2013 22:57
Itse sanoisin, että osta joku 10-20€ mikki ja opettele ensin ääninäyttelemään. Siinä menee kuitenkin se sata vuotta erittäin todennäköisesti (joillain kyllä onnistuu ihan luonnostaan :o), ja opittuasi voit kelata kalliimman ostamista.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/02/2013 17:52.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 15/02/2013 10:32
Mihinkään harrastustoimintaan ei kannata ostaa halpaa (halvinta) tuotetta, oli harrastus mikä tahansa. Siitä monesti vain aiheutuu harrastuksen totaalinen loppuminen kun mikään ei toimi eikä onnistu. Lisäksi kalliimman tuotteen voi myydä edelleen kovaan hintaan, mikäli kiinnostus asian suhteen loppuu; halpaa paskaa ei kukaan osta sinulta käytettynä pois.

Suosittelisin itse mikkiä, jonka käyttötarkoitus on laajempi kuin vain pelkät ääninäyttelyt. Laadukas (150€+) headsetti on aina käyttökelpoinen ja tuottaa kohtuullista laatua, tahi sitten joku tällainen semipro nauhoitin, jolla on rajattomasti käyttökohteita.

Hankintojen suhteen jokainen toki tekee omat valintansa, mutta nyt teitä on varoitettu!

-ßlaitteri
-----------------
«HOViNET.com»
«Flickr!»

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 15/02/2013 10:35.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 15/02/2013 15:15
Äänen laatu nyt riippuu monista tekijöistä. Kunhan vain huone on sopivan kokoinen/muotoinen, äänitysmekanismit on kunnossa ja osaa äänenmuokkausohjelmalla vähän säätää niin kyllä ihan halpismikeilläkin saa hyvää aikaan. Mutta jos et animaatioihin paljoa rahaa käytä niin ei nyt yhtäkkiä kannata monen sadan euron mikkiä ostaa. Alussa halvemmilla ja jos oikeasti riittää rahaa ja innostusta harrastukseen niin sitten voi harkita laadun parantamista.

Siis vinkkejä: Audacity on paras ilmaisohjelma tähän tarkoitukseen.
Puhu tarpeeksi lähellä mikkiä. Ei liian lähellä jotta puheesta ei tule liian kovaa mössöä eikä liian kaukana jolloin puheesta tulee kohisevaa äänenvoimakkuutta nostaessa. Audacityllä näkee mm siitä että puheen korkeimmat kohdat osuvat lähelle ylä- ja alareunoja.
Jos mikissä ei ole mitään suojaa, ota joku huivi tai muu ohut paperi ja pidä sitä suun ja mikin välissä jottei pahimmat suhuäänet ja syljet kuulu.
Äänittämisen jälkeen leikkaat turhat äänet ja alku- ja loppuhiljaisuuden pois, efekteistä vahvistat ja jos kuuluu kohinaa niin poista (efektit->kohinan poisto)
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 16/02/2013 21:10
Heipä hei & tättärää.
Se parikymppiä maksava mikki taitaa riittää, (Meiltä löytyy sellaiset logitechin kuulokkeet mikin kanssa, niitä voi ehkä käyttää.) kun ei animaatioiden taso mitään hulppeaa ole eikä taida tulla olemaankaan:D
Kysymys Lightworkin käyttäjille: Olen hirmu epäluuloinen sähköpostin laittamiseen nettiin(rekisteröityessä) ja tuon lataaminen vaatii rekkaamisen, siis nimi ja s-posti. Olen saanut käsityksen että se olisi ei-kovin-helppokäyttöinen ohjelma. Ja mitä tuolla voi animaatioille tehdä?

Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 27/04/2013 15:33.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 18/02/2013 17:13
Nyt piinaan teitä vielä kysymykselläni: Kuinka tietokoneelle siirrettyjä kuvia voi pienentää kerralla?
Ongelma on siis se, että kun kuvat siirtää tietokoneelle, ne ovat liian isoja, kokoa 2048x1536. Monkeyjam näyttäisi siis kuvat vain vasemmasta yläkulmasta. Jokainen kuva täytyy erikseen avata Paintissa, muuttaa oikean kokoiseksi ja tallentaa. Vielä tiedoksi, että kuvia ei voi maalata ja muuttaa kokoa kerralla.
Kamerani on siis Sony Handycam HDR-CX115..

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 18/02/2013 17:20
Itse olen käyttänyt Photoscape-ohjelmaa, sillä pystyy helposti ison joukon kuvia muokkaa eräajona kuntoon. Toki muillakin softilla se olisi mahdollista mutta käsittääkseni useimmat kuvankäsittelyohjelmat pystyvät muokkaamaan kuvia vain kerran.

Ai niin, ja suosittelen muutenkin jonkun muun softan kuin Paintin käyttöä, on nimittäin paljon helpompi työskennellä esim. GIMPillä tai Photarilla kuin Paintilla värkätä.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 18/02/2013 18:59
Kiitos paljon TheQ, oli tosi helppokäyttöinen ja vieläpä suomeksi :)
Nyt animaatioiden teko helpottuu, kun ei joka kuvan kokoa tarvitse yksitellen muuttaa.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 18/02/2013 19:01
itsellenikin tuo auttoi mukavasti.

Lämmin ylistys TheQ:ille

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 15:51
Ja taas kysymys, en tiedä mihin muualle nämä voisi laittaa. :D
Miksi kaikki Palikkatakomon animaatiokilpailuihin osallistuvien animaatioiden pitää olla stop-motionilla tehtyjä?
En oikein tajua miksi.

Mikke the Master

Hallituksen varajäsen

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 16:06
Animaatiokilpailuihin osallistuvista teoksista muistaakseni puolet pitää olla perinteisellä stop motionilla tehtyä. Tämä siksi että Legoja on muulla tavalla aikas vaikeaa animoida ja kuitenkin Palikkatakomo perustuu olemassa oleviin palikoihin eikä rakennusohjelmiin. Toki Legoja voisi myös tietokoneella animoida, mutta ei se sitten Legoanimaatiota olisi vaan tietokoneanimaatiota. Ja stop motion nyt kuitenkin se perinteisin ja yleisin animaation laji taitaa olla...

Hyvää joulua kaikille!

Flickr: [www.flickr.com]
Brickshelf: [www.brickshelf.com]
Youtube: [www.youtube.com]

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 26/02/2013 16:07.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 17:21
En siis tarkoita että vaikka LDD:llä kuvais vaan ihan sillä kuvakuvalta-tekniikalla. Enpä taida pystyä ottamaan osaa mihinkään animaatiokilpailuun koska kamerani on Sonyn HDR-CX115, eikä siinä ole tauko-toimintoa:(
Möks.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 17:41
tuota noin.. siis stop-motion:han tehdään ottamalla kuvia ja niiden välissä liikutetaan hahmoa vähän. et todellakaan tarvitse ottaa videokuvaa ja sillä aina pysäyttää vähän kerralla

Luuranko

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 17:42
Lainaus
HirviÖ
En siis tarkoita että vaikka LDD:llä kuvais vaan ihan sillä kuvakuvalta-tekniikalla. Enpä taida pystyä ottamaan osaa mihinkään animaatiokilpailuun koska kamerani on Sonyn HDR-CX115, eikä siinä ole tauko-toimintoa:(
Möks.
Helpointa on kameralla normaalisti räpsiä kuva kuvalta (aina heiman hahmoja siirtäen) normaaleja valokuvia, jonka jälkeen tietokoneella esimerkiksi Monkeyjam-ohjelmalla liität kuvat yhtenäiseksi pötköksi ja säädät fps:n (montako kuvaa sekunnissa) sopivaksi.

Muoks: Kokko ehtikin jo ohittaa ovelasti.

-Pluurankeli

No, oikea elämä on vielä sairaampaa.

Brickshelf
Vuhvelituotanto

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 26/02/2013 17:43.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 26/02/2013 21:10
Aijaa, olimpas tyhmä. En nimittäin ollut kovin tutustunut asiaan ja oletin että stop-motion olisi sitä että videolla laittaisi tauon ja liikuttaisi hahmoa vähän.(esim.puhelimella olen näin animaatioita tehnyt.) XD
Mutta olenpas taas vähemmän idiootti, kiitos teidän :)
Luulin aikaisemmin, että stop-motion ja tämä kuvia-näpsitään-paljon-tekniikka olisi eri asioita mutta eipäs.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 17/03/2013 09:40
Minulla olisi sellainen ongelma, että kun animaation kuvat ovat MonkeyJamissa ja painaa f7 niin tulee se pikkunen latausikkuna ja kun se on ladannut noin puoleenväliin, tulee ikkuna jossa lukee:Säilö ei riitä komennon käsittelemiseen. Ei kai vika ole koneen muistissa? Aikaisemmin tätä ongelmaa ei ole tullut ja kuvia oli n.280.Yritin muutaman kerran uudelleen, mutta ei onnistunut. Osaisiko joku mahdollisesti auttaa?
Meinaatko sitä että MonkeyJamin muisti olisi loppumassa, kun koneella jotain testejä on säilytetty.

Muokattu 3 kertaa. Muokattu viimeksi 17/03/2013 21:12.

JK

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 17/03/2013 12:41
Suomenkieliset virheilmoitukset :(
No viittaa se siihen, että muisti loppuu. Kokeile tehdä animaatio esim 140+140 kuvalla.

Instagram/Erythron ¤

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 24/03/2013 21:41
minä ainakin käytän 20fps :D jos näette että kauinka smoothia minun videoni on niin voitte kuvitella että kuinka rankkaa on tehdä pitkiä videoita. siksi videoni ovat nykyään aika lyhytmittaisia mutta pyrin käyttämään enemmän aikaa :) ja joku oli kysynyt Kameraani: Nikon Coolpix L810

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
xXxLego: [www.youtube.com]
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 02/07/2013 13:56
ajatellen tota äänittämistä niin kuinka monta kuvaa pitäis ottaa kirjainta kohti 17 fpsällä ?

TheQ

Foorumin admin, tiedottaja

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 02/07/2013 14:51
Eiköhän se riipu ääninäyttelijän puhenopeudesta, puhetyylistä ja repliikin pituudesta. Jotkut puhuvan nopeampaa, jotkut hitaampaa, jotkut jopa painottavat eri kirjaimia eri lailla ja siksi jokainen repliikki on uniikki. Tästä syystä on paljon parempi äänittää repliikit ensin ja sitten vasta niiden pohjalta ottaa animointia varten kuvat. Voit ottaa myös vähän lisää kuvia repliikkejä varten, jotta voit niiden avulla sitten tarpeen tullen tuoda pitkiin repliikkeihin eloa, ettei vain käy niin että pitkän lauseen aikana figuuri katsoo rautatanko selän takana suoraan eteenpäin samalla kun sepittää pitkää tarinaa. Esim. Hovinet-tiimille tyypillinen käsien vatkaus ja hahmojen pienoinen liikehdintä elävöittää kummasti dialogi- ja monologi-kohtauksia.

-Q
--------------------------------
Palikka palikalta parempaan päin.
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 06/07/2013 01:15
Jees, Q:ta komppaan. Itse Sodan Maassa tein juuri noin, eli ensin äänitin repliikit, ja sen pohjalta animoin. Jos eeppisen monologin sönköttämiseen meni 5 sekuntia, ja fps oli 12, niin otin 60 kuvaa. Näin saadaan hyvää vaihtelua liikkeeseen.

Älä missään nimessä looppaa sitä kädet vatkausta, se käy tylsäksi hyvin äkkiä. Äläkä myöskään kirjoita pitkiä repliikkejä. Mikään ei ole niin tylsää, kuin se kun joku lukee viiden minuutin ajan jotain huonosti kirjoitettua ylitylsää vuorisaarnaa paperista, ukkelin vatkatessa kättä samalla. Eli jos et ole helkkarin hyvä ääninäyttelijä, ja/tai hyvä kekskimään repliikkejä, niin pidä ne dialogit lyhyinä, ja kuvaa jokanen repliikki erikseen. Looppaus käy tylsäksi (niinkuin Adventures in Kingdoms vaimikäseoli).

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 06/08/2013 14:38
En tiennyt mihin topikkiin tämä posti pitäisi sijoittaa, enkä jaksanu tehdä uutta niin kysympä teiltä kysymyksen.

Elikkä, kun itselläni on tällainen pieni salainen projekti veljeni kanssa ja esim. kun kuvaan yhtä kuvakulmaa/kohtausta, teen sen useaan kertaan, sillä ensimmäiset versiot ovat yleensä huonompia kuin itse haluan, ja teen sitä niin kauan kun olen itse tyytyväinen. Onko tämä vainoharhaisuutta, huolellisuutta, vaiko jotain muuta? :D

Eli. Teettekö tekin samoin?

--------

November Films:
[www.youtube.com]

R2-D2

Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 06/08/2013 15:32
En usko,
pikemminkin ihan tervettä itsekritiikkiä.
Yhtä foorumilla julkaisemaani teoskuvaakin kohden otan itsekkin aina vähintään kymmenen otosta. Milloin valo ei riitä, milloin sitä on liikaa (peilaa). Valon laatu (värit), tausta, kameran tuenta, kuvakulman valinnasta nyt puhumattakaan tuottavat aina tuskaa. Sieltä, usein viimeisten joukosta löytyy sitten se kelvollinen. Mitä videoiden tekemiseen tulee, ainakaan meikäläisellä ei riittäisi kärsivällisyys. Nostankin siis hattua kaikille, joilla tuota riittää edes pienenkin leikkeen tekemiseen.

terv. R2-D2
Palikat pitää laittaa liikkumaan, ne tykkää siitä !
Aihe: Re: Moto neuvoo - Ohjeita alottelijoille! - 06/08/2013 18:41
Siis, ihan normaaliahan tuo on :o Kyllä tietääkseni leffoissakin kuvataan lähes poikkeuksetta aina kohtauksia uusiksi. Tai itse äänittäessä vedän pariin kertaan, jos jäi fiilis että ei mennyt ihan putkeen.

En tosin animoidessa itse tehnyt noin, mutta hyvä se vaan on, että tulee huolellista. Ja kannattaa se sama tilanne kuvata vaikka parista kuvakulmasta, tuo eloa videoon kun kamera vaihtaa paikkaa usein (jos kattoo vaikka leffoja, eihän ne kamerat koskaan ole pitkään paikallaan).

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.

Klikkaa tähän kirjautuaksesi sisään